• ninaa2

Höggravid och student: Någon som jag?

Jag är gravíd i vecka 36 och går just nu sista teoriterminen på universitetet. Jag har tänkt att fortsätta med studierna till och med slutet av höstterminen (alltså till slutet av januari), men vet inte om det går. Finns det andra som direkt gått tillbaka till studierna efter förlossningen? Hur har ni gjort med barnet + att gå i skolan två-tre dagar i veckan? Min man jobbar heltid och kommer inte kunna stanna hemma med barnet förutom de 10 första dagarna.
    Jag börjar få ångest över att behöva ta studieuppehåll då jag kommer att ha kvar endast två 7,5 kurser när bebben kommer.
    Jag vore mycket tacksam om någon hade något tips på hur man klarar det.

• Svar på tråden Höggravid och student: Någon som jag?
  • Lena

Varför kan han inte vara föräldraledig på deltid i början? Har ni inte råd?

• ninaa2

Ja, det kommer att vara tufft med ekonomin. Men även om han stannar hemma, så vet jag inte om han kan ta hand om en precis nyfödd bebis

• Lena

Förmågan att ta hand om nyfödda är inte könsbunden.

Hur mycket tid lägger du på lektioner respektive självstudier nu?

Hur många veckor är det kvar av studierna efter bf?

• Rödaskor
    ninaa2 skrev 2011-10-14 20:08:11 följande:

Ja, det kommer att vara tufft med ekonomin. Men även om han stannar hemma, så vet jag inte om han kan ta hand om en precis nyfödd bebis

Skaffar du barn med någon som inte kan ta hand om barn?

Jag är i v38 och studerar. Kommer vara hemma några veckor efter förlossningen och sedan börja gå på föreläsningar igen. Jag kommer inte gå på alla föreläsningar i början utan prioritera de viktigaste. Jag kommer plugga mycket hemma och de flesta uppgifter kan jag skriva hemma och skicka in.

Min sambo kommer vara pappaledig från start och kommer vara hemma med bebisen.
  • ninaa2

usagichan

Det är många frågor som kommer upp just nu. Samtidigt som jag vill fortsätta mina studier så vill jag ha mitt barns bästa också. Hur kommer det att gå med amningen om du ska gå i skolan? Det känns som att jag är lika okunnig som min man när det gäller att ta han om två.-tredagarsgammal bebis. Det är mitt första barn och jag har aldrig ens hållit i en nyfödd. Det är det som gör mig nervös, och jag är rädd att barnet får kolik om h"n direkt får mjölkersättning. Som sagt, är det många frågor som kommer upp just nu och som jag vill hitta svar på innan bebben kommer.

Lena

Just nu lägger jag ner 5 timmar åt hemmapluggandet och ca 3 timmars föreläsningar om dagen. Jag kommer att ha 10 veckor kvar efter BF

• Lena

Då borde han ju kunna jobba halvtid de 8 veckor som är kvar efter hans första två veckor.

Ammar du före och efter skolan så kommer det sannolikt bara bli ett mål som han får mata. Urpumpad mjölk eller ersättning.

• Fluffguf

Vem ska ta hand om barnet när du är i skolan om inte pappan kan vara föräldraledig?

• MrsLondon

Jag är ochså gravid och studerar.  Jag är beräknad i februari, och har en tenta i slutet på mars. Då är bebisen ca 1 månad om den kommer som beräknad vill säga  =)  Jag ska gå kvar till tentan i mars och sedan vara föräldraledig.  Jag tänkte först gå kvar till juni och ta med mig bebisen på skolan (många som gör det). Men har nu ångrat mig.  Min kära mor har lovat att komma och hjälpa under tentan då både jag och min sambo skriver tentor samma dag. (Vi går i samma klass).    Gör det som känns rätt.  Om du får en jättelugn bebis kan du ju kanske iaf gå på föreläsningarna? skriv in dig på kurserna och se hur det går =)

Lycka till
    //London

• Rödaskor
    ninaa2 skrev 2011-10-14 20:28:09 följande:

usagichan

Det är många frågor som kommer upp just nu. Samtidigt som jag vill fortsätta mina studier så vill jag ha mitt barns bästa också. Hur kommer det att gå med amningen om du ska gå i skolan? Det känns som att jag är lika okunnig som min man när det gäller att ta han om två.-tredagarsgammal bebis. Det är mitt första barn och jag har aldrig ens hållit i en nyfödd. Det är det som gör mig nervös, och jag är rädd att barnet får kolik om h"n direkt får mjölkersättning. Som sagt, är det många frågor som kommer upp just nu och som jag vill hitta svar på innan bebben kommer.

Lena

Just nu lägger jag ner 5 timmar åt hemmapluggandet och ca 3 timmars föreläsningar om dagen. Jag kommer att ha 10 veckor kvar efter BF

Jag har införskaffat pump och flaskor. När jag är iväg ger sambon bröstmjölk i flaska och när jag är hemma ammar jag (om allt vill fungera som det ska).

Din barn kan fortfarande få det bästa även om du pluggar. Om det både är dit och din sambos första barn, ligger ni samma nivå då? Eller litar du inte på din sambo?

Det är bara du som vet hur din kurs ser ut, men kolla upp hur mycket du måste vara på plats i skolan (föreläsningar är ju frivilliga). Prata med dina lärare om hur kursen kommer se ut. Det bästa man kan göra är att kolla upp så mycket som möjligt så det inte dyker upp en massa extra arbete sedan som du missat.

Jag och min sambo bestämde tidigt för han skulle vara hemma och jag plugga. Jag har varit inställd på det länge och hunnit förbereda mig. 
Svar på tråden Höggravid och student: Någon som jag?