• Tyralies mamma

    Rödcederträ

    Hej!

    Jag har nyligen läst att man ska undvika rödcederträ när man är gravid då det ej finns tillräcklig forskning på om rödceder kan påverka fostret.

    Jag har lite rödcederträ i lådor och på golv i min lägenhet då det fanns pälsängrar när jag flyttade in och jag lade ut dessa för att försöka bli av med krypen. Jag upplever att rödceder fungerar bra och vill helst inte ta bort de klossar jag har, men vill ju självklart inte utsätta livet i magen för något som skulle varav farligt.

    Jag skickade ett mail till de som jag beställt rödceder från och frågade de om det kan vara skadligt för fostret. Fick till svar att det rödcederträ de använde är miljövänligt och giftfritt och man rekommenaderar det till barnfamiljer. Men de kan inte lova att det ej kan påverka fostret eftersom det ej finns forskning om detta.

    Jag känner mig kluven och vet inte riktigt hur jag ska göra.

    Finns det någon som har använt rödcederträ under graviditeten? Någon som vet mer om hur det kan påverka fostret?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Rödcederträ
  • Anonym (Anonym)

    Hej, mycket gammal inlägg men hittar inte så mycket information på internet så tänkte fråga dig hur det gick för dig senare? Jag har nämligen också ohyra och köpt cederträblock att lägga i alla skåp men känner mig så osäker att det kan skada barnet i magen, när jag luktar på dessa så luktar de relativt starkt, vågar inte lägga ut då alla kläder skulle börja lukta eller om det är skadligt på något sätt, hur gick det för dig efteråt? Tacksam för svar :) 

  • FtS70

    Avrådan gäller rödceder i oral form, tabletter, oljor etc. Sättet du använder träet på är helt ofarligt.

  • Anonym (Anonym)

    Så det är ingen fara att lägga ut själva cederträ blocken i garderober och liknande? Är så less på pälsänger och vill inte att de ska äta på all textil framför allt alla bebiskläder vi har köpt :( 

  • FtS70

    Nej, absolut inte. Vi har det i rummet där vår yngsta sover över med sina spädbarn.

  • Anonym (Lugn)

    Jag är generellt orolig och blev rädd när jag såg denna tråden, men lite googlande så är det som tidigare säger bara om man får i sig olja. Sen är det kanske inte bra att kladda med oljan heller. Men block och kulor i garderoben är ingen fara, då hade det ju varnats för det. 


    Jag har mina i påsar eller ringar hängandes på galgarna, de ska ändå inte ligga direkt mot kläder för risk för fläckar. 

    Har dock inte lagt i lådan där bebis kläder ligger utan hos mina och sambons kläder ☺️

  • Anonym (Anonym)

    Ja, jag har också ringar så tänkte hänga dessa på galgarna men sen tänkte jag lägga i skåpet där vi även har kläderna vikta, har du lagt ringa i vanliga plastpåsar eller hur menar du med påsar? Kanske får lägga bara 1 på botten av garderoben Så det inte kommer nära några kläder.


    Nej jag tänkte också att jag får hoppa över att lägga i garderoben där bebis kläder finns men man är också så rädd att de blir drabbade :( 

  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-07-19 00:37:46 följande:

    Ja, jag har också ringar så tänkte hänga dessa på galgarna men sen tänkte jag lägga i skåpet där vi även har kläderna vikta, har du lagt ringa i vanliga plastpåsar eller hur menar du med påsar? Kanske får lägga bara 1 på botten av garderoben Så det inte kommer nära några kläder.


    Nej jag tänkte också att jag får hoppa över att lägga i garderoben där bebis kläder finns men man är också så rädd att de blir drabbade :( 


    Mina kom i tygpåsar :) men jag har mina för att det inte ska lukta unket. har du något gammalt plagg eller lakan kan du klippa små rutor att lägga om och knyta som små påsar ☺️ 
    De går säkert lägga i garderoben med nebiskläder också, det stod inte något om att man skulle hålla dem borta från barn. Tror absolut inte det är en risk att något farligt skulle sprida sig genom luften in i kläderna som skulle skada bebis, då skulle de ju avråda att ha dem i närheten av barn helt och hållet ☺️
Svar på tråden Rödcederträ