• millie0411

Styvmamma till tonåring och nybliven mamma till 5 månaders bebis-Total Kaos!!!

Hej på er alla,
    Jag har ofta läst andras inlägg här och nu är det min tur. Trodde aldrig att min situation skulle gå så långt men jag skulle verkligen uppskatta era råd om denna kaotiska situation jag just nu befinner mig i. För 2 år sedan träffade jag en man som som är min stora kärlek. Jag är 15 år yngre än honom- jag är 32 och han är 47 år. Vi blev blixt förälskade och åldern för oss spelade ingen som helst roll. Jag intoducerad honom för min familj och vänner och alla tyckte vi passade så bra ihop och ingen hade några som helst problem att det var 15 års ålderskillnad- vilket var jätte skönt för oss. Jag hade inga barn och hade haft några längre förhållanden innan men har alltid varit väldigt fokuserad på att utbilda mig och har därför bott i Spanien i 10 år pga min utbildning och arbete så därför har jag inte satsat fullt ut på att skaffa familj och kände mig redo för något riktigt seriöst förhållande och så träffade jag nu denna man när jag flyttade tillbaks hem till Sverige. Nu till min pojkvän, han har 2 barn sedan tidigare en 22 årig son och en 19 årig dotter. Han hade varit skild i 10 år innan han träffade mig och hade haft ett seriöst förhållande efter skilsmässan som varade i 4år men de bodde aldrig ihop. Så när vi träffades som jag beskrev var min familj posetiv men ifrån hans sida var det inte lika lätt. Vilket jag har förståelse . Hans son hade precis flyttat hemifrån när vi träffades och hans 20 åriga dotter bodde hemma hos honom på heltid för hon kommer inte överäns med sin mamma. Så när vi träffades spenderade vi mest tid hemma hos mig. Jag tycket om hans barn och i början hade vi alla en fin kontakt. Hans son kom jag aldrig så nära för hade hade flyttat hemifrån och hade sitt liv så vi träffades inte så mycket men de gånger vi träffades var det trevligt. Däremot hans dotter var det inte lika lätt med. Varje gång jag var där hemma kändes det som en konstig stämmning men jag försökte att hela tiden att göra mitt yttersta att starta en konversation men hon verkade inte intresserad och gick bara upp till sitt rum men jag tyckte hon verkade rar och tänkte att det kanske hade något och göra med att hon är tonåring. Efter 4 månader blev jag gravid och vi var helt överlyckliga- som en dröm. Vi älskar varandra och ja visst gick det så otroligt snabbt men vi båda tyckte det kändes rätt och vi ville båda ha vårat barn och var jätte glada. Min familj fick reda på det efter 3 månader av graviditeten och det är klart alla blev chockade men glada för vår skull. Men nu började problem på min pojkväns sida. Min pojkvän drog ut på att berätta för sina barn för han var rädd hur de skulle reagera och han berättade det när jag var 5 mån gravid - de blev inte glada och sonen sa att han inte kunde hantera det och dottern blev helt likgiltig. Jag satte mig ned med sonen och vi pratade och vi kom fram till att han ville ha sin tid att smälta detta och jag förstod honom. Men nu började hans dotter bli helt annurlunda, hon började ringa sin far hela tiden när han var hemma hos mig och när jag var där pratade hon bara med sin far och aldrig med mig. Jag försökte prata med henne och det ända hon sa var att - hon hade inga problem med att jag var gravid. Detta var oerhört jobbigt för oss alla och jag kände mig ivägen varje gång jag var hemma hos honom samtidigt som min mage växte och graviditets hormonerna började komma- så det var inte lätt men min pojkvän och jag var fortfarande glada, förväntansfyllda och kära över att vi skulle bli föräldrar. När jag var i 7 månaden kände vi att vi ville flytta ihop i hans hus och pratade med dottern. Hon sa att det var ok och förstod att vi ville bo ihop. Det tyckte jag var fint av henne. Eftersom hon inte kommer överäns med sin mor ville hon fortfarnde bo kvar heltid hemma med sin far och hon tyckte vi skulle testa att alla vi skulle bo ihop. Jag och min pojkvän ville ju såklart bo ihop innan vårat barn skulle komma till världen- allt hade ju gått så snabbt. Våran bebis kom till världen och det är en fin liten son som vi älskar mest överallt tillsammans. Tyvärr ser sitautionen ut nu att hans dotter vill inte vara med vår bebis hennes halvbror, är inte intresserad alls, hon tar hem sina tjej vänner och förfestar med vin och cigaretter innan de skall gå ut på helgen- allt för att provosera. Hon hjälper inte till hemma med varken disk, städning och tvätt. Hon tog studenten när vår son var 5 veckor gammal och hennes mamma ringde oss ( som jag aldrig har träffat) en vecka innan och sa att hon skulle iväg på semester med sin pojkvän och inte kommer att kunna närvara på sin egen dotters student så vi fick då arrangera hela hennes student. Det var inte lätt men det blev fint och hans dotter fick sin student mottagning fast utan sin egen mamma. Vilket jag måste erkänna tyckte var helt underligt och frågade min pojkvän hur en mor kan åka iväg på sin dotters stunet med en pojkvän- och han sa bara att hon är sådan och hon kommer helt enkelt inte överäns med sin dotter.  Jag ordande arbete till henne efter hennes student så hon abetar men det är inget fast jobb utan hon måste söka jobb men det gör hon inte, jag har skrivt hennes cv som hon skulle dela ut i butiker men hittade dom i en låda i köket vilket jag tyckte var så oerhört otacksamt, hon pratar inte med mig eller vår bebis i huset, den ända hon pratar med är sin far. Jag försökte prata med henne men hon vill inte prata. Hon är helt likgiltig. Jag föröker fråga min pojkvän hur vi ska lösa detta och tycker att han ska börja ställa krav på din dotter eller sätta alla oss ner i huset och ha ett slag familjeråd men inget händer. Min pojkvän och jag älskar varandra och vill lösa detta. Han känner att han inte kan prata med sin dotter för han är rädd att han ska svika henne för hon känner sig redan sviken av sin egen mor och han säger att han är det ända hon har. Hon kommer inte överäns med sin bror heller.Själv har jag försökt prata med hon vill inte. Jag känner att mitt fokus på vår bebis blir lidande av allt med hans dotter och har just valt att flytta tillbaks till min lägenhet. Det är inget bra för mig och min pojkvän men för vår lilla bebis känns det mycket bättre och lungnare miljö. Min pojkvän är oerhört ledsen och jag med för vi vill ju bara att allt ska fungera. Men eftersom allt har gått så snabbt tycker jag att det är bättre att han kan reda ut denna situatuion med sin dotter. Jag vill inte att hon ska hata sin halvbror eller mig men det värsta av allt är att mitt tålamod börjar ta slut och jag känner att jag börjar ogilla henne, vilket är hemskt. Har jag blivit en hemsk människa? Jag känner bara att nu när jag bor i lägeheten så missar min pojkvän så mycket tex när vår son började krypa första gången för att min pojkvän nu har 2 boenden- ett med vår lilla bebis och mig i min lägenhet och ett i sitt hus med sin 19åriga dotter. Jag känner att vår bebis tid tillsammans går förlorad. Jag ammar fortfarande och vet att jag har mycket hormoner ikroppen men att jag känner att jag börjar ogilla hans dotter och det skäms jag för men vi vill bara att denna situation skall lösa sig så att alla kan må bra- har ni något råd på denna situation?? Mycket tacksam på svar och ett stort tack att ni orkat läsa detta. Kram xx

• Svar på tråden Styvmamma till tonåring och nybliven mamma till 5 månaders bebis-Total Kaos!!!
  • leo grodan

Usch så hemskt.. vilken bortskämd och egocentrisk dotter! Tycker absolut att pappan ska börja ställa krav att hon ska visa vanligt folkvett. Tror många skilda föräldrar lindar in barnen i sitt eget dåliga samvete och det främjar dom inte i framtiden...
    Om nu din sambo vill ta det lugnt med "barnen" för att de inte ska må dåligt så borde han se till sitt yngsta som har minst chans till påverka situationen överhuvudtaget.

Hoppas det löser sig för er... men att du flyttar tror jag inte påverkar situationen positivt sett till din och barnets relation till dottern... snarare så har hon "vunnit" :( 

• sextiotalist

Först skall jag kanske rätta lite, du är inte styvmor åt hans vuxna dotter.
    Släpp detta så kanske det är ett steg i rätt riktning.

Du skriver som att ni är ett ungt par, så jag undrar om du itne skall se hur relationerna är.

Du är en vuxen kvinna som lever ihop med en vuxen man, dvs numera är ni sambos, inte pojkvän/flickvän. Din sambo har en, numera, vuxen dotter, som lever i samma hushåll som ni gör.

Jag skulle tipsa om att du och din sambo pratar igenom situationen och börjar behandla 19-åringen som den vuxna kvinna hon är.

Ert hem är inte förfestlokal för hennes väninnor, utan vill hon ha sådan tillställningar så får hon ordna ett eget boende.
    Hon bör betala hemma, bidra till hushållet i tid och pengar som den vuxna kvinna hon är.

Din sambo får också prata med henne, att hon får välja, att vara en vuxen och bli behandlad efter detta eller vara en fjortis och bli behandlad efter detta.

Om du inte kan få din sambo med på denna resa, så får du förklara att som det är nu, så anser du att ert hem inte är lämpligt för ett litet spädbarn och en nybliven mamma och att du har tankar på att bo själv för att ge ert gemensamma barn den miljö som du anser är lämplig. Att det betyder inte att du ger upp er relation men att du mår dåligt som det är nu och tar då ett beslut som en vuxen kvinna gör, dvs du väljer en miljö där du mår bra och även ett bättre miljö för ert gemensamma barn

• Ess

Precis som sextiotalist skriver så är dottern vuxen och får börja bete sig som en vuxen. Sen är det ju inte så underligt att du börjar tycka illa om henne, inte ens hennes mamma gillar henne och hon kommer inte överrens med sin bror heller, den damen bör nog börja felsöka sig själv lite för det kan ju inte va fel på alla andra eller...............

• Ess

Jag tycker du gjorde rätt som flyttade ut, det är dags för pappan att ta tag i situationen eller att bara resignera och låta ett vuxet barn förstöra hans familj och bebisens chans att få växa upp med sin pappa.

Min mans barn var tonåringar när vi flyttade ihop, dom var trevliga men jag skulle inte klara av att dom flyttat till oss på heltid. Då hade jag antingen flyttat själv eller hjälpt dem till eget boende.

• skånegås

Men herre gud.. Skriver DU cv åt henne? VARFÖR?? Du behandlar ju henne som om hon inte skulle klara någonting. Hon kanske inte tycker om dig? Det måste man inte. Försök att låta henne vara. Det verkar som om du försöker tränga dig på henne fast hon inte vill. Tvättar hon inte är det hennes problem, varför ska du tvätta hennes kläder, de får väl vara smutsiga...

Problem i en relation är aldrig ENs fel. Du har också del i det... Som skrivits tidigare är du INTE hennes styvmor. Hon är vuxen och varför DU skulle ordna hennes student förstår jag inte, låt pappan sköta det. Och vilken relation DU och Kvinnan kommer ha så är hon ALLTID resten av livet sin fars dotter. Han kommer alltid älska henne.... liksom han älskar sin äldre son och sin yngre. Han har tre som han delar sin tid till. Du har en. Inte konstigt om du känner dig ensam, men det kommer alltid vara så...

• KattenKorven

19, vill hon inte flytta? Antingen får ni alla tre ha en vuxen relation till varandra, där man hjälps åt och delar ansvar. Eller så kan hon fortsätta vara barnet - men då är det era regler som gäller.

Har ni någon gång frågar henne hur hon skulle vilja lösa situationen? Ibland kan en så enkel fråga få en att fatta att man beter sig märkligt.

Tycker inte din man behöver vara rädd för att svika henne genom att ställa krav, det är nästan ett större svek att inte göra det.

• Ess

Kvinnor går inte ihop med andra kvinnor som dom inte har en relation till, knappt då heller. Det är inte så konstigt att ts och den vuxna dottern inte drar jämnt. Iom att pappan träffade en annan kvinna så är det läge för dottern att flytta hemifrån så att det blir lite distans mellan dem, det kan tom rätta upp relationen så småningom när dottern får ta vuxenansvar och klara sig själv och dessutom när hon kommer och hälsar på så går det inte så långt att det blir konflikter för då har hon sitt eget hem att dra sig tillbaka till.

• Ess

När det är så illa som hos ts att dottern och hon inte drar jämnt alls då är det pappan plikt att välja bebisen, för han har valt att sätta den till världen och den klarar sig inte själv. Hans vuxna dotter däremot klarar sig alldeles utmärkt. 

• ViVäntarLois

Jag kan hålla med om att hon är vuxen (myndig) och borde växa upp lite. Att någon annan skriver hennes CV låter t.ex. inte alls lämpligt...

Samtidigt kan jag tänka mig in i hur en sådan här situation hade hanterats i min familj. Jag är uppväxt med endast min mamma och hon har gift om sig, separerat, har andra relationer osv. Självklart har jag som barn fått acceptera en del förändringar som varit "för min mammas skull" under uppväxten, det känns helt normalt.

Men jag bodde fortfarande hemma när jag var 19 (köpte egen lägenhet när jag var 20, är nu 22 med man och egen dotter så jag var absolut ingen vuxenbebis som bodde hemma). Min mamma hade aldrig tagit in en ny man i huset på det här sättet. Hon hade troligen inte tagit in någon ny överhuvudtaget utan resonerat som så att om jag nu var hela 19 år så är det bättre att jag får "bo klart" först, flytta ut osv. och sedan kan hon göra vad hon vill i huset. Skillnad om jag hade varit 2 år och det hade funnits en möjlighet att bli en "vanlig familj med en styvpappa". 

Och barn efter några månaders förhållande kan jag förstå om dottern har svårt att smälta. Att lära känna en ny kvinna i pappans liv borde ta några månader bara det, och att hon sedan är gravid med ens halvbror ganska direkt, flyttar in, får en bebis som man ska bo ihop med... Ja, det måste bli ganska rörigt för ett hemmaboende "barn". 

Men nu är ni ju där ni är och jag kan förstå att det känns jobbigt att inte kunna ge ert nyfödda barn samboende föräldrar. Kan ni inte försöka slussa dottern till ett eget boende? Självklart utan att kasta ut henne... Men de flesta i den åldern längtar ju efter eget och kanske behöver hon lite hjälp på traven? Visst kan det känna som att ni "curlar" henne men samtidigt är det ju ni som nu har lite bråttom att lösa familjesituationen?  

• Ess

Hur hade en mamma agerat i samma situation. Hon har en vuxen dotter, blir gravid och killen flyttar in. Det skiter sig med stora dottern, vad händer då?
    Langar hon ut både killen och bebisen som fortfarande ammas?
    Blir hon förbannad på vuxna dottern som inte accepterar bebisen och ber henne skaffa eget om inte livet hemma passar?
    Jag tror snarare på det sista, för ingen mamma hade kastat ut sin bebis.

Svar på tråden Styvmamma till tonåring och nybliven mamma till 5 månaders bebis-Total Kaos!!!