• Sillan3

Barnen i klass 2 läser 1ans mattebok!? och flera av de ligger långt efter de andra

Mitt barn går i klass 2, han är duktig o intresserad av att lära sig allt som är nytt.
    Jag har sedan ett tag undrat hur det kommer sig att barnen inte får någon matteläxa. Jag har frågat fröken om att få titta i matteboken som de använder i klassen men har fått nobben hittills. Barn en fick inte ta med boken hem!! Inte en enda gång.
     Jag har efter mycket om och men lyckats "sno" åt mig en bok o skrev upp namn och nummer för att kunna beställa från nätet och jobba hemma med min son då han önskade det. Han gillar matte säger han.

När jag nu ska till att beställa boken ser jag till min förvåning att boken är avsädd för klass 1 vårterminen. Det finns tydligen en för vår- och en för höstterminen för varge årskurs upp till 3an. Min son går i 2an. Har inga matteläxor, ingen bok som han får ta med hem?? Jag blev minst sagt förbannad o ställde läraren till svars som då ursäktade sig med att vi "ni föräldrar skulle bara slarva bort boken och inte lämna tillbaka den dagen efter"
    Jag berättade för alla i klassen om min upptäckt o då blev föräldrarna lika arga som jag. Igår fick vi äntligen hem boken.... vi skulle jobba fram till sidan 105 skrev läraren i veckobrevet. bara det att min son med flera ligger på sidan 55+- !?!!??  det är närmare 50 sidor att jobba hemma med ! Det är ohållbart vi är inne i mitten av oktober, hur ska dessa barn hinna med?? De borde dessutom vara långt inne i boken för 2or egentligen. Läraren låtsas som inget när vi frågar om det. barnen ska dessutom jobba i skolan med resterande sidor i boken.

Till saken hör att ingen av oss föräldrar fick veta att vårt barn skulle ligga efter i matte.. läraren lovordar alla barnen med hur duktiga de är.. men talen i boken är inte rättade!!!

vad skulle ni ha gjort? är detta rätt som läraren gör??

• Svar på tråden Barnen i klass 2 läser 1ans mattebok!? och flera av de ligger långt efter de andra
  • Tuffen

Tala med rektorn, beskriv situationen och er oro. 

• caliningrad

Det är verkligen skandalöst och kriminellt.
    Klart du ska prata med rektorn och jobba med din son hemma istället.
    Du kan också försöka ansöka om en flyktingstatus till ett annat land, helst i Asien, eftersom Sverige inte lyckas ge nån värdig utbildning till sina barn och det kan betraktas som ett brott mot FNs barnkonvention.

• jordgubbe0812

Jag gillar dig calinggrad. Jag håller med om att det är otroligt dåligt att läraren varken sköter sitt jobb eller säger sanningen till föräldrarna. Rekorn bör defintivt blandas in och det bör vara ett föräldramöte om stuationen.

Att fly landet är väl dock lite överdrivet. 

• caliningrad
    jordgubbe0812 skrev 2011-10-19 16:40:51 följande:
    Jag gillar dig calinggrad. Jag håller med om att det är otroligt dåligt att läraren varken sköter sitt jobb eller säger sanningen till föräldrarna. Rekorn bör defintivt blandas in och det bör vara ett föräldramöte om stuationen.

Att fly landet är väl dock lite överdrivet. 
    Det finns en familj i Tyskland som har gjort det och som fick flytta till USA som flyktingar för att kunna hemskola sina barn:
    http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1968099,00.html

Jag menar faktiskt allvar. Där jag bor permanent i Sverige står det på nöjdhetsenkäterna att 45% anser att sina barn kan arbeta i lugn och ro. 45 % !!!!! är inte det extremt lågt ?
    Om man inte kan studera i skolan, var kan man göra det ??

• Sillan3

Jag Har talat med rektorn.. hon säger att : "tala med läraren för hon kan ditt barn bäst" "ta upp din oro på utvecklingssamtalet vet ja"

Jag har gjort en anmälan till Utbildningsförvaltningen idag.. och ett till skolinspektionen, tillsammans med andra föräldrar i klassen

Byta land säger du? jaaa om det endå var så enkelt! Flört byta skola är åxå ett alternativ  men varför ska mitt barn syta skola då läraren uppenbart borde gå en ?? Tungan ute

• norrlandsflicka

Låter som varken läraren eller rektorn gör sitt jobb. Hon borde ju ha slagit larm redan på vårterminen i ettan att barnen låg efter i matte. Sen så kan man som lärare stryka en del tal, de behöver inte göra alla tal i boken alltid. Om barnen inte hunnit klart ettans bok innan vårterminen är slut så kan man ju skicka hem och de får jobba lite hemma under sommaren. Ibland kan det ju vara så att nåt barn ligger lite efter och får fortsätta på matteboken för årskursen under, men när det är fråga om en hel klass är det ju något som är fel!
    Har läraren i fråga utbildning?

• vattumannen81

Är det så här det ser ut på lågstadiet är det inte konstigt att ungarna inte kan någon matematik när jag träffar dem på gymnasiet...

• jessin

Blir riktigt mörkrädd när jag läser detta. Undrar verkligen om läraren har någon utbildning och koll på den nya läroplanen som börjat gälla från och med i höst. Detta skulle aldrig kunna hända på skolan där jag jobbar för vi måste delge föräldrarna kontinuerligt hur barnen ligger till i samtliga skolämnen. Jag skriver till alla föräldrar minst 1 gång i månaden samt är det någon som halkat efter så mailar jag föräldrarna direkt alt ringer.

• Sillan3
    norrlandsflicka skrev 2011-10-19 20:00:35 följande:
    Låter som varken läraren eller rektorn gör sitt jobb. Hon borde ju ha slagit larm redan på vårterminen i ettan att barnen låg efter i matte. Sen så kan man som lärare stryka en del tal, de behöver inte göra alla tal i boken alltid. Om barnen inte hunnit klart ettans bok innan vårterminen är slut så kan man ju skicka hem och de får jobba lite hemma under sommaren. Ibland kan det ju vara så att nåt barn ligger lite efter och får fortsätta på matteboken för årskursen under, men när det är fråga om en hel klass är det ju något som är fel!
    Har läraren i fråga utbildning?
    ja läraren påstår att hon är specialpedagog... det ni! 
    man tycker väl att hon om någon borde veta bättre.
  • norrlandsflicka

Min dator vägrar citera. Om hon är specialpedagog så måste hon ju missat en hel del av utbildningen. Blir ju svårt för barnen att klara nationella proven nästa år när de går i trean om de ligger så pass mycket efter nu i tvåan. Är ju väldigt mycket för dom att jobba in om de ska hinna ikapp så mycket. Om inte rektorn tar tag i saken så är det nog anmäla högre upp som gäller. Något måste ju göras nu!

• cosinus

Jag hade talar med rektorn och vid utebliven respons gått ännu högre. Sen hade jag beställt alla böckerna upp till trean att ha hemma och jobba med. Är byte av skola aktuellt hade jag övervägt det beroende på rektorns hantering av problemet.

• A von B

Usch vilken bedrövlig lärare. Bra du har anmält uppåt TS. Hoppas det löser sig.

• Runa

Jag har då inte räknat alla uppgifter i alla grundskolans matteböcker. Jag tror och hoppas att lärare idag är bättre pedagoger än att bara sätta en bok i handen på sina elever och säga: "Här, räkna den från pärm till pärm." Vilken bok man väljer material ur måste inte spegla en exakt kunskapsnivå och läroboksförfattare är inte sällan ganska ambitiösa och skapar massor av övningar på samma sak samt extra uppgifter av liknande typ fast på en högre nivå än den som krävs för årskursen.

Däremot är det ju tråkigt att inte läraren lyckats bättre med att förmedla vad de håller på med i skolan eller hur hon tänkt kring undervisningen.

• Sillan3

Enligt en raport från skolinspektionen, utfärdat februari 2011, så är det 33% av barnen i klass 3 som inte klarar den nationella proven i matematik i skolan. och 50% av pojkarna i svenska. har jag just läst mig till. Det är så bra de lär ut...

Hade ett möte med läraren igår.. där hon konsekvent förnekade att någon annan förälder skulle ha uttryckt sin oro för detta. Dvs Bara jag är orolig o det är konstigt tycker hon... hon ville endast prata om min sons "problem" de andra har ju inte sånt..
    konstigt för vi är ca 10 som har samma åsikt o dessutom har flera av oss varit hos rektorn om det....

under mötet erkände hon dock att " de inte hann med boken i ettan" men sa åxå att " vi har haft inköpsstopp, det är därför barnen inte har 2ans bok i år.." ????

Vi ger oss inte dock ett möte ska vi ordna o kräva svar där alla vi får samma svar

jag inventar svar från rektor men åxå från den nu inkoplade skolinspektionen.

cosinus skrev 2011-10-21 13:18:04 följande:
    Jag hade talar med rektorn och vid utebliven respons gått ännu högre. Sen hade jag beställt alla böckerna upp till trean att ha hemma och jobba med. Är byte av skola aktuellt hade jag övervägt det beroende på rektorns hantering av problemet.
    Jag har beställt böckerna i serien o ska nu jobba hemma med min son.. jag vill ju inte att han ska vara bland de 33% som misslyckas på NP i 3an.. tack för tipps
  • Pirum

Kan ni inte byta skola? Att en lärare är dålig på skolan och att barnen halkar efter är tragiskt men sånt som kan hända. Men när rektorn, trots att det påtalats, inte gör något tyder det på att något är riktigt fel. Hur ligger de till i de andra ämnena? 

Kontakta skolverket om du inte redan gjort det. 

Svar på tråden Barnen i klass 2 läser 1ans mattebok!? och flera av de ligger långt efter de andra