• nine05

Skippa läroböcker i skolan

Har en fundering om läroböcker i vissa ämnen behövs, tänker just nu främst på samhällskunskap. Barnet ska ha prov och jag håller på att gå igenom sidorna för att kunna förhöra och boken innehåller en del faktafel. Boken är från 2003 det har ju hänt en del i samhället. Jag har tagit mig friheten att ändra i boken till rätt uppgifter (åverkan?). Tänk om jag var en förälder med noll koll vad som sker i samhället då hade barnet lärt sig fel uppgifter. 

• Svar på tråden Skippa läroböcker i skolan
  • Thea86

Läroböcker är helt onödigt i de flesta ämnen. Men tyvärr finns det en hel del lärare som tycker att det är lättare att forma sin undervisning utifrån böckerna än utifrån målen för ämnet. 

Om de nu ska ha böcker så förstår jag inte varför eleverna inte ändrat det felaktiga i böckerna under lektionerna. Läraren borde se till att eleverna få rätt kunskap. Man kan tycka att de flesta föräldrar borde kunna grundläggande samhällskunskap, men så är det nog inte utan en hel del elever kommer  lära sig fel nu.  

Här är WT lika överanvänt som alla andra bokstavsdiagnoser
  • Tuffen

Just samhällskunskap är ju ett ämne där man kan skippa läroböcker, just för att de ändras hela tiden. Andra ämnen, som t ex historia, är ju inte lika känsliga.

• Sassajajja

Min erfarenhet är att olika människor lär sig på olika sätt, vilket betyder att vi måste ha olika sätt att lära ut. För vissa tror jag att läroböcker är utmärkt, för andra kanske andra sätt att lära sig passar bättre, t ex muntlig information, ha en större mängd information att leta i. Därför tror jag att läroböcker kan vara bra.

Det finns också information som inte är så föränderlig, precis som Tuffen skriver. Min åsikt är dock att det finns"Icke-föränderlig" information även inom samhällskunskap som t ex politiska åskådningar. Det är klart att även dessa förändras, men när jag läste böcker om politisk filosofi i somras konstaterade jag att många av de åskådningar vi lutar oss mot idag bygger på ideér som är flera hundra år. Nu måste jag väl erkänna att jag inte har en aning om vad man lär sig i samhällskunskapen i skolan idag eftersom jag själv är nästan 40 och alla barn jag känner är under 10, så jag vet inte vad för information som skulle kunna finnas i sådan böcker idag.

Men precis som du säger TS så finns det ett problem i att böcker i samhällskunskap innehåller information som är föränderlig och därför blir gammal. Och böcker från 2003 känns ju inte precis modernt.  Och det är ju lite lustigt att läraren inte påpekade dessa fel. Det har jag för mig att vi fick rätta när jag var liten om det fanns fel.

Svar på tråden Skippa läroböcker i skolan