• morethanamother79

Tycker du det är okej att ge ditt barn "en liten smäll"?

Nu kommer säkert alla bli helt upprörda pga rubriken men det jag menar är ju inte att man ska SLÅ sina barn, självklart inte, det är ju olagligt. Jag har två gullungar som jag älskar över allt annat men jag menar de är ju inte änglar tjugofyra timmar om dygnet, och när de inte lyder ordentligt eller gnäller för mycket, eller gör nåt som de vet att de inte ska göra fast jag sagt till upprepade gånger, då tycker jag faktiskt att det är helt okej att bara ge en liten lätt klapp på rumpan eller på handen, SÅ ATT DE FÖRSTÅR ATT MAN MENAR ALLVAR. De får inga fysiska skador av det och ja, det hjälper faktiskt. Tycker moralpaniken angående detta är heeeelt överdriven. Har diskuterat detta med en del vänner och bekanta, men det råder delade meningar. Jag anser att det är min ensak hur jag väljer att göra med mina barn, så länge jag vet att det funkar för oss. Min mamma gjorde samma sak, och jag mår hur bra som helst!

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Tycker du det är okej att ge ditt barn "en liten smäll"?
  • MinMinna

Nej det är fel att kränka en annan människa och långt mycket värre att kränka sitt eget barn. Vidrigt.

• Nape

Tycker inte det är ok. Alls. Och jag vill själv heller inte ha en liten smäll om jag råkar göra något fel.

Klart det kanske "hjälper"- men hur mår barnet av detta? Min mamma gav mig ultralätta "knäppar" på huvudet när jag var liten. Jag minns att det inte gjorde ont _fysiskt_, men det var oerhört kränkande och jag var väldigt ledsen. Höll min utåt (var för liten för att förklara, och mamma var ju stor och hade "rätt").

• SilverLadyG

håller inte med dig!

• MinMinna

Och uppenbarligen mår du inte hur bra som helst när du väljer att fortsätta med den kränkande behandling som din mamma påbörjade.

• logg81

Varför vara fysisk?

Är du inte mer kreativ än så????

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • lövet2

Nej, det tycker jag inte är OK. Det är i stället ett tecken på att man är inkompetent som barnuppfostrare. Den som inte klarar av att uppfostra barnen tar helt enkelt till våld. Det är väl enklast så ...

• Trident5678
    morethanamother79 skrev 2011-10-20 21:35:57 följande:
    Nu kommer säkert alla bli helt upprörda pga rubriken men det jag menar är ju inte att man ska SLÅ sina barn, självklart inte, det är ju olagligt. Jag har två gullungar som jag älskar över allt annat men jag menar de är ju inte änglar tjugofyra timmar om dygnet, och när de inte lyder ordentligt eller gnäller för mycket, eller gör nåt som de vet att de inte ska göra fast jag sagt till upprepade gånger, då tycker jag faktiskt att det är helt okej att bara ge en liten lätt klapp på rumpan eller på handen, SÅ ATT DE FÖRSTÅR ATT MAN MENAR ALLVAR. De får inga fysiska skador av det och ja, det hjälper faktiskt. Tycker moralpaniken angående detta är heeeelt överdriven. Har diskuterat detta med en del vänner och bekanta, men det råder delade meningar. Jag anser att det är min ensak hur jag väljer att göra med mina barn, så länge jag vet att det funkar för oss. Min mamma gjorde samma sak, och jag mår hur bra som helst!

Vad tycker ni om detta?
    Jag tycker inte att det är okej på något sätt hur du än vrider och vänder på det för att försvara det. Det är inget jag skulle göra mot mina barn.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • agogo

jag är beredd att hålla med TS... hellre en liten klapp på handen än en elektrisk stöt från kontakterna... 

• Pyrola

Nej verkligen inte, när ni är oense när barnen har tonåringar\vuxna får dem slå dig då? När du och din man är osams slår ni varandra då?

Blir jag arg så att jag börjar tänka på att slå då ger jag mig själv en timeout istället, gå in i ett rum och djupandas och tänk på vilken relation du vill ha till dina barn.

Svar på tråden Tycker du det är okej att ge ditt barn "en liten smäll"?