nybörjarlektioner
Jag har börjat lära min dotter att rida o skulle vilja ha lite tips på vad man kan hitta på för övningar på lektionerna så att det blir roligt, lärorikt o omväxlande.
Tack på förhand!
Jag har börjat lära min dotter att rida o skulle vilja ha lite tips på vad man kan hitta på för övningar på lektionerna så att det blir roligt, lärorikt o omväxlande.
Tack på förhand!
Och hur gamal är din dotter. Vad är det för häst, välutbildad? Hur långt har ni kommit? Leder du henne? Travar hon själv?
Hon fyller snart 5år.
Det är en liten shettis som vi lånar. Rätt välutbildad, har ridits/rids av äldre tjejer oxå.
Vi har nästan precis börjat, hon har bara ridit några gånger. Jag leder henne med grimskaft, försöker dock att inte styra för mycket utan håller lite längre ut på grimskaftet så att hon får styra själv.
Hon travar o har precis lärt sig att rida lätt.
Slalomövningar är roliga och nyttiga. Gymnastik för att få säkerheten och balansen i sitsen (kaptensvändning, slå ihop fötter framför och bakom sadeln osv). Små banor med koner och bommar som ska ridas mellan, olika ställen att sätta igång i trav, att sakta av, göra halt vid. Om ni har tillgång till ridbana så passa på att lära in ridvägarna.
puffar
Just det. För balansträningen - lätt sits (eller vad det heter nu, upp med rumpan från sadeln iaf) och både skritt och trav över bommar, noga med avståndet bara så det inte blir för stora steg som guppar i början.
Gör en liten bana brukar barn tycka är jätteroligt. Eftersom hon bara är 5 så är det lämpligt med kanske 3-5 saker att hålla reda på. Lägg t.ex. 2-3 bommar på ena långsidan som hon ska skritta eller trava över sen halt och igångsättning mitt på ena kortsidan och nån gymnastikövning mitt på nästa långsida. Sen kan det vara halt vid nästa kortsida igen och så snett igenom och så tar man samma bana i andra varvet. När hon kommit längre så kan man lägga in volter, serpentiner o.s.v. på speciella ställen.
När jag red när jag var liten så hade vi bomstöd på hinderstöd och så låg det en liten påse som hade lite tyngd. Man skulle rida slalom mellan bomstöden och göra halt vid varje och peta ner varje påse med spöet. Men det kräver ju att man har en häst som är van vid spö och lugn förstås men annars går det nog bra att ta ner dem med handen. Fick också flytta bollar som låg ovanpå en tunna och flytta dem till nästa tunna. Det var jättebra träning för balansen och att styra hästen och att få den att stå still medan man tog bollarna.