Oh, yay! Vad glad jag blir att du startade tråden, TS! Jag bor själv i Sverige men är väldigt intresserad av just vardagslivet i andra länder. Det man kan läsa sig till är ju mer om turistande och sevärdigheter, det är en helt annan sak att få höra hur det är att bo i landet. Tyvärr är min franska för dålig för att läsa bloggar på franska, annars vore ju det ett alternativ. Jätteintressant om det kommer berättelser från fler ställen också.
Jag har ett par frågor om det språkliga för er som bor utomlands med barn:
1. Lär ni barnen svenska?
2. Finns det någon vuxen i familjen som talar landets språk? Om inte, kompenserar ni för detta på något sätt? (Även om barnen går i skolan eller på dagis så har de ju alltid en nackdel jämfört med barn som även talar landets språk hemma. Vissa väljer att kompensera för detta med extra studier eller kanske genom att ha barnpassning som talar språket, andra känner inte att kompensation behövs.)
3. Hur väl talar du/ni (som är svenskspråkiga modersmålsmässigt) språket i landet? Känner du att du klarar dig bra på din nivå eller vill du utvecklas mer? Tar du några kurser eller funderar på att göra det? Kanske känner du att du klarar dig på bara engelska?
4. Ni som har lite större barn, har ni upptäckt några problem kopplade till barnens tvåspråkighet (om barnen nu lär sig svenska också)?
TS: Hur är mödravården i Frankrike? Du nämnde i en annan tråd att det var mycket strikt, du får gärna berätta lite om vad man får för råd där gällande mat, alkohol, cigaretter, vitamin- och mineraltillskott, träning ... Ja, lite allmänt sådär. Hur har du upplevt klimatet i landet gällande amning (Frankrike har ju väldigt låg andel ammande)?
Ska bli toppenintressant att följa tråden!