• Anonym (Undrar)

Studenterbjudande via Mecenat hos ICA. Åldersdiskriminerande?

Jag har en liten fundering.

www.mecenat.se finns flertalet studenterbjudande för studenter i alla åldrar, lägsta ålder är den samma som för att få börja studera vid högskola/universitet.
    Nu såg jag att ICA har följande studenterbjudande:

Studentrabatt på mat med ICA

Som ICA-student får du:
    - 100 kr laddade direkt på ditt kort
    - Studentrabatt på utvalda varor
    - Dubbel studentrabatt och dubbel bonus när du betalar med ditt ICA Bankkort på ICA
    - Ett kostnadsfritt ICA Bankkort
    - Dubbel studentrabatt på vissa varor när du betalar med ditt ICA Bankkort.

För att bli ICA-student måste du uppfylla två krav: 1) du är mellan 18-30 år och 2) du studerar på eftergymnasial nivå.

http://www.mecenat.se/studentrabatter/mat/livsmedel/ica

Det jag nu undrar är om inte detta är en form av åldersdiskriminering, personer över 30 missgynnas pga ålder trots att de studerar på eftergymnasial nivå under samma premisser som alla andra.
    Jag t.ex. fyller 30 nästa år och studerar på högskolenivå. Jag har samma summa från CSN per månad som alla andra i min klass, jag bor i en billig etta med samma kostnader som alla andra i min klass. Varför ska då jag missgynnas av ICA från och med nästa år  enbart för att jag når en viss ålder? Mina levnadsförhållanden ändras ju inte, förhoppningsvis, förrän jag är färdig med min utbildning.

Är det någon mer som tycker att det är lite "fult" av ICA att sätta en åldersgräns istället för den gräns som övriga företag som erbjuder studenter olika fördelar sätter, just att man inte längre är student?

Håll en god ton nu är ni snälla. Detta är inte ett ämne värt att brusa upp över och börja kalla varandra för både det ena och det andra. Håll er till ämnet och undvik att förminska era medmänniskor, jag ber er.  

• Svar på tråden Studenterbjudande via Mecenat hos ICA. Åldersdiskriminerande?
  • Anonym (Undrar)

Ingen som har några åsikter i ämnet? 
    Ingen som tycker det är fel, eller rätt?  Eller underligt.
    Vad händer när man når 30 som gör att man inte längre ska ha rätt till detta studenterbjudande?

• Anonym (SSK student)

Jo, jag läste och reagerade på det som diskriminerande, men antar att dom hade väl inte givit rabatten om dom inte tjänat på det och så räknar dom med att vi "äldre" kan betala själva.
    Inte bra,men jag accepterar situationen.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (SSK student) skrev 2011-10-20 14:23:16 följande:
    Jo, jag läste och reagerade på det som diskriminerande, men antar att dom hade väl inte givit rabatten om dom inte tjänat på det och så räknar dom med att vi "äldre" kan betala själva.
    Inte bra,men jag accepterar situationen.
    Det är just det där med att bli äldre och kunna betala för sig själv som rimmar illa med att vara student. 
    Vi utvecklar väl inte en speciell förmåga med åldern som gör att vi alltid jobbar extra eller alltid är tillsammans med någon som tjänar pengar osv osv. Eller? 
  • Anonym

Fast det är väl samma med bostadsbidrag från försäkringskassan om man inte har barn? Är du över 29 år och barnlös har du ALDRIG rätt till bostadsbidrag. Är inte det mer diskriminerande? Handlar dessutom om större summor pengar.

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2011-10-20 15:50:42 följande:
    Fast det är väl samma med bostadsbidrag från försäkringskassan om man inte har barn? Är du över 29 år och barnlös har du ALDRIG rätt till bostadsbidrag. Är inte det mer diskriminerande? Handlar dessutom om större summor pengar.
    Ja det har du absolut rätt i, det är illa det med.
    Varför antas det att man som student över en viss ålder ska ha det mycket bättre ställt än de som är under en viss ålder?
  • Anonym
    Menade inte att förringa ICA-student erbjudandet, utan menar bara att myndigheterna gör detsamma, man tänker inte på alla inte studerar vidare direkt efter gymnasiet och därmed blir det MYCKET snedvridet om vad man kan få hjälp med som "äldre" student.

Någon som vet vad SJ har för studentrabattsystem?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2011-10-20 15:55:00 följande:
    Menade inte att förringa ICA-student erbjudandet, utan menar bara att myndigheterna gör detsamma, man tänker inte på alla inte studerar vidare direkt efter gymnasiet och därmed blir det MYCKET snedvridet om vad man kan få hjälp med som "äldre" student.

Någon som vet vad SJ har för studentrabattsystem?
    Ingen åldersgräns
    http://www.mecenat.se/studentrabatter/resa/tag/sj

Enda studenterbjudandet jag har sett åldersgräns på är just på ICA och jag förstår verkligen inte varför. Så länge man ÄR student borde det inte spela någon roll hur gammal man är.  
  • Mylla

Du borde ringa ICA och fråga, det låter ju orättvist.

• Anonym
    Ja det är ju helt uppåt väggarna. Men är du student så får du bostadsbidrag oavsett hur
    gammal du är, så på det viset är det rättvist vilket inte ICA är i sitt erbjudande.

Jag hade faktiskt kontaktat deras informationsavdelning och frågat hur de tänkt, med undertonen att
    du funderar på att "tala ut" om detta. De kan faktiskt ändra sig
  • Anonym (Undrar)
    Mylla skrev 2011-10-20 15:59:54 följande:
    Du borde ringa ICA och fråga, det låter ju orättvist.
    Ja jag mailade mecanat om det och blev hänvisad till ICA, så jag ska kontakta dem bara för att höra vilken anledning de har. Bara i min klass är vi runt 20 personer (av 60) som är eller snart är över 30. Tror att ganska många studenter nu för tiden är lite äldre, så varför inte ha studenterbjudande som gäller studenter oavsett ålder?
Svar på tråden Studenterbjudande via Mecenat hos ICA. Åldersdiskriminerande?