• Xadime

Redo för träning & sex "för tidigt"?!

Jag fick barn för tre veckor sen. Förlossningen gick bra, blev dock klipp och några stygn. Känns jättebra i underlivet nu, känner mig som vanligt, kan knipa hela vägen ordentligt utan problem. Har gått långa promenader i över en vecka nu i raskt tempo och känner mig redo för att jogga och gå på pass. Det är ju big no no, jag vet! Joggade med vagnen några hundra meter och kändes helt fantastiskt bra! Sen tänkte jag på att "man ska inte" och lugnade mig... Har slutat blöda, har lite lite avslag, räcker med tunt trosskydd, vilket givetvis ska försvinna helt innan sex. Men känslan är att jag är redo för det också.

Jag både joggade och tränade styrketräning totalt 4-5 ggr/vecka fram till vecka 35 i graviditeten. Tränade mycket före graviditet och fick beröm av barnmorskan på förlossningen att jag hade stark bäckenbotten och att det märktes att jag var vältränad.

Ska man lita på sig själv och sin egen kropp och vad den talar om för en i första hand? Eller ska man lita på alla råd om att vänta sex veckor, tolv veckor eller sex månader?! Finns ju många olika råd beroende på vem man frågar eller vilken sida man läser på....

• Svar på tråden Redo för träning & sex "för tidigt"?!
  • little mommy

klart att du kan ha sex nu om du vill. det väljer du själv

men jag skulle råda dig att vänta till 6 veckor efter ändå

med första barnet hade jag sex efter 6 veckor och det gick bra, vävnader och så hade läkt och man kände sig okej.

med barn nummer 2 och en ny sambo var vi heta på gröten efter 3 veckor. och vävnader och känsel var inte alls i samma trim som jag trodde det skulle vara. men efter veckorna flöt på kändes sexet bättre och bättre och sen normalt. men jag fick en chock just då att det var sån skillnad. nu vet jag att det var liiiite förtidigt efter 3 veckor just för vävnader och sånt behöver få läka och återhämta sig även om man känner sig fit for fight  

• Nork

Vad jag har hört om träning är att man kan få framfall om man börjar springa för tidigt.
    Men löpning ska man vänta 6 månader!!!!

Jag fick själv barn för 2,5 v sen och känner min inte riktigt redo att börja springa än, men så fort förkylningen lagt sig är det längre promenader som gäller igen. Jag är anmäld till Gbg varvet i maj och räknade med att kunna springa det, men sen när jag läste om framfall så vet jag inte om jag vågar börja springa så tidigt..... Jag hade nämligen räknat med att börja springa efter nyår på riktigt, innan dess är det enbart promenader. 

♥ Kajsa 081114 ♥ Oscar 110930 ♥
  • skånegås

Med sex är det väl bara att köra på. Lättare träning också. MEN stötar och hopp är inte ok. Och det beror inte bara på muskelstyrkan i bäckenbotten (som du omöjligt kan vara lika stark i nu) utan även på graviditetshormonerna som bidrar till bäckenuppluckringen. Det är risk för bestående smärtor i bäckenleder och rygg, vilket det inte är värt....

Att ta i frestar också på bäckenbotten, så tunga vikter är inte att rekomendera och knip.

Cykla/spinning kan du väl köra (men inte på starkt motstånd), men börja lugnt, man kan också köra styrka med gummisnoddar. Det allra viktigaste är ju att du äter ordentligt, sover och har ork till att ta hand om lillen.

Svar på tråden Redo för träning & sex "för tidigt"?!