• Anonym (kär skitstövel)

Att älska en annan än den man lever med...

Jag är gift och har barn, men älskar en annan...

Det var ingenting planerat. Jag visste att mitt förhållande ofta haft jobbiga svackor och kriser men jag trodde inte att det i mitt hjärta skulle få plats för en annan. Men tydligen fanns det plats...

Jag trodde vi skulle kämpa vidare med förhållandet som gifta, men sedan dök en tredje person upp och allt ställdes på sin spets. Jag har gått från att vara en person med en massa principer till att bli bedragaren och lögnaren. Jag står inte ut med mig själv längre för jag gör alla så jävligt ont. Jag önskar jag inte hade den här rollen men jag har ju själv försatt mig i den. Jag måste ta mig ur. Jag måste försöka bli en bra människa igen, men kan jag det? I ett tag har jag nu väntat på att kärleken till den andra ska slockna eller försvagas, men den finns fortfarande kvar där. Det har nu varit på detta sätt i ett år och vi alla lider.

Mitt förhållande som redan var dåligt innan detta hände och där vardagen sedan länge innebär att "kämpa" har självklart inte blivit bättre av att jag älskar en annan. Min motivation till att kämpa har nästan helt slocknat.

Den andra som älskar mig börjar bli lidande av denna situation i ovisshet. Hon säger att hon väntar på mig men börjar må dåligt av att inte kunna leva med mig.

Jag själv mår också dåligt fast har ju ingen rätt att må dåligt då det är jag som orsakat situationen.

Någon som lyckats ta sig ur en liknande situation utan att ta sönder 3 vuxna och sina barn?

• Svar på tråden Att älska en annan än den man lever med...
  • Anonym (usch då)

Det låter hemskt jobbigt det där. Fundera ut hur du vill ha det. Vem av dem vill du leva med? Det är inte speciellt snällt mot din fruga. Hon har ju rätt att finna kärleken på annat håll också om det inte fungerar mellan er..en vän till mig hamnade i samma situation. Hon prade med sin make. De gick skilda håll. Det var inte lätt i början, svårt för barnen. Alla var ledsna och sårade ett tag men det blev bra sen. Hon lever nu lycklig med den "andra". Jag personligen skulle inte vilja leva med någon som inte verkligen vill vara med mig. Som går och drömmer om någon annan. Då kan det lika väl kvitta...

Anonym (usch då) skrev 2011-10-27 11:50:36 följande:
    Det låter hemskt jobbigt det där. Fundera ut hur du vill ha det. Vem av dem vill du leva med? Det är inte speciellt snällt mot din fruga. Hon har ju rätt att finna kärleken på annat håll också om det inte fungerar mellan er..en vän till mig hamnade i samma situation. Hon prade med sin make. De gick skilda håll. Det var inte lätt i början, svårt för barnen. Alla var ledsna och sårade ett tag men det blev bra sen. Hon lever nu lycklig med den "andra". Jag personligen skulle inte vilja leva med någon som inte verkligen vill vara med mig. Som går och drömmer om någon annan. Då kan det lika väl kvitta...
    Ja, det är i den tankebanorna jag går. Det känns som att vi lever i en illusion där hemma och det är inte rättvist alls för min fru. Jag känner inte den kärlek jag borde känna, men jag bryr mig ju ändå om henne. Hur jäkla dumt det än låter och hur jäkla illa jag än beter mig just nu.  Under åren har vi haft en hel del gräl och svårigheter att komma överens, hon har inte heller känt sig säker på oss. Jag tror mina känslor svalnat med tiden. Har tänkt att det bara var en "fas" men nu har det känts så här i ett år och jag måste göra något åt situationen innan vi förlorar mer tid. Ingen av oss tre kan nog riktigt njuta av livet just nu.
  • Anonym (usch då)

Så som du beskriver det så låter det som att det är dags att gå vidare i livet? För er båda två.. jodå, jag tror nog att du bryr dig. Du har ju gift dig med henne och då antar jag att du en gång älskat henne och respektat henne. Så för att visa att du bryr dig så borde du prata med henne. Även om det är svårt- men det är du som satt dig i denna situation och får ta och reda ut det..Barnen tror jag mår bättre med två föräldrar som mår bra på olika håll, än gräl och bråk hemma.. barn känner väl på sig när mamma och pappa inte mår bra? att de känner skuld..

• Trashie

Jag tycker att du ska avsluta med din fru och vara singel ett tag. Under tiden kan du träffa den nya tjejen och se hur det känns, om du börjar få mer och mer känslor för henne eller om dina känslor för din fru kommer tillbaka. Jag tror att ifall du avslutar med din fru så kommer det även kännas mer lugnt för den nya även om ni inte får ett seriöst förhållande direkt.

• Anonym (man)

Låter som om du själv redan vet svaret på din fråga men att du inte vågat ta steget än....

Låter helt klart som om det är dags att avsluta ditt nuvarande förhållande , tror ni alla kommer bli lyckligare i längden , otrohet löser inga problem.

Anonym (man) skrev 2011-10-27 13:04:17 följande:
    Låter som om du själv redan vet svaret på din fråga men att du inte vågat ta steget än....

Låter helt klart som om det är dags att avsluta ditt nuvarande förhållande , tror ni alla kommer bli lyckligare i längden , otrohet löser inga problem.
    Ja, det stämmer. Jag har inte vågat ta steget - jag är rent ut sagt livrädd. Rädd för reaktionerna, rädd att inte kunna stå för mitt beslut, rädd för jag inte vet om hon kommer klara sig ekonomiskt...men jag kan inte fortsätta på detta sätt. Jag klarar knappt att koncentrera mig på mitt jobb längre för jag tänker bara på detta.

Med barnen funkar det dock fint, de är alltid jätteglada och trivs på dagis och i vardagen. Samtidigt tror jag att eftersom vårt liv som par inte funkar speciellt bra har vi helt gått in i rollen som föräldrar till 100%
    Trashie skrev 2011-10-27 12:45:35 följande:
    Jag tycker att du ska avsluta med din fru och vara singel ett tag. Under tiden kan du träffa den nya tjejen och se hur det känns, om du börjar få mer och mer känslor för henne eller om dina känslor för din fru kommer tillbaka. Jag tror att ifall du avslutar med din fru så kommer det även kännas mer lugnt för den nya även om ni inte får ett seriöst förhållande direkt.
    Ja, det är nog en vettig idé. Kanske skulle det hjälpa mig att reda ut mina tankar.
  • Anonym (man)
    Trashie skrev 2011-10-27 12:45:35 följande:
    Finns bara en lite hake med detta , om TS får tillbaka känslorna för sin fru så är det inte säkert att frun vill ha honom tillbaka , hon kanske oxå hittat någon ny.
  • Anonym (ja)

ungefär likadant här och känner igen mycket av det du skriver.

På dig låter det som om du innerst inne vet vad du vill, du bara vet inte om du vågar...

Svar på tråden Att älska en annan än den man lever med...