• Muslimska mamman

Allergi mot tvättmedlet?

Hur vet man / ser man antydningar på att ens bebis har allergi mot tvättmedlet eller sköljmedlet man använder hemma? Jag planerar att imorgon testa att byta tvättmedel till helt parfymfritt och allergivänligt till mitt barn för att pröva. Men undrar om ni har tips på hur man kan se att det faktiskt finns allergi? Ser ibland röda prickar, särskilt på benen, på mitt barn. Han är 4 månader. Ibland får han "skrik-attacker" där han helt utan anledning kan börja skrika hysteriskt. Handlar inte om sömn, mat eller ont i magen, utan allt är perfekt men ändå kommer dessa "attacker" ibland. Kan tvättmedlet + sköljmedlet vara ett problem?

• Svar på tråden Allergi mot tvättmedlet?
  • Kya

Det brukar vara prickar och/eller torr och röd hud som är tecknet på tvättmedelsallergi.
    4månadersbarn kan ju få "skrikattacker" utav lite allt möjligt, och det kan vara svårt att veta varför. men testa byta och se om det blir bättre, det är ju värt ett försök! 

Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Proprius

Hoppas att din bebis mår bättre nu! Det är absolut värt att prova helt parfymfritt och om det inte funkar så tvätta i 8 droppar parfymfri Yes , (ja diskmedlet yes) och skölj noga efteråt. Har träffat många , även vuxna , som inte tål parfymerat tvättmedel och som gått länge med diffusa problem utan att förstå att det är tvättmedlet. Titta in på drrapp.com om du hinner. Där finns massor med info!

• Maariiia

Jag skulle absolut testa parfymfritt och sluta använda sköljmedel, eftersom det är så extremt mycket parfym i sköljmedel så är det vanligt att små barns hud inte klarar av det. Jag använder Neutral tvättmedel helt utan parfym och inget sköljmedel. Hoppas det blir bättre för din lille :)

• Husis

Slut med sköljmedel! Det är den vanligaste orsaken till hudeksem av kläder.

Finns ingen anledning att använda det. Dåligt för miljön och bara en massa parfym, som inte behövs om kläderan har tvättas rena. Sköljmedlet sitter ju kvar i kläderna!

Om man använder helt vanligt tvättmedel, så kan man köra en extra sköljning, för att få bort mer tvättmedelsrester. 

• Muslimska mamman
    Husis skrev 2011-11-09 19:40:48 följande:
    Slut med sköljmedel! Det är den vanligaste orsaken till hudeksem av kläder.

Finns ingen anledning att använda det. Dåligt för miljön och bara en massa parfym, som inte behövs om kläderan har tvättas rena. Sköljmedlet sitter ju kvar i kläderna!

Om man använder helt vanligt tvättmedel, så kan man köra en extra sköljning, för att få bort mer tvättmedelsrester. 
    Men hur gör vi för att få kläderna mjuka utan sköljmedel? Tvättmedlet vi använder gör kläderna hårda och skaver mot huden på babyn.
  • Sanna1012
    Hej har du läst Artikeln om dammande tvättmedel på estell.nu där fins även det enda tvättmedlet  för bebisar (Estell baby tvätt)
    1
Svar på tråden Allergi mot tvättmedlet?