• Mellanmjölkens land

När minskar den grovmotoriska variationen?

Under det första året är det stora variationer mellan hur fort barn lär sig det grovmotoriska. Ett barn kanske går vid 6 mån medan ett annat precis sitter stadigt vid 9 mån. Framåt skolåldern ligger dock de flesta barn på ungefär samma nivå.

När ungefär jämnar det ut sig? Det kommer alltid finnas några enstaka blivande OS-gymnaster och några med två vänsterfötter men 99,99% av alla "normala" barn kan gå, springa, hoppa etc.

• Svar på tråden När minskar den grovmotoriska variationen?
  • jordgubbe0812

När barnet blir 4 år, 3 månader och 2 dagar börjar avståndet minska. Skrattande

Förlåt. Avståndet minskar ju så tillvida att det är större skillnad på att gå och inte gå än att kunna hoppa 1.50 eller att inte kunna det. 
    På ett annat sätt ökar ju avståndet. Vissa barn lär sig simma vid 4 år andra vid 10 år.          

De grundläggande momenten, gå, springa, hoppa, sparka boll, lite balans kan väl de flesta innan 3 år.
    Cykla kan väl de flesta innan de börjar skolan, simma innan de slutar lågstadiet.

Vad ville du ha för svar?            

• Återkommande gäst

Min personliga uppfattning är att skillnaderna vid en random blick över en grupp jämnåriga barn minskar ganska drastiskt vid 3,5-4 år. Då har de flesta landat på en ungefärlig jämlik nivå i motorik och tal (självklart finns det fortfarande skillnader - men inte lika uppenbara som de man kan iaktta vid 0-2 år).

• Tant Green

Det beror ju på hur man räknar... de flesta barn börjar väl gå någonstans mellan 10-14 månader, det är bara ett intervall på 4 månader. Men cykla kanske de flesta lär sig vid 5-6 år (alltså 1 års skillnad) och simma vid 6-8 år (2 års skillnad). En del åker slalom när de är 4 år och jag kan det fortfarande inte fast jag fyllt 40  

• Mellanmjölkens land

Att kunna cykla eller simma påverkar inte ett barns hela liv på samma sätt som att kunna sitta eller gå.

Jag upplever att det är en viss tävling mellan föräldrar om vilket barn som gör en viss sak först men även att vissa föräldrar tolkar saker som en tävlig trots att det inte är det. När de flesta barn ligger på samma nivå tänkte jag att det skulle minska men det kanske kommer nya saker hela tiden?

• cosinus

Jag tycker nog inte att det minskar. Däremot blir det ju mindre iögonfallande eftersom man inte alltid ser vad ett barn kan i en högre ålder eftersom det inte just då gör allt det kan.

Min 3.5 åring är djäkligt duktig motoriskt. Han kan köra kickboard som en raket, cykla tvåhjuling, sparka boll på volley (typ utspark), volta och landa på rumpan i studsmattan (fast det får han inte, jag förbjöd det när jag såg at han gjorde det eftersom han ibland landade på huvudet) och en hel massa annat som ingen av de två äldre gjort i den åldern. Däremot var han över 15 månader innan han gick men det var för att han verkligen inte brydde sig om att träna. Han klättrade uppåt ist för att lära sig gå och var bara dryga året när han första gången satt på en våningssäng dit han tagit sig utan stege.

Min 5 åring fixar utan problem att gå armgång över hela lekställningen på storasysters skola vilket hon inte är i närheten av att klara. Han är också jätteduktig på att studsa en basketboll, långt bättre än många jag sett som är något år äldre.

Som någon tidigare skrev. De allra flesta lär sig ju gå mellan 9 och 18 månader och det skiljer då "bara" 9 månader medans när de blir äldre kan det skilja flera år i vissa färdigheter och en del lär sig aldrig sånt som andra fixar tidigt.

Jag tycker det är coolt att se vilken motorik 3-åringen har men det är absolut ingen tävling, men han är ju intresserad av alla saker som har med motorik att göra så då blir det ju att vi tränar hemma för att han vill. Han kommer ofta och vill spela pingis (alltså vi kastar en boll och han hittar av den med pingisracket), vill studsa basket, vill sparka fotboll eller innebandy och sånt och då får han det. Hela försommaren bodde han i princip på sin kickboard och cykel och då ser vi ingen anledning att neka honom så länge vi har tid att vara ute med honom.

• Konstantine

Jag märkte att när barnen började gå, även fast dom fortfarande trillade men just ändå att dom gick mer än dom kröp, så minskade "mitt barn kan"-snacket angående det grovmotoriska rejält.. sköööönt det!
    Jag höll på att kräkas över tävlandet.
    Så, när barnet är runt ett år kanske? Dom flesta barn går ju vid 1 1/2 år iallafall. 

• Tant Green
    Konstantine skrev 2011-10-30 22:22:13 följande:
    Jag märkte att när barnen började gå, även fast dom fortfarande trillade men just ändå att dom gick mer än dom kröp, så minskade "mitt barn kan"-snacket angående det grovmotoriska rejält.. sköööönt det!
    Jag höll på att kräkas över tävlandet.
    Så, när barnet är runt ett år kanske? Dom flesta barn går ju vid 1 1/2 år iallafall. 
    Jag håller med. Det är ju inte direkt någon som säger "jaså kan ditt barn bara simma 25 meter, mitt barn har kunnat simma 50 meter i ett par månader nu" (lyckligtvis...)

Det enda det jämförs lite med efter 1-2årsåldern är väl möjligtvis hur mycket barnen pratar, men det är inte alls i samma omfattning som grovmotoriktävlandet.
  • cosinus

Jag blir mest förundrad över vad ni verkar umgås med för människor? Finns det på fullt allvar så mycket folk som orkar jämföra grovmotoriken på småbarn?

Jag har själv haft barn som varit förhållandevis tidiga med att krypa men däremot sena med att gå (14, 12.5, 15 och 14 månader). Eller ja 12.5 är ju rätt normalt men 14-15 är ju iaf rätt sent och jag har aldrig varit med om att någon sagt något om det. Sen har jag iofs inte varit det minsta bekymrad över saken heller. Däremot har jag ibland fått förklara att barnen är äldre än vad folk tror för min trea som var 7 kg vid 12 månader och inte alls var i närheten av att gå tog folk ofta för att vara mycket yngre. Fullt förståeligt.

Sen är det ju kul som förälder med alla framsteg men det spelar ju mindre roll när i tiden de kommer. Menar ni alltså att folk säger typ "går inte din unge, min har minsann gått sen 10 månader"

• Alexi
    Tant Green skrev 2011-10-31 14:10:03 följande:
    Jag håller med. Det är ju inte direkt någon som säger "jaså kan ditt barn bara simma 25 meter, mitt barn har kunnat simma 50 meter i ett par månader nu" (lyckligtvis...)

Det enda det jämförs lite med efter 1-2årsåldern är väl möjligtvis hur mycket barnen pratar, men det är inte alls i samma omfattning som grovmotoriktävlandet.
    Jodå, jag som har barn i treårsåldern ser hur FB, bloggar osv fullständigt svämmar över med alla roliga citat från de barn som är verbala nog att säga roliga saker...
Svar på tråden När minskar den grovmotoriska variationen?