• Zebre

Utlandsföräldrar diskuterar

Hej all familjelivare!
    Startar pa förfragan en liten trad om hur det är att vara gravid, föda barn och vara förälder i ett annat land.
    (Kanske finns det redan manga tradar om detta, men jag har inte hittat nagon nystartad.)
    Jag blir ibland förvanad över vilka skillnader det faktiskt verkar finnas i uppföljningen av graviditeter, pa förlossningen, pa förskolan, i och med föräldraledighet osv.

Fraga gärna om ni undrar nagot eller kom med egna erfarenheter fran andra länder!

Jag bor i Frankrike, har en dotter pa 2 ar och är gravid i vecka 37.

• Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar
  • Zebre

Dagens ämne:

Min dotter har börjat pa förskolan i ar och det gar jättebra. De är 40 barn pa förskolan och 10 pedagoger.
    Maten lagas pa plats av inhemska färska ravaror sa det är ju toppen. Varje dag far de förrätt, varmrätt och efterrätt till lunch! Den här veckan har det varit "smakvecka" för att barnen ska lära sig att upptäcka nya smaker och vaga testa ny mat. En dag fick de endivesallad med grönmögelost till förrätt?! En annan dag fick de bläckfisk i tomatsas och chocladpudding med banan till efterrätt.

Vad äter era barn pa förskolan?

• emmisss

Lägger denna i favoriter, då vi eventuellt ska flytta till Dubai! Har en liten tjej på 1.5 år. Tanken är kanske att få ett till barn under tiden vi bor där!

• Zebre

Oh vad spännande! När ska ni flytta?

• pussgurkan86
    jag lägger också i favoriter då vi också funderar på att flytta utomlands. trött på sverige,.
  • pussgurkan86
    emmisss skrev 2011-10-23 18:26:06 följande:
    Lägger denna i favoriter, då vi eventuellt ska flytta till Dubai! Har en liten tjej på 1.5 år. Tanken är kanske att få ett till barn under tiden vi bor där!
    har din make fått jobb där?? vi funderar också på dubai men för att stanna måste man ha jobb.
  • emmisss

Om det bli så flyttar vi mellan jan-mars...det är egentligen anställningstopp men min man behövs verkligen där så dom har fått godkänt för att anställa...processerna tar sån tid bara och vi vill inte vänta hur länge som helst, vi måste ju börja tacka ja till dagisplats mm och jag måste begära föräldraledigt från skolan mm!

• Boll

Oh, yay! Vad glad jag blir att du startade tråden, TS! Jag bor själv i Sverige men är väldigt intresserad av just vardagslivet i andra länder. Det man kan läsa sig till är ju mer om turistande och sevärdigheter, det är en helt annan sak att få höra hur det är att bo i landet. Tyvärr är min franska för dålig för att läsa bloggar på franska, annars vore ju det ett alternativ. Jätteintressant om det kommer berättelser från fler ställen också.

Jag har ett par frågor om det språkliga för er som bor utomlands med barn:
    1. Lär ni barnen svenska?
    2. Finns det någon vuxen i familjen som talar landets språk? Om inte, kompenserar ni för detta på något sätt? (Även om barnen går i skolan eller på dagis så har de ju alltid en nackdel jämfört med barn som även talar landets språk hemma. Vissa väljer att kompensera för detta med extra studier eller kanske genom att ha barnpassning som talar språket, andra känner inte att kompensation behövs.)
    3. Hur väl talar du/ni (som är svenskspråkiga modersmålsmässigt) språket i landet? Känner du att du klarar dig bra på din nivå eller vill du utvecklas mer? Tar du några kurser eller funderar på att göra det? Kanske känner du att du klarar dig på bara engelska?
    4. Ni som har lite större barn, har ni upptäckt några problem kopplade till barnens tvåspråkighet (om barnen nu lär sig svenska också)?

TS: Hur är mödravården i Frankrike? Du nämnde i en annan tråd att det var mycket strikt, du får gärna berätta lite om vad man får för råd där gällande mat, alkohol, cigaretter, vitamin- och mineraltillskott, träning ... Ja, lite allmänt sådär. Hur har du upplevt klimatet i landet gällande amning (Frankrike har ju väldigt låg andel ammande)?

Ska bli toppenintressant att följa tråden! 

• Zebre

Hej igen Boll!
    Jag börjar med att svara pa dina fragor om att bo utomlands med barn;
    1. Jag talar svenska och franska med min dotter. Det är enklare att tala svenska med henne när vi är ensamma eftersom jag är den enda som talar svenska och det ibland kan kännas knepigt att behöva översätta för andra närvarande vad jag säger till dottern. Hon förstar svenska men talar franska för tillfället. Hon har ju inte kunnat prata sa länge sa vi far se hur det utvecklas. Jag är annars mer för teorin att lära barnen ett sprak i taget och det har jag redan fatt mycket kritik för. (Ett ämne för en helt ny trad, kanske?)
    2. Dotterns pappa är fransman och talar inte svenska sa vi talar franska hemma. Jag har funderat pa svensk barnpassning sa att hon far höra mer svenska, men vi har inte plats att välkomna en au pair t.ex.
    3. Jag känner att min franska är helt flytande bade i tal och i skrift och jag klarar mig bra pa den niva som jag har idag. Jag läser franska böcker och tidningar och jobbar med administration och marknadsföring pa ett franskt företag. Däremot tycker jag att man alltid bör försöka fortsätta att utvecklas sprakmässigt!
    4. Vi far se när hon blir äldre, som sagt...

• emmisss

Pussgurkan: Nej nej...bara på det företaget som han jobbar på! Ja det är via hans jobb... Så visum, hus, bil mm fixas av företaget..eller ja dom bröjsar vi väljer...:)

Har gjort detta en gång innan fast till USA, Dallas! Men då hade vi inga barn...

Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar