• silvertiger

Osäker

Hej!
    Jag är alldeles ny på den här sajten, och folk här verkar ha mycket erfarenhet bakom sej, så med lite tur kanske man kan få svar på några av mina oroligheter...

Det är såhär, jag är 23år, slutade med preventivmedel hösten 2008, och kan inte bli gravid. Mitt hjärta går sönder lite grann, för jag vill hemskt gärna ha barn med min sambo. Helst flera stycken. Men ingenting händer.
    Jag har äntligen tagit mej i kragen för att söka hjälp, så imorgon så ska jag på kvinnokliniken för utredning.
    Har någon gått en sådan utredning? Vad kommer att hända?

Vad kan vara fel? Jag har inte haft mens på två år (!), men min barnmorska tyckte minsann att man kunde få ägglossning ändå. Stämmer det? Om jag har ägglossning, så borde det ha blivit en bebis vid det här laget, eller?

Många frågor, jag vet, men jag är så orolig!

Tacksam för svar//Silvertiger

• Svar på tråden Osäker
  • Jag är bara jag

Välkommen hit där ingen egentligen vill finnas.
    De flesta av oss här har gjort utredning. I ditt fall  är dock felet uppenbart och det är din uteblivna mens. Ni har ju inte ens försökt få barn eftersom ni helt enkelt inte kan försöka! Vilket idiotiskt svar från barnmorskan,självklart är nåt väldigt fel om man saknar mens och nej,man har inte äl om man aldrig har mens. Har man haft äl så får man nämligen mens om man inte blivit gravid. Hade du mens innan och hur var den då? Försvann den bara så där?
    Det som händer vid en utredning är hälsosamtal,VUL och blodprover på dig och det kommer ju visa var felet sitter. Nåt hormonellt är det ju. Finns dock bra hjälp att få! Först nåt som framkallar mens och sen nåt som framkallar äl och sen får man se om kroppen kommer igång igen. Läs mer här:
    www.fertilitetsguiden.nu

Lycka till!

• silvertiger

Tack för svaret!
    Jag tyckte också att det ringde fel när barnmorskan sa att man kunde ha ägglossning utan mens..
    Det gick ju emot allt man har fått lära sej om cyklerna. När jag var 14 så började jag med p-piller (Trinovum) som jag tog tills jag var 19, därefter satte jag i en kopparspiral, som åkte ut när jag var 20. Så i 3år har jag varit utan preventivmedel.. Efter att jag tog ut spiralen så hade jag mens i några cykler, men sedan slutade det bara. Så nu har det gått lite över två år sedan mensen..

Jag var på min första kontroll idag, och dom kan ha hittat orsaken till problemet nu. På ultraljudet syntes en stor "blobb", 5x7cm stor som sitter antingen på äggledaren eller äggstocken. Men läkarna visste inte om det var en cysta eller något annat. Och jag har lämnat en massa blod för provtagning, ska tillbaka imorgon på morgonen och lämna mer blod.

Det tragiska var att min barnmorska som undersökte mej först, lade fram sin tes om att jag var för tjock för att kunna få mens. Fan, jag är 180cm och väger strax över 90. SÅ stor är jag inte.. och nu visar det sej att det är något fel som växer i mej.

Bör jag oroa mej för den här "blobben"? Vad kan det vara? Kan det vara farligt?
    Och vad är VUL?

Blev lång text det här.. :)

• Jag är bara jag

Bra att du/ni ändå är på g för hjälp! Blobben kan ju vara en helt ofarlig cysta bara. Innan ni vet kan man ju inte spekulera åt nåt håll egentligen. Blodproverna komme rju också visa vad som är fel. Har man dessutom inte haft mens på så länge ska den sättas igång oavsett om man vill ha barn eller inte för det är inte bra för kroppen att gå menslös så länge utan giltiga skäl.
    VUL är vaginalt ultraljud-säkert det du gjorde. För tjock är du säkert inte-BMI är ju absolut inte över 30 som är gränsen för IVF t.e.x.-med reservation för om de hittar PCO-borde synts på VUL:et dock- för då kan viktnedgång sätta igång mensen och därmed underlätta att få äl och bli gravid.
    Det kan ju dröja nåt tag innan du får svar,men hetsa inte upp dig innan ni vet nåt. Oavsett fel finns de mycket bra hjälp att få!

Svar på tråden Osäker