• Marika43

Embryodonation

Hej alla som, precis som jag, längtar efter en liten teling och inte är rädda för att använda sig av okonventionella metoder!

Tänker mig att jag vänt mig till rätt Forum, men säg gärna till annars...

Jag och min man har redan barn, men vill ha ett gemensamt och jag är för gammal för att det ska gå den naturliga vägen (45 år). Vi har just nu, p.g.a. att min man studerar och vi har stort villalån, tillfälligt "dålig" ekonomi och söker därför det billigaste alternativet (p.g.a. min ålder kan vi inte vänta 2-3 år, på bättre tider), som verkar vara embryodonation, så nu undrar jag om någon kan rekommendera en billig klinik? Lyckas inte själv hitta någon (tycker det är svårmanövrerat på nätet, när man söker embryo donation...).

För alla som har moraliska invändningar mot att vi inte har mycket pengar just nu, vill jag bara säga att vi har råd att försörja en liten bebis genom egna inkomster, så den biten är intet problem... Det är kostnaden för att "bli med bebis" som vi vill få ner, däremot...

Skulle bli jätteglad och tacksam om någon kunde svara, för jag verkligen längtar efter att föda ett till barn och saknar småbarnstiden och möjligheten att få följa med en till liten parvel - som utvecklas och så småningom är, som min goa son, lätt finnig och härligt valpig, snart redo för gymnasiet... Finns inget roligare än att vara mamma!

Kram, Marika

• Svar på tråden Embryodonation
  • Ester03

Jag har sökt information om många IVF-kliniker på nätet och vet att det finns embryodonation, men tror att det endast existerar i liten skala. Jag misstanker att det är dyrt eftersom det då är är både en manlig och en kvinnlig donator inblandad. Är du helt säker på att ni inte kan försöka med äggdonation? Min man har mycket låg spermkvalitet (endast 1% friska spermier fick vi höra vid första testet för ett antal år sedan), men det gick ändå vägen på första försöket med ÄD. Vanlig IVF funkade aldrig pga ett antal orsaker, förmodligen främst pga min ålder. Jag var 35 år när vi började med IVF och 40 år när jag fick barn. Nu när jag snart är 42 år ska vi göra ett syskonförsök. Vad gäller priser så tror jag att östeuropa (Ryssland, Lettland m.m.) är något billigare än sydeuropa (Spanien, Grekland m.m).

• kaprifol66

Marika - det är som du säger, mycket billigare med embryodonation. Det rör sig då oftast om frysta "överblivna" embryon som antingen donerats till klinikerna av par/personer som fått barn och inte "behöver" fler embryon till behandling. Eller använder sig vissa kliniker av backup donator (om donator nr 1 inte skulle producera ägg mm). Då blir där embryon "över" från backup donatorn om denne inte behövs. Har man tur kan man då även få färska embryon.
    Andra fördelar är att kön till embryodonation är betydligt kortare än till ÄD, så låt dig inte skrämmas av kliniker med långa köer. Oftast är där inga köer alls för ED. Sen beror det också på hur viktigt det är för er med utseende och blodgrupp på donatorerna. Jag menar... ju fler "krav" på längd, vikt, färger ögon/hår, blodgrupp, utbildning mm, ju svårare och ju längre tid kan man behöva vänta.
    Jag har hört priser från 1000-1200€ för 2-3 frysta embryon i t ex Tjeckien. Grekland, Polen, de baltiska länderna, Ukraina kan också vara värt att förhöra sig med.
    En stor kostnad i det hela är resan, om man väljer en klinik som ligger avsides eller dit det bara går dyra flyg från var man bor. Så kolla även reskostnadet samtidigt som du letar klinik. Man får vara inställd på att det kan behövas någon runda innan det lyckas.
    Vissa har turen att det lyckas direkt. Chansen att lyckas är något lägre vid frysta embryon än vid färska (beroende på hur selektiv kliniken är vid urvalet av vilka embryon de fryser).
    Ett råd är att kolla upp så mycket du bara kan om kliniken du hittat!!! Man läser ofta att folk skriver att det inte är någon större skillnad på success rate mellan kliniker. Det stämmer inte! Det finns oseriösa aktörer även i denna branschen. Bara för att kliniken säger att den har en sucess rate på 50-60-70% innebär inte detta att de talar sanning. Vad grundar sig dessa procenttal på? Plus på stickan? Hur många embyon återför de? Graviditeter som nått 12w eller där man konstaterat hjärtslag med UL? (eg är "take home baby rate" det enda intressanta).
    Du kan kolla igenom familjeliv men även utländska forum för info från personer som behandlats på kliniken du undersöker. Kolla även media som facebook mm.
    Priser förändras ständigt så det bästa är att undersöka och emaila klinikerna själv. Man får oftast snabba svar.
    Var även förberedd med läkare i Sverige som kan vara behjälplig med recept (så du kan få medicinerna på högkostnadsskyddet). Ultraljud (mätning av slemhinna) på hemmaplan behövs oftast också. Inte alla ultraljudskliniker är behjälpliga med detta.
    Det här blev långt och förmodligen är det jag skrivit ingen nyhet för de flesta som läser här.
    Lycka till!

• Ester03

Jag kände inte till att embryodonation är betydligt billigare, men är ett sådant pris med eller utan matchning? Vi har gjort IVF vid tre olika kliniker. Varje gång har vi fått frågan om vi vill donera ägg och embryon med låg kvalitet till forskning, men vi har aldrig tillfrågats att donera till embryodonation. Jag antar att det är par som får fram fler embryon med riktigt bra kvalitet som de inte behöver som får frågan om att donera. Är det frysta embryon som används, eller lyckas de få ihop det så att man får resa dit snabbt medan det finns överblivna färska embryon? Ett annat sätt att dra ner kostnaden är att välja en klinik på en ort dit Ryanair eller annat lowcostbolag flyger till. Gör man många försök kan det dra ner på kostnaden ordentligt.

• Jag är bara jag

Ester: utan matchning eftersom man helt enkelt tar vad som är över och finns i frysen. Sett priser på runt 400 euro. Finns inte många länder som har det. En variant är katolska länder där man inte får frysa embryon utan får färska överblivna direkt,men hur det funkar är jag inte insatt i. 

Om fliix el. kaprifol ville messa mig också vore jag evigt tacksam! Glad Behörer råd och input...

Ts: lycka till!

• kaprifol66

Nja, viss matchning kan man efterfråga även vid ED. Vissa kliniker använder sig som sagt av backup donator vid ÄD, så där är alltid en extra donator redo att äggplockas. Oftast behövs ju inte backup donatorn och då "produceras" embryo för ED. Kliniker som gör många ÄD har därmed lika många backupdonatorer och har då möjlighet att skapa en liten "bank" med embryon. När det gäller ED betalar man per embryo oftast. 400-500euro per embryo är inte omöjligt att hitta. Det är inte ovanligt att man efterfrågar o står i kö till embryon där äggdonatorn har samma blodgrupp som en själv. Så även om man är ett blåögt par med ljust hår t ex. Det är fullt möjligt att få den matchningen.
    Man kan bli erbjuden embryon där man får reda på matchning av både ägg o spermiedonator. Ofta får de även till ganska bra matchningar. Men det beror på vad man efterfrågar. Har man en "vanlig" blodgrupp (och tycker det är viktigt) är det lättare och snabbare att få en matchning. Rödhåriga donatorer är där däremot stor brist på (vad jag har hört och läst).
    Vi har två embryon i frysen på kliniken där vi gjorde ÄD. Jag tror inte jag kommer att ha orken med ytterligare ett barn efter detta vi väntar nu (är gravid i v30). Vi har diskuterat vad vi gör med dessa två embryon om vi bestämmer oss för att inte använda dem. Vi fick fylla i formulär på kliniken ang vad vi ville göra m embryona om vi inte använde dem. Donera till andra par eller till forskning (eller ingetdera). Vi vet ännu inte, men det lutar starkt åt att vi kommer donera dem om vi till slut inte använder dem själva.
    Många väljer även ED för att man (efter ett antal misslyckade ÄDbehandlingar) misstänker att det även finns ett spermieproblem. Då har man på så vis även eliminerat den "risken".

• Jag är bara jag

För vår del kvittar matchning fullständigt,vi tar vad som helst. Jag har fått den där sprutan man ska ta om paret har olika blodgrupp så jag kan ta vilken blodgrupp som helst också. Hade däremot inte behövts för vi är båda rh-negativa,men det visste vi inte då efter missfallet. Vi är egentligen bara intresserade av enklast tänkbara EA,d.v.s 1-2 (el. t.o.m 3) överblivna embryon från frysen och som jag förstått det har få länder det. ÄD och donerade spermier som blir ED ihop finns ju,men kostar ju kanske uppåt 100000:- vilket absolut inte är aktuellt för oss.

Grattis till lille bebben i maggen! Glad

• Marika43

...men herregud, vilka långa och informativa svar jag fick! Solig Otroligt gulligt av er alla! Känns jättebra att ni orkat engagera er så och jag hoppas att alla ni som svarat själv kommer att lyckas med att få varsin (eller flera) goa bebisar!

Jag har ett sånt sug efter att känna en liten sparka i magen igen, innan jag är för gammal och det här låter ju helt ok, både prismässigt och känslomässigt (för mig spelar det biologiska ursprunget ingen roll - växer det i min mage är det min bebbe, punkt slut Skrattande).

Jag tänker inte chansa och få dålig kvalite infört i mig ang. äggen, utan vänder mig nog hellre till en mer känd klinik då, för att vara säker på kvaliten. Har hört mycket gott om två kliniker i Riga, så det lutar att vi åker dit.

Jag hör av mig om det blir en liten bebbe och hur som helst! Tack alla ni som tagit er tid att svara!

Kram, Marika

• anna013

Hej
    vet inte om tråden är aktiv men...

vi är oxå intresserade av alla info som går att hitta kring embryodoantion..
    Någon skrev att det finns utländska forum där man kan hitta erfarenheter av olika kliniker..
    VI är nog mest inne på Riga, Brno eller St petersburg. Men det finns ju flera kliniker trots allt att välja mellan
    Tips?
    / mvh a

• Kurreburre

Jag e också lite nyfiken på det här med ED. Vi bor i Skåne så Polen hade varit smidigast för oss. MEn jag har förstått att det e längre väntetid där. Nån som har tips på kliniker i Polen?

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
Svar på tråden Embryodonation