• sommar 77

Vilken djungel av ersättningar, behöver råd!

Hej,

min dotter nu 7 veckor är ofta missnöjd då hon är vaken och verkar ha ont magen. Första månaden både ammade jag och gav semper. Slutade amma och testade NAN 1 istället. Har nu precis köpt NAN 1 HA. Ska den vara mildare mot magen?
    Om man ska testa om hon inte tål laktos, vilken ersättning gäller då?

• Svar på tråden Vilken djungel av ersättningar, behöver råd!
  • inrama81

Jag blandade NAN 1 och NAN 1 HA, funkade bra. På bvc sa dom till mig att om det är överkänslighet mot mjölk så märks det mycket tydligt, blir nästan som kolik, dvs, MYCKET gråt och skrik. Sen kan man ju testa Minifomdroppar om man vill, tyckte inte det fungerade alls + att dom kan bli mer gasiga i magen av det, har dock kört på sempers magdroppar till precis nyligen. (Killen är halvåret nu.)
    Kör på NAN 1 HA och se om det blir bättre, jag rekommenderar varmt Dr Brown´s antikolikflaskor till barn som är gasiga och sväljer mycket luft. Var noga med att rapa tösen efter maten!
    Om du vill kan du köpa Althera på apoteket som är mjölkfri ersättning, smakar satan dock, be bvc göra en allergiutredning om du misstänker allergi ist.
    Nan är mildare än Semper men alla barn funkar inte på Nan heller, man kan testa Hipps ersättning också, finns dom som tycker den är kanon.

• inrama81

Min son funkade inte alls på semper, blev jättekörd och gasig i magen..:/ Både lemolacen och bifidusen..

• Nilla88

Min bebis började med ersättning och vi började med profylac som bara finns på apoteket som är helt mjölkfri kanon bra! :)

• sommar 77

Nilla88, varför började du med mjölkfri direkt?

Förut bajsade hon 8-10ggt om dagen med semper....nu bajsar hon en gång varannan dag. Vet inte , inget av det är ju bra.
    Har sempers magdroppar och ska se nu om NAN 1 HA  är bättre.

• Nilla88

För att när ja ammade så hade han ont i magen pga att ja åt mjölk, funkade inte att äta lakosfrit häller så därför men när han var ca 2 månader gick vi över till semper för känslig mage och funkar kanon:)

De är inget onormalt att dom bajsar 10 ggr/ dagen till 1 ggr/veckan jätte konstigt men de ska inte vara några fel iaf.. :/ lycka till.. :)

• Ksorbo

Jag ammade samtidig som jag gav Minifom droppar(hon fick inte ut luften ordentligt efter måltiderna), men tjejen blev inte mätt på natten eftersom min mjölk tunnas ut då. Började ge nan1 men upptäckte snabbt att hon fick ont i magen av den. Köpte då nan ha samtidigt som jag köpte semper droppar och det hjälpte rejält för oss! Så nu kör vi nan ha, semper droppar och Minifom droppar :)

• sommar 77

hej,

köpte fel sist . köpte nan pro ist för Ha. Vad är skillnaden?

• Muslimska mamman
    sommar 77 skrev 2011-10-20 10:15:26 följande:
    Hej,

min dotter nu 7 veckor är ofta missnöjd då hon är vaken och verkar ha ont magen. Första månaden både ammade jag och gav semper. Slutade amma och testade NAN 1 istället. Har nu precis köpt NAN 1 HA. Ska den vara mildare mot magen?
    Om man ska testa om hon inte tål laktos, vilken ersättning gäller då?
    Laktos-test kan du göra senare. Prata med BVC då.

Jag ger Nan 1 Pro till min son, tar ett mått mindre än vad som anges på paketet (BVC:s råd till mig att göra) och så ger jag Sempers magdroppar en gång om dagen.

Finns flera saker du kan testa innan du anar det värsta om laktosintolerans.
  • sommar 77

hej,

men vad är skillnaden mellan pro och ha? Inte förstått det. Jaså, så du Umm T tar ett mått mindre , varför?

Jag hann testa proteinfritt någon vecka, fick av BVC men jag märkte ingen skillnad.

• Muslimska mamman
    sommar 77 skrev 2011-11-29 09:18:15 följande:
    hej,

men vad är skillnaden mellan pro och ha? Inte förstått det. Jaså, så du Umm T tar ett mått mindre , varför?

Jag hann testa proteinfritt någon vecka, fick av BVC men jag märkte ingen skillnad.
    Med ett mått mindre så får barnet i sig mer vatten som hjälper magen att smälta maten bättre. Barnet kommer inte äta mindre utan du  kommer tycka barnet äter mer än vanligt. Men det är bara så att barnet får i sig mer vatten vilket behövs för magen. Du kan också ge helt vanligt vatten i en flaska mellan måltiderna så barnet får i sig vatten men det är lättare att göra mjölken lite svagare så barnet slipper känna smaken av enbart vatten (för det kan vara svårt att få barnet att dricka vatten och det är svårt för dig som förälder att komma ihåg det ibland med).

Skillnaden mellan Nan 1 Ha och Nan 1 Pro (finns Nan 1 Ha Pro också om jag minns rätt) är att de där det står Ha är allergivänliga för de som har risk att utveckla allergi. Jag köper aldrig Ha, jag köper bara Pro som hjälper magarna på traven, men en gång hade de slut på vanliga Pro så jag köpte Ha Pro istället men den smakade så illa att min son knappt ville äta det. Helt annorlunda i smaken enligt mig med.
  • sommar 77

Umm T, tack för att du tog dig tid att svara, och vilket bra svar.
    Då ska jag testa att ha ett mindre mått och jag ska nog köra vidare på Pro.
    Tack tack:)

• Muslimska mamman
    sommar 77 skrev 2011-11-29 20:57:25 följande:
    Umm T, tack för att du tog dig tid att svara, och vilket bra svar.
    Då ska jag testa att ha ett mindre mått och jag ska nog köra vidare på Pro.
    Tack tack:)
    Det var så lite så :)
  • seccasecca

NAN Pro innehåller bifidus som håller magen i bättre trim. Vi kör den plus Sempers magdroppar, funkar bra.

• Modgun

Körde semper på mina barn. NAN var rena rävgiftet för deras magar.

• sommar 77

blir tokig snart, min dotter är så mycket ledsen och missnöjd i vaket tillstånd, nu ikväll började vi med semper igen, inget annat som fungerar ändå....
    Kanske inte bara är magen, alla mina barn har varit rätt missnöjda bebisar fram till 6 mån,då har det vänt helt,  men jobbigt ändå...

• Mammato2
    seccasecca skrev 2011-11-29 23:58:46 följande:
    NAN Pro innehåller bifidus som håller magen i bättre trim. Vi kör den plus Sempers magdroppar, funkar bra.

Vi kör samma dock får de 1ml raps olja i maten en gång om dagen.
    Vincent och Alexander 110828
  • Sommarfrö

ojoj vilken tid det tog för eran lilla att bli bättre i magen. Provade ni någonsin att ge mjölkfritt? (althera, profylac osv?)

Vår lilla kille är snart 6 veckor och vi har gett mjölkfri Althera ersättning till honom i en vecka. Fungerar jättebra och vi får det utskrivet av läkare, det är ju billigare på recept. Han är antagligen inte mjölk- eller mjölkproteinintolerant, men han är antagligen känslig mot något av dessa. Så vi ska ge detta mjölkfria ett tag nu.

Vi gav också vår sempers ersättningar, lemolacen från start, men han blev jättedålig av denna. Provade då att byta till nan och nan ha men inget av dessa fungerade heller. Vi gav även sempers magdroppar och minofom, men inget av dessa fungerade i samband med dessa mjölkbaserade ersättningarna. Han skrek i princip dygnet runt i fyra veckor. Bajsade hela tiden, hade massor av gaser osv. Nu med altheran har han mindre besvär med gaser och bajsar två gånger om dagen. Men vi ger fortfarande semperdroppar och minifom så länge han visar tecken på att ha svårare gaser.

Sommartjej77 hoppas ni söker hjälp för magproblemen för det är ju ett helvete för dom små att gå omkring med magont hela tiden. Nu vet jag ju inte hur svårt er lilla haft det. Men vi höll på att gå in i väggen här hemma med självmordstankar när vår mådde som sämst allihopa. Stor kram till er!

Svar på tråden Vilken djungel av ersättningar, behöver råd!