• sanakan

Acta Graco, förvirrad...

Kom just hem med en Acta Graco "Logico S HP" från Barnens hus. Vi har tänkt att ha babyskyddet i framsätet, men utanpå kartongen är det ett kryss som betyder att man inte ska ha den i framsätet på vår bil, en Opel Vectra.

Detta gäller om man vill använda basen till babyskyddet. Vet någon varför de menar att det inte går?

Grejen är bara att vår bil är från 1991, och liknar många andra äldre bilar, typ äldre Volvos och liknande. Jag antar att det är nya Opel Vectra de har testat? Vår har självklart ingen airbag...

Är det någon som vet hur "krysset" motiveras?

Man kan väl montera babyskyddet utan bas, men då måste man fippla med bältet varje gång man ska lyfta ur den? Eller måste man det ändå? Jag är så förvirrad....

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Acta Graco, förvirrad...
  • Lindreas

Betyder inte det bara att den inte passar där? Så länge ni inte har airbag så kan ni ju testa montera den där och se hur den sitter.

• Mela78

Kan vara att babyskyddet inte går att sätta säkert med basen i framsätet pga hur bilsätet är utformat. Tex kan det vara för kort avstånd mellan säteskanten och golvet för stödbenet.

• sanakan

Det finns en särskilt symbol i bilmärkeslistan, som visar "okej, om airbag är urkopplad", men på Opel Vectra är det bara ett kryss för framsätet.

Jag har också läst där, men det är bara i instruktionsboken som den långa listan av bilmärken finns med, och då är det ett kryss på Opel Vectra. Det gäller ju bara basen. Men om man försöker montera basen och den verkar stå stadigt enligt instruktionerna, så borde det vara okej alltså?

Min sambo är skeptisk och funderar på att lämna tillbaka den. Det dumma är att man inte kan testa och sen lämna tillbaka för då har man ju öppnat alla förpackningar...

Det går ju att använda stolen utan bas, tänkte bara att det vore så praktiskt med basen!

Så nu vet vi alltså inte, kommer basen funka i vår bil eller ej... Jobbigt. Men det kanske är samma problem vilken stol man än köper - man kan inte veta förrän man provat.

• Lindreas
    sanakan skrev 2011-10-19 20:26:15 följande:
    Det finns en särskilt symbol i bilmärkeslistan, som visar "okej, om airbag är urkopplad", men på Opel Vectra är det bara ett kryss för framsätet.

Jag har också läst där, men det är bara i instruktionsboken som den långa listan av bilmärken finns med, och då är det ett kryss på Opel Vectra. Det gäller ju bara basen. Men om man försöker montera basen och den verkar stå stadigt enligt instruktionerna, så borde det vara okej alltså?

Min sambo är skeptisk och funderar på att lämna tillbaka den. Det dumma är att man inte kan testa och sen lämna tillbaka för då har man ju öppnat alla förpackningar...

Det går ju att använda stolen utan bas, tänkte bara att det vore så praktiskt med basen!

Så nu vet vi alltså inte, kommer basen funka i vår bil eller ej... Jobbigt. Men det kanske är samma problem vilken stol man än köper - man kan inte veta förrän man provat.
    Åk tillbaka till butiken och be att få prova. Det ska man alltid göra när man köper stol, olika stolar sitter olika bra i olika bilar.
  • laref

åk tillbaka och hör med personalen eller be att få testa en som de har i butiken

• sanakan

Ja jag får åka dit när de öppnar imorgon och se om de har en bas i butiken som man kan testa.

Annars får jag testa nån annan stol tills det funkar och köpa den istället.

Fick bara för mig att i en så gammal bil så kan de inte riktigt säga om det funkar eller ej...

Men jag tänkte inte på att de kanske har fysiska exemplar som man kan testa. frågan är om de har tid?
    (Babyland/Barnens hus i Bromma). Ska kolla imorgon.

Tack för era svar!

• Lindreas
    sanakan skrev 2011-10-19 20:37:06 följande:
    Ja jag får åka dit när de öppnar imorgon och se om de har en bas i butiken som man kan testa.

Annars får jag testa nån annan stol tills det funkar och köpa den istället.

Fick bara för mig att i en så gammal bil så kan de inte riktigt säga om det funkar eller ej...

Men jag tänkte inte på att de kanske har fysiska exemplar som man kan testa. frågan är om de har tid?
    (Babyland/Barnens hus i Bromma). Ska kolla imorgon.

Tack för era svar!
    Om du har köpt en stol från Barnens hus så är det klart de har stolar att prova. Och det är klart de har tid, det ingår när man köper stol.
  • Mamma till T

Det går att använda den utan bas väl?

• enlitenbitkaka

Är samma för vår Opel Astra -10...får inte ha den fram där heller. Vet inte varför men jag tänker inte chansa, kan ju ha något med sätenas utformning att göra eller liknande.

Vi kör på ett annat babyskydd

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Cecci78
    Mamma till T skrev 2011-10-19 20:56:10 följande:
    Det går att använda den utan bas väl?
    jo fast det är jättesmidigt med bas, speciellt om man nu köpt en för att man vill använda den:)

baksätet är inget alternativ? Har alltid haft båda bak, kändes säkrare när vi hade dem i vår 240 från -92, de har ju så tunga motorer och mjuk kaross så jag vågade inte ha dem fram efter att ha sett en krockfilm där hela motorn trycktes in i framsätet....
  • sanakan

Lindreas: Så kanske det är, men det är andra gången i hela mitt liv jag är i en babybutik, och man är ju van med den service man får i andra typer av butiker i Stockholm (oftast dålig), så jag tänkte inte på att de kanske tar sig tid mer i sådana affärer... Allt det här är väldigt nytt för oss, med inköp och sånt...

Enligt instruktionsboken verkar den ju inte vara SÅ jobbig att sätta fast utan bas... Så det är absolut ett alternativ om stolen inte funkar med bas. Men som sagt, vore smidigt med bas... Eller så är det skönt att kunna variera baksäte framsäte utan att behöva ha basen fastsatt nånstans? Hmmm... Svårt att veta :)

Luscious:
    Vi kan såklart köpa ett annat skydd om vi märker att det är bättre. Men jag tror att en Vectra från 1991 har en helt annan typ av säten än lite senare Vectror och Astror. Så vi får höra i butiken vad de tror.

Cecci78:
    Är det inte krångligt att ha barnet i baksätet om man kör själv under hela mammaledigheten? Självklart måste man stanna om man ska göra något med barnet, men att inte kunna se barnet alls medan man kör? Det tycker jag måste vara jobbigt. Det handlar ju om ett barn 0-6 månader. Större barn kan ju absolut sitta i baksätet, tänker jag mig..

• Lindreas

Förlåt, det var inte meningen att låta mästrande! Åk och prova, säg att ni vill prova i bilen bara. Annars går det bra att montera den utan bas såklart, men det är skönt att ha.

• Mamma till T

Ni kanske ska uppgradera bilen lite också.
    Det är ju ändå det mest värdefulla ni har som ska åka tryggt i den

• sanakan

Ja jag ringer och hör med dem imorgon som sagt! Tack för alla svar!

Mamma till T: Jo men nu var det inte det frågan gällde. Tids nog uppgraderar vi, men inte det kommande året.

• Cecci78
    Mamma till T skrev 2011-10-19 21:52:38 följande:
    Ni kanske ska uppgradera bilen lite också.
    Det är ju ändå det mest värdefulla ni har som ska åka tryggt i den
    Nu har vi visserligen på grund av att det är bekvämare bytt till en nyare v70 (hade 240 innan) fast nyare bilar är inte bättre för barn...
    http://www.vibilagare.se/nyheter/moderna-bilar-farligare-for-barn-2136

Bakåtvända barn i baksätet på äldre bilar åker nog helt ok.
  • sanakan

Den främsta skillnaden, förutom det i artikeln med säkerheten i baksätet, är väl att karossen har ändrats. Nu ska bilen knycklas ihop på ett annat sätt, och bromsa upp smällen, innan knycklet når in i själva rummet på bilen. Därför kan ju nya bilar se väldigt krockade ut, men föraren kan vara oskadd

Äldre bilar knycklas ihop på ett annat sätt så att delar kan komma in i bilen. De är mer "styva" i karossen. Men ska man ha en äldre bil tycker jag ändå det är bättre med en medelstor och tung bil, som vår, än en liten.

Detta är vår första bil (fått gratis inom familjen) men den är i jättefint skick utan rost och skador och går jättebra, så det är ju inte så att man vill byta i brådrappet, med tanke på kostnaden. Men tids nog är det självklart dags för en nyare bil! Och då får man läsa på om säkerheten.

Svar på tråden Acta Graco, förvirrad...