Skoluniform under grundskolan?
Då det tyvärr är många barn som blir mobbade i skolan av olika anledningar undrar jag nu vad ni skulle tycka om skoluniform?
Diskutera gärna för- och nackdelar!
Då det tyvärr är många barn som blir mobbade i skolan av olika anledningar undrar jag nu vad ni skulle tycka om skoluniform?
Diskutera gärna för- och nackdelar!
Skoluniformer hjälper inte mot mobbning. Barnen fortsätter ändå. Dom barn vars föräldrar kan köpa en ny får en "bättre" uniform än dom barn som har föräldrar som köper andra hands. Osv. Sen mobbas man för något annat än kläder om det inte längre går. Mobbning bör tas om hand på andra sätt!
Men om skolan skulle stå för uniformen? Jag skulle vara villig att betala några kronor extra i skatt för att fattiga barn ska slippa bli mobbade pga deras kläder.
Självklart mobbar barnen varandra ändå men det kanske skulle bli lindrigare? För det väl ändå oftast kläderna det börjar med?
Har velat införa skoluniform i svenska skolor sedan jag själv började skolan. Blev nästan aldrig retad för min klädsel, så hade inte med det att göra, men det hade varit så bekvämt att slippa försöka se så speciell och snygg ut varje dag. Slippa tänka på det.
Blir så mycket billigare för föräldrarna också. Inför direkt.
Hej
Jag hade startat en quizz for nagra veckor sen med samma fråga.
58% ville ha skoluniform.
När det gäller kostnaderna förstår jag inte problematiken.
Antingen får skolan stå för det och då får skatterna höjas, men varför skulle de göra det eftersom barnen inte går nakna i skolan väl??
Billigare med bara 1 uniform än en massa olika kläder ?!
Förra veckan var jag i Indonesien och jag pratade med en man vars bror bodde i Sverige. Han hade berättat till sin bror att han tyckte att det var jättedyrt och orättvist att behöva stå för studentmössa + klädsels kostnader.
Den indonesiske mannen frågade mig ifall det verkligen var så och tyckte att det var jättekonstigt att folk var mer eller mindre tvungna att stå för sådana kostnader.
I många fattiga länder såsom Sri Lanka ges uniformen av skolan.
Är Svensk som växte upp utomlands och flyttat tillbaka. Hade skoluniform och hade väl inga direkta synpunkter om det, alla hade ju det och det kändes naturligt. Ingen blev retad pga. klädseln, alla hade ju samma. Har full förståelse för dom som vill ha uniform, när det krävs ett par byxor för 1500 för att platsa är det ju fel, visst är det fel av barnen men så ser ju verkligheten ut. Ge dom uniform.
Nej, jag tycker det är för inskränkande på barnets frihet att välja själv vad man ska ha på sig. Uniformerna de har i andra länder ser väldigt obevkäma ut med dresser och slips mm. Visst skulle man kunna ha något bekvämt med jeans och tröja, men alla barn trivs inte i det heller.
Sedan förstår jag argumenten för det, men jag tror inte man tar bort mobbingen med detta. Barn kan alltid hitta på skäl att mobba någon för. Är det inte kläderna så hittar de på något annat.
Har bara läst TS's tråd nu, men:
Vi bor på Ireland och här har dom skol uniform; tycker det är bra, "alla lika"
+ att det är skönt att veta vad barnen ska ha på sig på morgonen :)
Kommer ihåg när jag gick i skolan, då hade "de rika barnen" (som man trodde då) en skolväska med "Z" på
(har för mig att stod för "Zalomon") och vi som inte hade det så bra ställt fick en väska med "S" på ("Salomon")
Det var INTE kul...
Bara en liten tanke... vi bor ju på en breddgrad med olika årstider, skoluniformerna skulle ju behöva vara många plagg. Skulle även ytterkläder jacka, termobyxor, shorts osv. ingå?
Vi som har svårt att få tvättid skulle ju dessutom behöva flera uppsett av varje årstids-utstyrsel för att alltid vara säkra på att ha en ren tillgänglig.
Låter jobbigt :( och lite tråkigt, lägger jag hellre pengarna på snygga kläder som ungarna gillar.
Därför röstade jag nej.
Ska bara tillägga för er som kanske är intresserade:
Min äldste son Sam, är 6 år (och detta är hans tredje år i skolan) och detta betalar vi för på Ireland:
Uniformen (40kr/t-shirt, 40kr/tjock tröja, 50 kr/ byxa) + valfria skor.
Böckerna (950kr för alla han behövde detta året)
kopierings papprena för skolårets gång (250 kr/år)
plus att vi skickar med barnen lunch varjen morgon.
Berättade för honom att barn i Sverige fick ha på sig vad dom vill + att dom får mat i skolan;
Med ögon stora som tefat, sa han: "I want to move to Sweden NOW!!"
Jag vet att detta är inte "tillhör" denna tråd, men ville gärna berätta det ialla fall
Nej, jag har inte talat om för min son hur mycket skatt betalas i Sverige,
önskar vi betalade hög skatt till skolor, äldervård etc...
och jag är absolut inte naiv som tror att svenska skolor är gratis!!