• Anonym (bajjamajja)

Svårt att tömma tarmen även om bajset inte är hårt? Och svårt att få ut luft..

Ursäkta detaljer men jag är verkligen i behov av hjälp....

Jag har senaste 2 åren varit förstoppad till och från.
    Det började under en graviditet då jag tvingades till sängläge pga komplikationer och dessutom blev uttorkad.. Då gick jag inte på toa på typ 4 veckor..
    Sen krånglade magen i flera månader efteråt..

Sedan dess har jag problem med att tömma tarmen även om jag inte är hård i magen..
    Jag bajsar sällan, väldigt sällan (typ 1 gång/månad) riktiga bajskorvar.
    Oftast är det mer som mindre bitar som kommer ut i toan..
    Ibland små smalare korvar, lika smala som en penna typ..
    Och enstaka gånger mer diaree, dock inte som vatten..

Nu senaste veckorna så känner jag att det liksom bubblar i magen. Sådär som att man har värsta diarréen. Men det kommer inget, ibland inte ens på 2 dagar..
    Och då kommer det oftast lite lite grann bara..

Jag har även svårt att få ut gaser ur magen. Jag känner hur stora luftbubblor åker runt i magen men jag kan inte pressa ut dem..
    Skumt och lite svårt att förklara kanske..

Ibland när jag ätit svullnar magen upp som en jättestor ballong..

Använder jag Movicol, som jag gör periodvis, så kan jag gå på toa varje dag och det är mer normala korvar som kommer ut..
    Ibland får jag använda Klyx lavemang 1-2 gånger/vecka för att jag känner att jag måste få gå på toa...

Tycker det är pinsamt att prata bajs med min husläkare (som jag även känner lite privat)..
    Kan man söka sig till en mag-tarm läkare i Sthlm utan remiss?
    Och vad kan detta bero på?

• Svar på tråden Svårt att tömma tarmen även om bajset inte är hårt? Och svårt att få ut luft..
  • Anonym

Har inga råd men jag hoppas du får hjälp.  Men gör som du skriver sök på mag/tarm. Dom kan säkert hjälpa dig.

• Anonym (rojden)

Det kan vara helt vanliga hemorrojder (bråck) som sitter i vägen, inget farligt alls vanligtvis men man kan behöva ta bort dem genom en operation om de sitter dumt till. Eller om de sitter i nedre delen av tarmen kan läkaren ibland sätta gummiband omkring dem så de skrumpar och dör.

Du ska absolut söka läkare tycker jag, men din husläkare gör knappast koloskopi utan kommer bara att ge dig remiss vidare till klinik eller sjukhus som kan undersöka ordentligt. Det husläkaren troligen kan göra är en rektoskopi, alltså ta på handske med lite glidmedel och känna med fingret i tarmöppningen om det sitter något hinder redan där.

Hälften av alla mänskor får hemorrojder nån gång i livet så du är knappast ensam om detta även om det kan kännas lite halvjobbigt. Tjocktarmscancer är den tredje vanligaste formen av cancer men risken är nästan obefintlig bland de under 40 års ålder, däremot ska man vara observant om man är äldre och får plötsligt ändrade avföringsvanor.

Jag fick göra koloskopi pga hemorrojder och även om det är lite småjobbigt så är jag grymt nöjd med att veta att min tarm är rosig och frisk. Skulle vilja kolla det vart femte år faktiskt och sådana förslag är också på gång i vissa länder idag.

Det enda som är riktigt pinsamt vore att dö helt i onödan för att man är för fin i kanten för att våga träffa en rumpdoktor, tycker jag. Lycka till!

• Anonym (usch)

Jag hatar att medge det men eftersom jag har lite samma problem som du....
    Jag hjälper till att trycka på från insidan (framifrån då) och om det inte går blir de gummihandsken på för att hjälpa skiten ut ^^
    Har varit hos läkare och ska inte äta för fet mat - vilket jag ändå gör ibland...

Har nån tablett som finns receptfritt på apoteket mot gaser - funkar dock bäst om man tar dem regelbundet vilket jag alltid lyckas missa då magen funkar relativt bra.

Har väl inte gett dig då mycket, men kände att jag kunde dela med mig :) 

• Elwanw

Har lite samma problem och undrar hur det löste sig dig trådstartare...

Svar på tråden Svårt att tömma tarmen även om bajset inte är hårt? Och svårt att få ut luft..