• MarrebarreW

Hur ska vi få vår 3,5-åriga dotter "snällare"?

Först vill jag säga att jag visste inte hur jag skulle uttrycka mig i rubriken. Läs ts så hoppas jag ni förstår vad jag vill.

Problemet gäller vår 3,5-åriga dotter som är så snabb med att göra saker som hon VET gör en arg. Några exempel från idag och igår:

Hon målade hela sin bästa kompis mössa med lila flaskfärg på förskolan.
    Hon tog sin vattenflaska när vi skulle på dans och sprutade ner lillasysters overall som hon skulle ha just då.
    Hon puttar till lillasyster (7 månader) med foten eller handen så att lillasyster ramlar från sittande till liggande på rygg och slår i sitt huvud. När lillasyster bli ledsen eller jag säger till så säger hon snabbt förlåt och ibland kramar hon då lillasyster riktigt hårt, nästan krampaktigt.

Sen har det även varit en hel del vanlig trotsgrejer så som att hon tar pepparkakor i skåpet fast hon vet att vi inte ska ha dem nu, klär av sig när vi ska klä på oss och protesterar i högan sky för minsta lilla motgång.

Jag ser ju självklart att det är mycket syskonrivalitet i det här, men hur bemöter jag det då? Som det är nu får storasyster mycket positiv uppmärksamhet, t.ex. när hon målar, pusslar, vi går på gympa och dans. Hon får också beröm när hon är snäll mot lillasyster och hämtar napp eller plockar upp leksaker som hon tappat. Jag är också noga med att inte bara skälla på storasyster när hon är dum mot lillasyster utan säger också till lillasyster om hon drar storasyster i håret eller dylikt.

Men inget av det här verkar räcka till?? Just nu känns det som om vi har hamnat i en ond spiral där vi bara bråkar, skäller och är arga och så vill jag verkligen inte ha det!!

HJÄLP! Hur ska vi göra? Måste det vara så här?

• Svar på tråden Hur ska vi få vår 3,5-åriga dotter "snällare"?
  • Flickan och kråkan

När du känner ilskan rinna till över något hon gjort......andas i 10 sekunder, var det hon gjorde verkligen så fruktansvärt? Illvilja, eller något helt annat? Och ta henne i famnen och fråga henne om det är jobbigt att vara henne just nu och bara sitt och kramas en stund. Välj dina konflikter. Det viktigaste är ju just att inte göra illa varandra, som att det inte är Ok att knuffa sin lillasyster. En blöt overall, sno pepparkakor utan tillåtelse, inte vilja klä på sig.......enerverande som förälder ibland? Ja. Något att bli tokig över egentligen? Nej. Jag har en snart 4-åring här hemma och en 2½-åring så jag vet att man lite då och då kan vilja hoppa genom fönstret.........ofta helt utan anledning med lite perspektiv . Rekommenderar mycket varmt Ingerd Gavelins bok: Konsten att möta sitt barn - och sig själv.

• MarrebarreW

Tack för ditt svar! Det är just så jag vill göra. Glad Och för det mesta klarar jag av att behålla lugnet och sätter mig ner och pratar i stället för att skälla. Men ibland blir man ju bara så prövad gång på gång och frågar sig själv (och nu också här) om man gör fel och om det ska vara såhär? Tycker det är så ledsamt och jobbigt när jag upplever henne som "elak" mot sin syster eller kompisar. Hon verkar ha sån ilska eller frustration som bara måste ut. Jag vill ju hjälpa henne att komma tillrätta med det och känna sig nöjd och harmonisk.

Jag ska definitivt kolla boken du tipsade om, kanske finns den att låna på biblban?

• Johan70

Jag tror att även små barn ofta kan förstå argumentet "skulle du själv vilja att någon gjorde så mot dig?" om man inte blir alltför arg utan sätter sig ner och pratar med dem om det.

• Malena C

Jag tror du tänker rätt men jag skulle lägga till "bebistid" för stora syster. Se till att hon får bi buren, hållen som en bebis, kanske sova med mamma och pappa igen om hon inte redan gör det. Tala om för henne att hon är din lilla flicka och alltid kommer att vara det flera gånger om dagen. Hjälp henne att klä sig även om hon kan själv och behandla henne lite försiktigt som yngre än hon är.
    Detta tillsammans med att hon får vara med och byta blöjor på den lilla, värma maten, kanske känna på armen om vällingen är lagom borde få henne att både känna sig stor och duktig men att det finns en bakdörr till att få vara mammas och pappas bebis när hon behöver det känslomässigt.

• Flickan och kråkan

Lite bra läsning när man ett litet storasyskon som håller på att hantera stora känslor som en lillasyster/lillebror innebär . Vi hade ett jättejobbigt halvår när lillebror började bli rörlig (dvs från sådär 7-8 månader) och storebror i samma veva var runt 2. Det är rätt vanligt. Idag är de som sagt snart 4 respektive 2½ och går knappt en meter utan varandra. De behöver hitta balansen mellan sig och sig själva antar jag i den nya situationen .

http://www.viforaldrar.se/faktabanken/jesper-juul/jesper-juul-coachar

• Fyrbarnsmorsa
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-19 21:32:55 följande:
    När du känner ilskan rinna till över något hon gjort......andas i 10 sekunder, var det hon gjorde verkligen så fruktansvärt? Illvilja, eller något helt annat? Och ta henne i famnen och fråga henne om det är jobbigt att vara henne just nu och bara sitt och kramas en stund. Välj dina konflikter. Det viktigaste är ju just att inte göra illa varandra, som att det inte är Ok att knuffa sin lillasyster. En blöt overall, sno pepparkakor utan tillåtelse, inte vilja klä på sig.......enerverande som förälder ibland? Ja. Något att bli tokig över egentligen? Nej. Jag har en snart 4-åring här hemma och en 2½-åring så jag vet att man lite då och då kan vilja hoppa genom fönstret.........ofta helt utan anledning med lite perspektiv . Rekommenderar mycket varmt Ingerd Gavelins bok: Konsten att möta sitt barn - och sig själv.

Håller med om den boken och gillar verkligen Ingegerd Gavelin.Hon är även väldigt lätt att prata med och har väldigt bra föredrag också.
    Dottern vill ha uppmärksamhet och det spelar ingen roll att det blir negativ uppmärksamhet,det är ändå uppmärksamhet.

Ge massor av uppmärksamhet så fort hon gör minsta lilla bra saker,på så sätt förstärker du det bra  sen om hon gör tokiga saker så ger du så lite respons som möjligt.
    Kanske om hon gillar tex klistermärken/stickers så kan ni tillsammans gå och köpa och bestämma att hon ska få samla på såna och få när hon lyssnar eller väljer bra saker.
    Man kan även ha en stor burk som man samlar tex makaroner i och när hon då tex lyssnar,klär sig el dyl så tar ni en stor näve eller två och fyller i burken och när den sen är full så ska ni göra nåt bara ni två.

Viktigt med dessa metoder är att man från början gör detta ofta och mycket så för minsta lilla så kommer belöningen efter ett tag kan man utöka lite eftersom.
    Man belönar det "bra" men försöker så mycket som möjligt låta bli att kommentera det "dåliga".
  • MarrebarreW
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-26 22:09:48 följande:
    Lite bra läsning när man ett litet storasyskon som håller på att hantera stora känslor som en lillasyster/lillebror innebär . Vi hade ett jättejobbigt halvår när lillebror började bli rörlig (dvs från sådär 7-8 månader) och storebror i samma veva var runt 2. Det är rätt vanligt. Idag är de som sagt snart 4 respektive 2½ och går knappt en meter utan varandra. De behöver hitta balansen mellan sig och sig själva antar jag i den nya situationen .

www.viforaldrar.se/faktabanken/jesper-juul/je...
    Jättebra artikel! Jag har läst många Jesper Juul artiklar innan, men inte denna, han verkar vara en mycket sund man!! Glad

För tillfället har det varit lite lugnare. Som tur är går det ju i vågor och man får möjlighet att se det hela ur lite perspektiv. Jag märker tydligt att min 3,5-åring ibland gärna vill vara bebis igen. Hon vill att jag ska "ta på blöjan" och kommer med sina trosor, hon går med saker i munnen och säger att det är hennes napp, hon lägger sig mitt på golvet och skriker bebisaktigt, hon kryper upp i famnen och säger att hon är en bebis. Och att mysa med henne och vagga henne som en bebis, och klä på henne och låtsas att det är blöja det tycker jag är ok och det gör jag med henne. Men inte att ha grejer i munnen som en napp, det är hon för stor för.

I helgen var vi på en barnkonsert med två tjejer som hon gillar mkt, hon och pappa var framme vid scenen och jag passade på att köpa en dvd med artisterna. Jag tänkte först spara den till jul men sen när vi kom hem slog jag in den, tog lillasyster i knät och ropade på storasyster. Jag höll paketet bakom ryggen och sa att vi ville ge världens bästa storasyster ett paket för att vi VET att hon är en snäll och duktig storasyster som inte alls vill vara dum, och därför fick hon paketet. Hon blev jätteglad och kramade både mig och lillasyster. Det kändes verkligen som om nåt hände där! Glad

Tack för alla ideér och tips! Jag känner mig styrkt av era kommentarer och att några upplevt samma sak. Jag har beställt boken och den kom igår till mitt lokala bibliotek så jag ska hämta den ikväll.
  • Machapuchare

Att "agera" istället för att "reagera", ta ett djupt andetag och agera lite mer genomtänkt är väldigt bra i sådana här tålamodsprövande "trots"-situationer.
    Kan rekommendera boken "Mindfulness för föräldrar" samt "Din kompetenta familj" för lite råd och stöd för att komma bort från "bråk, stök och skäll".

• Wickipedia

Jag tror att hon är avundsjuk för att ni pillar på lillasystern mer än på hon för hon får inte den uppmärksamheten som ni gav hon när hon var liten jag menar ni försöker lära ert minsta barn prata. Det gör ni nog inte med er storasyster men ni gjorde innan. Så tror jag att hon vill få mer uppmärksamhet som er lillasyster därför är hon bråkig för att ge igen på sin lillasyster. Jag tror att det är lite svårt för hon att komma ifrån det där.

Eller så är det som att hon är storasyster och hon vill visa att NU ÄR DET JAG SOM BESTÄMMER.

Därför är hon Bråkig så prata med hon. Fråga hur hon känner sig. Varför hon är så himla mycket bråkig.

Källa:Wickipedia

Svar på tråden Hur ska vi få vår 3,5-åriga dotter "snällare"?