Känns som om något är fel med min 5-åring
Jag har en pojke som nyss fyllt 5 år. Han var som liten tidig med att gå och prata och pratar riktigt bra och har ett stort vokabulär för att vara så liten. Motoriken har han alltid legat lite efter med.
Men, nu känns något fel. Han kan inte räkna till tio som han har kunnat. Ibland får han bara till 3 siffror i rätt ordning.Han har blöja varje natt, vilket han var utan när han var 3 år.
Ber man honom vara tyst och vänta för att han ständigt skall prata samtidigt som någon annan gör det så går det bara inte, han pratar bara på. Han svara bara "Ja" och sedan fortsätter han.
Jag sa en mening till honom i dag 5 gånger, efter varje gång ville jag att han skulle upprepa vad jag sa, inte helt och fullt, men så att jag vet att han förstod mig. Meningen var "Ta inte av dig strumpor om du inte kan ta på dig nya".
Jag är trött på att han sliter av sig strumpor och hela tiden ska ha hjälp att ta på nya när jag vet han kan själv.
Efter varje gång svarade han. "Jag kommer inte ihåg".
Detta känns inte normalt.
Trotsig är han, men det har han varit mycket så den biten känns inte konstig, bara frustrerande. Fast det har blivit bättre sedan han fick sitta i ett hörnet i köket när han gjort något dumt, suttit, slagit eller gjort något annat elakt mot sin lillebror eller oss.
Han har aldrig lämnat hörnet och går dit vid tillsägelse, dock under protest, men vem hade inte protesterat.
Vi kan vara ute i trädgården och han gör något och man säger gå in och sätt dig i hörnet och han gör det och sitter där tills vi kommer, han lämnar inte platsen.
Så ibland är han superduktig.
Men nu känns det som om han börjar backa i kunskaperna.
Är detta någon slags fas en 5-åring går genom eller borde jag kontakta BVC?