Redo för träning & sex "för tidigt"?!
Jag fick barn för tre veckor sen. Förlossningen gick bra, blev dock klipp och några stygn. Känns jättebra i underlivet nu, känner mig som vanligt, kan knipa hela vägen ordentligt utan problem. Har gått långa promenader i över en vecka nu i raskt tempo och känner mig redo för att jogga och gå på pass. Det är ju big no no, jag vet! Joggade med vagnen några hundra meter och kändes helt fantastiskt bra! Sen tänkte jag på att "man ska inte" och lugnade mig... Har slutat blöda, har lite lite avslag, räcker med tunt trosskydd, vilket givetvis ska försvinna helt innan sex. Men känslan är att jag är redo för det också.
Jag både joggade och tränade styrketräning totalt 4-5 ggr/vecka fram till vecka 35 i graviditeten. Tränade mycket före graviditet och fick beröm av barnmorskan på förlossningen att jag hade stark bäckenbotten och att det märktes att jag var vältränad.
Ska man lita på sig själv och sin egen kropp och vad den talar om för en i första hand? Eller ska man lita på alla råd om att vänta sex veckor, tolv veckor eller sex månader?! Finns ju många olika råd beroende på vem man frågar eller vilken sida man läser på....