• dubbelmamma0310

Knappbarn, 8 år, ny matlust

Förra veckan fick vi instruktionen att minska sondnäringen från 1000 till 800 ml då tillväxten är minimal på längden men ökar på vikten. En sån härlig matlust han har fått! Helt fantastiskt! Hoppas bara att det håller i sig!

• Svar på tråden Knappbarn, 8 år, ny matlust
  • Coche

Härligt! Min kille är mycket yngre än ditt barn, men i mitten av september gjorde vi samma sak, drog ner sondnäringen. Syftet var att få igång hunger och matlust. Det fungerade från dag 1. Sen sänkte vi succesivt och nu ger vi bara sondnäring på natten, ca 1/4 av tidigare intag. Han mår jättebra av att slippa sondning och han gillar verkligen att äta. Hoppas det går fortsatt bra för er.

• dubbelmamma0310

På tre veckors minskad sondnäring har han vuxit 0,5 cm och tappat 0,4kg, helt ok tycker jag! Eftersom de dessutom tyckte att han var för tung så gör det säkert ingenting! Men vi väntar på att få en kommentar av dietisten, men hon är ganska seg med det mesta. Även om hon säger att det är viktigt att vi kollar upp honom så får vi inte några kommentarer av henne. Det är lite svårt att gå vidare då...
    Vi hoppas att längden håller i sig och vikten väntar in längden om man säger så... Annars blir det tillväxtutredning, vilket iofs inte är så dumt ändå eftersom jag är mkt kort. Härom veckan såg vi på Barn på sjukhus på nätet om en kille som fick tillväxthormon och sonen tog det faktiskt riktigt bra. Han började inte ulka ens när pojken fick sin spruta! Det finns alltså hopp!

• Adni

Måste bara fråga. Hade era barn ett intresse för mat innan sonnäringen minskades också? Eller kom intresset för att äta i och med minskad sondning?

• dubbelmamma0310

Vår son har varit intresserad av mat ett par år, men problemet är att mängden mat inte räcker. Nu har vi fått honom till att äta två rostade mackor vid en måltid ett par gånger under långledigheten. Fantastiskt! Men att minska maten och tro att matintresset väcks tror jag inte på. Inte i vårt fall iallafall.

• Adni

Nej, det är nog för mycket att hoppas på.

Vår E är inte jätteintresserad av mat. Ibland petar hon i sig lite men oftast tittar hon bara på den och vill inte ens smaka. Det är väl kanske bara att vänta och hoppas att det ändras så småningom.

Svar på tråden Knappbarn, 8 år, ny matlust