Eksem av gluten? Och några frågor till...
Jag har en pojk på 8 mån som är atopiker och allergisk mot lite av varje. Han har varit det sen födseln och reagerade med eksem på vad jag åt när jag ammade.
Blodprov och pricktester visar inget, men vi har (genom uteslutningsmetoden) förstått att han inte tål mjölkprotein, soja, ägg, fisk och nu troligtvis även gluten. Hans reaktioner är i princip alltid nässelutslag eller eksem. Nässelutslag får han om han får ämnet direkt på kroppen (har fått det av tex gurksaft, mjölk och knäckebrödskladd :)) medans har reagerar med ilsket, rött, torrt eksem när han ätit något han inte tål. Detta tar längre tid att försvinna och han blir väldigt torr i några dagar efteråt. Nässelutslagen lägger sig efter bara några timmar.
Han har reagerat med kräkningar på morot och soja (soja-yogurt) så där vet vi inte säkert om han är allergisk eller det bara blev för mycket för magen på något vis. Vad tror du?
Nu till min ursprungliga fråga. Varje gång vi gett honom bröd har det slagit upp eksem. Det tog nästan fyra dygn innan det försvann helt sist. Det slog upp i alla veck samt runt bröstet, under armarna, i naveln och på låren. Läkaren på barnmottagningen samt bvc menar att glutenintolerans inte visar sig så. Men kan det inte göra det? Vad är det annars? Vi har provat olika bröd flera gånger med samma resultat. Igår fick han dock glutenfritt bröd och det gick bra.
Han mår alltid bra (kan gnälla natten direkt efter en reaktion) men är annars jämt glad och verkar nästan helt oberörd förutom att han kliar ibland. Eftersom han mår så bra trodde de inte han var allergisk utan bara atopiker. Men han kan väl inte vara unik i att reagera med eksem och inte magont?
Barnläkaren tycker inte det finns någon anledning för mig att kontakta allergimottagningen eftersom hon menar att de på barnmottagningen vet lika mycket. Vad tycker du? Ska jag trycka på att få en remiss dit ändå? För tillfället äter han framförallt välling (en mix av Pepticate, Sinlac och Havredryck) vilket han älskar och så testar vi olika saker när han är helt bra. Han använder bara kläder av ull, silke eller polyester och hans hud mår väldigt bra av det. Gissar att det beror på att dessa material andas så att hans hud inte blir fuktig som i bomull. Har du tips på andra material eller annat vi kan tänka på?
Tack på förhand!