• Barnlängtan87

Överviktig - Provar LCHF, andra med erfarenhet?

Är som sagt ofrivilligt barnlös, under utredning, och förhoppningsvis blir det en insemination snart. 

Jag är överviktig, inget som stör mig, men kan förmodligen störa mina hormoner eller fertiliteten. Så nu gör jag ett ärligt försök att gå ner i vikt!!! 
    Jag är 160 cm lång, och väger 88 kg. Jag bör förmodligen gå ner till 65-68 kg för att få ett normalt BMI, och för att öka mina chanser att bli gravid.

Både jag och maken startade i fredags med LCHF, samt ökad motion, såklart. Och nu skulle jag gärna vilja höra om era erfarenheter av denna dietform. Jag tänker att vi ska köra det minst fram till jul.

Era tankar och/eller tips? Tar gärna emot LCHF-recept!!!! 
    Med vänliga hälsningar. 

• Svar på tråden Överviktig - Provar LCHF, andra med erfarenhet?
  • Barnlängtan87
    Mamma Lotta skrev 2011-10-16 22:52:59 följande:
    En sida med många bra och goda LCHF recept hittar ni på kokaihop.se lycka till!!
    Tack så mycket, det ska jag kolla på!!! Glad
  • Sallets

Har PCOS och blev spontant gravid efter nån månad av lchf! Har ett barn på 6 månader o har börjat med lchf igen (jobbar på tvåan ;) )

• Barnlängtan87
    Sallets skrev 2011-10-16 23:13:07 följande:
    Har PCOS och blev spontant gravid efter nån månad av lchf! Har ett barn på 6 månader o har börjat med lchf igen (jobbar på tvåan ;) )
    GRATTIS! Hjärta Vad härligt!
    Ja, jag hoppas verkligen lyckas gå ner en del i vikt.. Hur mycket gick du ner eller vilken vikt startade du med (eller var du kanske inte överviktig?) ? Hur lång tid tar det innan man ser resultat?

• Sallets

Tackar! Jag hann bara köra ca 1månad men tappade fyra kilo! Det går fort! Och fortare ju tyngre man är. Hade/har ungefär lika mycket övervikt som dig. Nu har vi faktiskt ingen våg hemma så nu vet jag inte hur mycket jag gått ner, men de känns och syns att det är något kilo iaf. Men framförallt mår jag otroligt bra av den här kosten. Piggare, gladare! Har ingen tanke på att sluta, bara om jag blir gravid och om jag kommer amma igen. Men efter det drar jag igång igen.. Läs på mycket om lchf, så du vet vad som händer i kroppen och varför de fungerar som der gör, jag tyckte de blev enklare att "stå ut", ibland tappar man ju motivationen, men jag försöker tänka att jag är värd så mycket mer än dom förbannade kolhydraterna ;) finns ju många bra och goda substitut, så man behöver inte krångla till det.

• lallami

lchf fungerar kanon. jag har gått ner snart 7 kg och min sambo har gått ner 11 kg, han har tränat och joggat lite men jag har inte gjort ngt sånt. kan ju också tillägga att vi även har struntat i lchf på helger ibland. har hållt på i ca 3 mån. lycka till =)

• Chan2

Hej

Jag har kört med LCHF nu i 7 månader och visst har jag fuskat någon gång och ätit lördagsgodis men det handlar väl om 3 gånger....

Jag har gått ner 27kg och ätit gott kan jag säga Glad

Min motivering/morot har varit just att jag och min sambo vill ha ett barn, så jag önskar dig och alla andra som försöker lycka till (vi har ej lyckats ännu)

Ha de gott!

{#emotions_dlg.flower}

• Barnlängtan87

Härligt och motiverande att höra om er andra!!!! Grattis!!! Vi har ju bara kört LCHF i 4 dagar, men redan igår kände jag att jag mår väldigt bra! Jag känner mig inte svullen om magen lägre, även om jag givetvis inte börjat gå ner i vikt än. Men hur mkt fet äter ni? Ex. Om jag gör äggröra på 2 ägg med lite (ca1-2msk) matlagningsgrädde och sen lite riven ost på, är det ok? Idag åt jag även några skivor bacon, blir det för mkt då? och kaffe, såklart. ;) Till lunch väljer jag kött, fisk el kyckling, en sås på matlagninggrädde, en avokado med lite gräddfilssås. Och så vatten till, är det okej? Eller ska jag utesluta någon del?

• Sallets

Inte matlagningsgrädde! Ta riktig fet grädde och riktigt smör! Du ska äta fett tills du blir mätt! Se till att såsen inte är redd med mjöl. Stek i rikligt med smör 80% fett. Använd fullfeta produkter. En tumregel kan vara inte äta saker med mer än 5 g kolhydrater per 100 g. Samt att hålla sig under 20 g kolhydrater om dagen, så lite räknande blir det.

• Barnlängtan87

Tack för tipsen!!! Hur är det med naturell yoghurt? 10 %-fett, är det okej ex som mellanmål? Typ turkisk yoghurt? Med lite linfrön? Andra med tips? Jag ska prova att göra Langos någon dag, nån som testat det?

• Barnlängtan87

Ps. Jag har gått ner 2-3 kg sedan i torsdags, dvs på 6 dagar.. Osäker på exakt vikt, då jag har kläder på mig, men lutar mer åt 3 kg faktiskt!!!

• Astakvasta

Jag är inom normalen men åt lchf när jag behandlades med synarela, då jag upptäckte att lchf kan uppväga flera av biverkningarna jag fick från synarelan. ( tex. viktuppgång).

Nu är jag ingen expert med håller med Sallets, hur konstigt det än kan låta. Tryck i dig smör, 40% grädde, feta ostar, bacon tills det sprutar ur öronen. Ju mer sånt fett du får i dig ju mer fett kommer din kropp att börja bränna fett. Det här är bakvänt mot allt jag lärt om viktnedgång tidigare. Ha gärna mycket grädde och ost på allt du äter, ju mer rent fett ju bättre ( tyvärr är inte matlagningsgrädde rent, det innehåller annat också)

En trevlig bieffekt av viktnedgång är att fertilitetschanserna ökar och de ökar redan vid ett par kilos nedgång. Om du tex siktar på att du behöver gå ner 20 kg kommer dina chanser öka endel redan när du gått ner 5 kg.

Att ha ett jämtblodsocker, som du får med lchf, är också idealiskt för att bli gravid och ökar chanserna ( främst för kvinnans ägg och att morulan fäster, om jag har förstått rätt?) googla det så får du bättre infoFlört

Bra info sida  för nybörjare: http://www.kostdoktorn.se/lchf
    Kolhydratstabell: http://www.lchf-kost.se/kolhydrattabell.aspx

Heja barnlängtan!Solig

• Astakvasta

Menade ju inte att det är konstigt att hålla med Sallets. Foten i munnen
    Det kan låta konstigt att gå ner i vikt av att dricka grädde.

Har en arbetskamrat som fick diabetes. Hon började med lchf, gick ner 20 kg och har nu ett guld-blodsocker = Hon har inte diabetes längre! Det var hon som tipsade mig om lchf.

Det finns också många böcker i ämnet ( där många skriver lite samma sak) fråga på ditt bibliotek.

• susanba

Har bara en fråga, jag vill också gärna gå ner i vikt har ca 20 kg övervikt och det enda jag lyckats med är viktväktarna och det pga gick till möten, och skrev ner all jag käkade och på det sättet hade koll på hur mycket jag åt. Jag har privat GI och ISO dieten som också är "lowcarb" dieter, men med ISO fick man tex käka havregrynsgröt till frukost. Jag bara undrar blir ni inte trötta på allt fett/ägg jag tycker det känns som man pallar med det i två veckor sen spyr man på all ost fett etc...
    Men om man vill ha snabb viktnedgång och en sporre så kanske lchf är den ultimata dieten....Det svåraste tycker jag verkar vara att vara utan bröd...
    Men viljan att bli gravid om det skulle påverka vid viktnedgång skulle ju vara värt det....Men alla ni som gått ner med lchf har ni fortsatt och bytt livstil då eller?annars går man väl upp på en gång...   

• Barnlängtan87
    0susanba skrev 2011-12-17 17:12:41 följande:
    Har bara en fråga, jag vill också gärna gå ner i vikt har ca 20 kg övervikt och det enda jag lyckats med är viktväktarna och det pga gick till möten, och skrev ner all jag käkade och på det sättet hade koll på hur mycket jag åt. Jag har privat GI och ISO dieten som också är "lowcarb" dieter, men med ISO fick man tex käka havregrynsgröt till frukost. Jag bara undrar blir ni inte trötta på allt fett/ägg jag tycker det känns som man pallar med det i två veckor sen spyr man på all ost fett etc...
    Men om man vill ha snabb viktnedgång och en sporre så kanske lchf är den ultimata dieten....Det svåraste tycker jag verkar vara att vara utan bröd...
    Men viljan att bli gravid om det skulle påverka vid viktnedgång skulle ju vara värt det....Men alla ni som gått ner med lchf har ni fortsatt och bytt livstil då eller?annars går man väl upp på en gång...   
    Hej! Jag har nu lyckats gå ner 12,5 kg sedan jag började i oktober!!! Jag är väldigt nöjd, tycker att det funkar bra att hålla sig till LCHF. Självklart är det olika från person till person.
    Och under jul/nyår blev det ju lite fusk, men nu kör jag hårt igen! 

MVH 
  • Chan2

Hej på er...

Jag har ätit LCHF i snart 11 månader och har gått ner 32kg Glad har dock åtta seeega kilon kvar.

Allt känns helt underbart, den enda motion jag pysslat med samtidigt är dagliga promenader på 4-5km.

Sporren för mig har varit (förutom att jag ej trivdes i min stora kropp) just att vi vill ha barn och det går ej så bra.

Så jag rekommenderar LCHF alla gånger, jag var en smörgås/pasta och socker ätande person men jag lyckades och det har gått i rasande fart precis de man behöver för att hålla ångan uppe.

Lycka till ni andra som håller på eller funderar på att börja.

• simmaren

jag har atid lchf i stort sett sedan 10 ar tillbaka. ar nu gravid och tog sig efter bara tre grr efter att vi hade haft oskyddat sex. har hallt min vikt hela den tiden jag har atit lchf. Smal fran borjan. Nu borjar dock ga upp litegranna i och med bebisen. Men det ar bara bra kilon som jag packar pa mig. Inget jag ororar mif gor.

Lchf och mycket fett pa det ar susen!!!!! Okar fertilitet tror jag absolut!

• susanba

grattis kvitter o jmelb! häftigt o se era bilder!! jag hade också ett lyckat kub test.så skönt ingen stor risk för downs 1 av 217 så jag hoppar FVP : ) vår lilla räka sprattla också både m.ben o armar o öppna munnen hi jag börja bara skratta så underbart skönt! jag skrev fel förrut jag e ivecka 12+1 och min BF e 15 okt! nästa UL e 15maj! häftigt o se att ngt fanns därinne för j ag känner ingenting förutom.det kära.illamåendet då;) imorn åker vi till.gotland! Glad Påsk till.er alla!

Svar på tråden Överviktig - Provar LCHF, andra med erfarenhet?