• Jotia

rättighet att få lämna på förskola/dagis

Måste få reda på vad ni tycker... Hittade denna diskussionen på en kompis

DENNA PERSONEN SKRIVER :

Blir lite ledsen när föräldrar ser det som en RÄTTIGHET att få LÄMNA från sig sina barn till förskola, när man är föräldraledig med syskon, eller arbetssökande. Man vill lämna så ofta o länge som möjligt. Se era barn som en gåva, och var glada över den RÄTTIGHET vi har att få VARA MED DEM istället! (Se detta som en tanke, inte som en pekpinne! Ingen ska känna sig träffad!!!)

Det är många som håller med henne och nu vill jag veta vad ni tycker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-21 14:01
    Här kommer lite uppdateringar som de andra tycker:

Huvudet på spiken!, Väl talat!,Har aldrig förstått mig på det där att lämna på förskolan när man är föräldrarledig, Varför skaffa barn om man inte hinner med att ta hand om dem själv??

Sen klagas de på att vi föräldrar vill lämna barnen längre och oftare på dagis och de regler som finns eller skall finnas på varje kommuns hemsida Den talar dock inte om vad som är bäst för barnet.

Vi som är föräldralediga i denna kommunen får lämna 15h/vecka och arbetssökande 30h/vecka.
  • Svar på tråden rättighet att få lämna på förskola/dagis
  • 071001

Kluven för att vara ärlig. Jag har bara ett barn.
    Förstår argumentet att man vill ge det nyfödda syskonet mycket tid så som man kunde göra med sitt första barn och därav lämnar man barnet på fsk.
    Å andra sidan ser jag många syskon som inte alls verkar så glada i att gå till fsk och se mamma och bebisen gå iväg och då känner jag att "fanken, låt barnet vara hemma med er".
    Men det är kanske inte så lätt att roa det äldre barnet samtidigt som liten pockar på uppmärksamhet.

Som sagt,  jag kommer inte att hamna i den sitsen själv så jag vet inte.

• why the face

Jag har alltid svårt för folk som måste lägga sig i hur andra familjer gör. Men jag kan tycka att barn som redan har börjat på dagis borde få fortsätta att gå där några timmar i veckan. Däremot kan jag inte hitta något vettigt argument till varför man skolar in det äldre syskonet när man själv går hemma med bebis om barnet inte gått på dagis innan. Åtminstone inte när vi talar om barn under 2 år.
    Det är inte farligt många timmar barnen får gå på dagis när man är föräldraledig eller arbetslös så jag förstår inte varför en del har så ont av det. 

• MrsTM

Jag anser att det sliter på relationerna att alltid vara hemma tillsammans. Det gäller alla relationer i familjen. De tider vi har idag med 15 timmar för nyblivna syskon och 5-8 timmar om dagen för större barn tycker jag är lagom. Barn behöver lära sig att fungera i en grupp, att leka med andra barn och att anpassa sig efter andra barn. Förskolan fyller en viktig funktion.

Då tycker jag att det är betydligt värre med föräldrar som hämtar jättetidigt på förskolan men därefter låter barnens mor-eller farföräldrar (eller någon annan barnvakt) passa dem jätteofta på kvällar och helger så att föräldrarna kan göra annat. När man jobbat klart sin arbetsdag (oavsett om den är på 50% eller 100%) vill man väl ägna en stor del av fritiden åt att umgås med sina barn?? Den aspekten tycker jag är betydligt viktigare än hemmafru-debatten!

Svar på tråden rättighet att få lämna på förskola/dagis