Hur ska vi få vår 3,5-åriga dotter "snällare"?
Först vill jag säga att jag visste inte hur jag skulle uttrycka mig i rubriken. Läs ts så hoppas jag ni förstår vad jag vill.
Problemet gäller vår 3,5-åriga dotter som är så snabb med att göra saker som hon VET gör en arg. Några exempel från idag och igår:
Hon målade hela sin bästa kompis mössa med lila flaskfärg på förskolan.
Hon tog sin vattenflaska när vi skulle på dans och sprutade ner lillasysters overall som hon skulle ha just då.
Hon puttar till lillasyster (7 månader) med foten eller handen så att lillasyster ramlar från sittande till liggande på rygg och slår i sitt huvud. När lillasyster bli ledsen eller jag säger till så säger hon snabbt förlåt och ibland kramar hon då lillasyster riktigt hårt, nästan krampaktigt.
Sen har det även varit en hel del vanlig trotsgrejer så som att hon tar pepparkakor i skåpet fast hon vet att vi inte ska ha dem nu, klär av sig när vi ska klä på oss och protesterar i högan sky för minsta lilla motgång.
Jag ser ju självklart att det är mycket syskonrivalitet i det här, men hur bemöter jag det då? Som det är nu får storasyster mycket positiv uppmärksamhet, t.ex. när hon målar, pusslar, vi går på gympa och dans. Hon får också beröm när hon är snäll mot lillasyster och hämtar napp eller plockar upp leksaker som hon tappat. Jag är också noga med att inte bara skälla på storasyster när hon är dum mot lillasyster utan säger också till lillasyster om hon drar storasyster i håret eller dylikt.
Men inget av det här verkar räcka till?? Just nu känns det som om vi har hamnat i en ond spiral där vi bara bråkar, skäller och är arga och så vill jag verkligen inte ha det!!
HJÄLP! Hur ska vi göra? Måste det vara så här?