Studenterbjudande via Mecenat hos ICA. Åldersdiskriminerande?
Jag har en liten fundering.
På www.mecenat.se finns flertalet studenterbjudande för studenter i alla åldrar, lägsta ålder är den samma som för att få börja studera vid högskola/universitet.
Nu såg jag att ICA har följande studenterbjudande:
Studentrabatt på mat med ICA
Som ICA-student får du:
- 100 kr laddade direkt på ditt kort
- Studentrabatt på utvalda varor
- Dubbel studentrabatt och dubbel bonus när du betalar med ditt ICA Bankkort på ICA
- Ett kostnadsfritt ICA Bankkort
- Dubbel studentrabatt på vissa varor när du betalar med ditt ICA Bankkort.
För att bli ICA-student måste du uppfylla två krav: 1) du är mellan 18-30 år och 2) du studerar på eftergymnasial nivå.
http://www.mecenat.se/studentrabatter/mat/livsmedel/ica
Det jag nu undrar är om inte detta är en form av åldersdiskriminering, personer över 30 missgynnas pga ålder trots att de studerar på eftergymnasial nivå under samma premisser som alla andra.
Jag t.ex. fyller 30 nästa år och studerar på högskolenivå. Jag har samma summa från CSN per månad som alla andra i min klass, jag bor i en billig etta med samma kostnader som alla andra i min klass. Varför ska då jag missgynnas av ICA från och med nästa år enbart för att jag når en viss ålder? Mina levnadsförhållanden ändras ju inte, förhoppningsvis, förrän jag är färdig med min utbildning.
Är det någon mer som tycker att det är lite "fult" av ICA att sätta en åldersgräns istället för den gräns som övriga företag som erbjuder studenter olika fördelar sätter, just att man inte längre är student?
Håll en god ton nu är ni snälla. Detta är inte ett ämne värt att brusa upp över och börja kalla varandra för både det ena och det andra. Håll er till ämnet och undvik att förminska era medmänniskor, jag ber er.