• Lukka

Hjälp! Min son vägrar ta flaska! Behöver råd NU!

Har för lite mjölk och behöver ge lilleman som är 3,5 månad ersättning för att han ska bli riktigt mätt. Men han VÄGRAR ta flaska och bara gråter och gråter. Slutade med att jag fick ge honom bröstet efter en timmes försökande, men där var det ytterst lite till att mätta en hungrig mage. Hjälp! Vad gör jag? Han blir hysterisk när han inte får bröstet Gråter  Någon som varit med om det samma som har något råd? Har försökt ge på sked också men det går absolut inte...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 15:10
    Tillägg - se inlägg 9

• Svar på tråden Hjälp! Min son vägrar ta flaska! Behöver råd NU!
  • Lukka
    tompatiger skrev 2011-10-16 13:28:05 följande:
    Testa olika modeller på napparna - en del barn vägrar vissa modeller
    Saken är den att när han var yngre så accepterade han denna flaska som jag har. Har provat flera och det är denna som han vill ha. Men nu är det ca 1-2 månader sedan och det går inte att få honom att suga överhuvudtaget, han sluter inte munnen runt den alls och gillar inte ens napp! vad gör man??
  • MrsKnapa

Testa olika igen, nu kanske han inte vill ha denna!! Kan du pumpa ur lite o ge i flaska? Byta ersättning?

• Veritaslux

Jag skulle nog testa fler nappar. Jag helammar men ger flaska någon gång ibland (eller rättat sagt maken ger). Vi använde först Medelas Calma-napp som skulle likna sugtekniken som används vid bröstet (och vara bra för att de ska få samma "motstånd" och inte bli bortskämda som de kan bli vid en flaska där det rinner lättare), det funkade jättebra.

Sedan gick det några veckor och hon bara gallskrek och vägrade ta flaska. Vi försökte i flera dagar. Sedan kom jag på att jag hade en Mam first bottle hemma, och tänkte att jag kunde testa. Och ta da, det funkade. Kanske för att den är mjuk och formad så att den lägger sig rätt mellan läpparna.... Jag bytte sedan från napp 1 till 2 men det gick inte alls, oj vad hon protesterade. Nej, det måste vara minsta så det inte rinner för fort.

Nu krånglar hon fortfarande ibland men vi har kommit på att när maken är ensam så går det bättre. Jag kan inte ens vara i ett annat rum ibland, då duger inte flaskan! Men det är kanske inte en lösning för dig som planerar att delamma och själv också ska ge flaska...

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • honeydew

Finns det ingen annan som kan försöka ge, pappa/mormor/bekant? Han förknippar ju dig med amningen, det kan vara lättare om du inte är där. Gå ut på en promenad (även om det är svårt!) då någon annan försöker.

• Tygtiiger

Prova pipmugg med mjuk pip, då kan man försiktigt hälla i ersättningen och barnet slipper suga. Är du säker på att du har för lite mjölk då? Många barn får ökningsperioder runt tre månader och äter hela tiden, och brösten känns slappa och tomma. Om man dricker mycket och vilar mycket i tre - fyra dagar kan det rätta till sig.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tallen
    Vi börjar vänja vår son vid ersättning när han var 4-5 månader och gå gjorde jag så att jag började med att blanda 1/3 ersättning med 2/3 pumpad mjölk i en flaska, sedan efter 3 dagar ändrade jag till 50/50 och 3 dagar efter det till 2/3 ersättning och 1/3 pumpad mjölk och efter ytterligare 3 dagar så var det bara ersättning i flaska. Vi bytte ut ett mål i taget så att det inte blev för mycket för hans mage på en gång.

Precis om andra skriver så kan det hjälpa om någon annan har möjlighet att ge honom flaskan.
  • Lukka

Jag har provat olika nappar, men det spelar ingen roll vad jag erbjuder så vill han inte. Har också provat att byta ersättning för den första jag gav mådde han bara illa av. Sedan testade jag NAN och det accepterade han att ha i munnen i alla fall men han sluter inte ens läpparna runt nappen och suger inte en droppe Mitt bröstproblem kommer så fort han vill ha ett extra mål mat. Brösten har kört in sig på en ca 2 timmars rytm för till 90 % är det så ofta han äter, men som igår morse spydde han när han hade förätit sig och då när han ätit sitt extra mål så sjönk nivåerna i båda brösten rejält och det är då problemen kommer så det är inte direkt i samband med ökningsperioder. Suck. Har mer mjölk idag, men fortfarande en aning för lite. Vet inte hur jag ska vänja honom vid flaska när han inte vill ha något annat än bröstet.

• Tygtiiger

Jag tycker inte det låter som om du har för lite mjölk. Det är helt normalt, som du skriver så är brösten inkörda på en viss rytm och om han plötsligt vill ha extra så tar det något dygn innan du är ikapp. Då får han vara lite hungrig det dygnet och amma ofta, så har du mer mat dagen efter Kan du pumpa? Jag håller på att skaffa mig ett litet förråd i frysen inför helgen när mamma ska barnvakta några timmar och efter några dagar med en urpumpning varje morgon har jag MYCKET mat. Aj.

• Makka Pakka
    Tygtiiger skrev 2011-10-17 16:49:19 följande:
    Jag tycker inte det låter som om du har för lite mjölk. Det är helt normalt, som du skriver så är brösten inkörda på en viss rytm och om han plötsligt vill ha extra så tar det något dygn innan du är ikapp. Då får han vara lite hungrig det dygnet och amma ofta, så har du mer mat dagen efter Kan du pumpa? Jag håller på att skaffa mig ett litet förråd i frysen inför helgen när mamma ska barnvakta några timmar och efter några dagar med en urpumpning varje morgon har jag MYCKET mat. Aj.

Håller med!

Mina båda pojkar har haft en tydlig tillväxtfas runt 3-4 mån då de verade som om de inte fick i sig tillräckligt. Men det räckte med 2-3 dagar av extra amning så ökades mjölkproduktionen. Blev bättre efter 4 mån ålder.  
    ♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Lukka

Vägde lilleman idag. Han som brukar gå upp 200-250 g per vecka har de senaste 2,5 veckorna gått upp ca 80 g per vecka och dessutom hade han tappat 100 g sedan i fredags i förra veckan

Det gör att jag tolkar det som att han får för lite...

Tänkte börja ge honom smakportioner med gröt nu och se om det är en lösning...

• Tygtiiger

Var du på bvc och vägde? Vad sa isåfall bvc-ssk? För om du vägde hemma så måste du räkna med att olika vågar kan väga fel sinsemellan - vi brukar iallafall inte kalibrera vår våg på hektot här hemma

Om han är för liten för gröt kommer han att få ont i magen och bli ledsen. Isåfall prova att intensivamma - drick mycket, vila mycket och amma så fort han visar tecken till att vilja ha. Det betyder två - tre dagar i sängen för dig men det kan dra igång produktionen igen. (Och om det skulle vara så att han svälter så tar han till slut flaskan. Prova pipmugg också!)  

• Lukka
    Tygtiiger skrev 2011-10-17 23:59:03 följande:
    Var du på bvc och vägde? Vad sa isåfall bvc-ssk? För om du vägde hemma så måste du räkna med att olika vågar kan väga fel sinsemellan - vi brukar iallafall inte kalibrera vår våg på hektot här hemma

Om han är för liten för gröt kommer han att få ont i magen och bli ledsen. Isåfall prova att intensivamma - drick mycket, vila mycket och amma så fort han visar tecken till att vilja ha. Det betyder två - tre dagar i sängen för dig men det kan dra igång produktionen igen. (Och om det skulle vara så att han svälter så tar han till slut flaskan. Prova pipmugg också!)  
    Nej, jag vägde hemma. Har gjort det förut och det har alltid stämt när han sedan blivit vägd på BVC. Men jag var hos en barnläkare idag och han tyckte att det var helt ok att testa gröt om lillen får för lite. Sedan är det ju frågan om han vill ha. Jag har inte möjlighet att bosätta mig i sängen då jag har ytterligare ett barn som dessutom har autism och är krävande.

Jag hittade en nappflaska idag som han gillar bättre men han får kväljningar av smaken av ersättningen. Vad gör man åt det? Blanda mjölk och ersättning verkar vara ett tveksamt alternativ.
  • Vita nuova

har samma problem med min dotter, dock kanske inte lika akut då hon är snart 7 månader och kan äta annat. Men vill gärna att hon ska ta flaska, men det verkar som att hon inte kan/vill suga. Har provat massor av olika modeller, men ingen har funkat hittills... Hon tar inte heller napp, utan vill heller använda mig som napp på nätterna. Hoppas att det löser sig för dig!

Svar på tråden Hjälp! Min son vägrar ta flaska! Behöver råd NU!