• Seanna

Har någon testat...

Jag undar om någon PCO:are har testat Inositol?

• Svar på tråden Har någon testat...
  • Night sky

Jag håller på att testa Inositol just nu. Köpte ifrån samma ställe som du Seanna. Men jag blir lite konfunderad när de pratas om "olika" Inositol. Och att det är just D-Chiro-Inositol som skulle vara den verksamma mot PCOS och jag har ingen aning egentligen om den Inositol vi köpte är detsamma som D-chiro-Inositol.

Nu har jag dock läst att bovete (buckwheat farinetta) skulle vara rikt på just D-chiro-Inositol.
    Men här verkar det krångla till sig igen och att buckwheat farinetta skulle vara en speciell form av buckwheat som inte är vårt bovete vi mest troligt skulle hitta i våra butiker i Sverige.

Är det nån som vet eller har några teorier om detta? 

• jennyHI

jag vet at detta är en gammal tråd, men ville kolla i alla fall hur det gått för er med att ta inositol? hjälpte det något?

• Night sky
    jennyHI skrev 2012-05-17 22:21:33 följande:
    jag vet at detta är en gammal tråd, men ville kolla i alla fall hur det gått för er med att ta inositol? hjälpte det något?
    Jag har inte märkt nån skillnad
  • Yrja M
    Night sky skrev 2011-10-27 13:36:04 följande:

Nu har jag dock läst att bovete (buckwheat farinetta) skulle vara rikt på just D-chiro-Inositol.
    Men här verkar det krångla till sig igen och att buckwheat farinetta skulle vara en speciell form av buckwheat som inte är vårt bovete vi mest troligt skulle hitta i våra butiker i Sverige.

Är det nån som vet eller har några teorier om detta? 
    Intressant om bovete!

Jag hittade det här:  "Farinetta is type of buckwheat flour. The name is a registered trademark owned by Minn-Dak Growers, Ltd.[1] Farinetta is made from a mixture of aleurone layer of hulled seed and seed embryo and contains about 35 % protein, as compared to about 12 % in the whole grain"

Jag tolkar det som att nog är (kan vara) samma bovete men att dom har sorterat ut skalet och blandat det med fröembryon för att få fram ett supernäringsrikt mjöl (farinetta).

Här kan man se näringsinnehållet i Farinetta jämfört med mjöl och hela frön/korn: http://www.minndak.com/factsofbuckwheat.htm
  • Night sky
    Yrja M skrev 2012-05-20 06:44:58 följande:
    Intressant om bovete!

Jag hittade det här:  "Farinetta is type of buckwheat flour. The name is a registered trademark owned by Minn-Dak Growers, Ltd.[1] Farinetta is made from a mixture of aleurone layer of hulled seed and seed embryo and contains about 35 % protein, as compared to about 12 % in the whole grain"

Jag tolkar det som att nog är (kan vara) samma bovete men att dom har sorterat ut skalet och blandat det med fröembryon för att få fram ett supernäringsrikt mjöl (farinetta).

Här kan man se näringsinnehållet i Farinetta jämfört med mjöl och hela frön/korn: www.minndak.com/factsofbuckwheat.htm
    Så ska man då kunna köpa det svenska som finns på marknaden, eller får man inte samma "värden" i mjölet efter som de har sorterat och blandat mjölet till en speciell blandning som är mer näringsrikt än det vi kan köpa här hemma?
  • Yrja M

Enligt tabellen jag länkade till så har farietta 5 ggr högre halt av d-Chiro-inositol än bovetegryn (1371 resp 287 mg per 100 g) . Så man måste alltså äta 5 ggr så mycket bovetegryn för att få samma dos. 

• Night sky
    Yrja M skrev 2012-05-20 12:37:37 följande:
    Enligt tabellen jag länkade till så har farietta 5 ggr högre halt av d-Chiro-inositol än bovetegryn (1371 resp 287 mg per 100 g) . Så man måste alltså äta 5 ggr så mycket bovetegryn för att få samma dos. 
    Mmm okej!
  • Yrja M
    Night sky skrev 2012-05-20 12:48:04 följande:
    Mmm okej!
    Hur stor mängd D-chiro-Inositol per dag rekommenderas då man äter tabletter?

Jag funderar på hur mycket bovetegröt jag behöver äta Flört
  • Night sky

Hehe.... ja, det kanske kan bli en del gröt :)

Detta har jag hittat på en amerikans pcos sida, från en studie.

"A study from the Medical College of Virginia found that 1200 mg. of d-chiro-inositol daily had multiple beneficial effects in the treatment of 22 overweight PCOS women.(2) Not only did it improve the action of insulin, but 86% of the women ovulated during treatment with d-chiro-inositol compared to only 27% in the placebo group. Serum androgen (male hormone) and ovarian androgen production also decreased in the treatment group.

Another study showed similar results in lean PCOS women.(3)"

Svar på tråden Har någon testat...