• Mellanmjölkens land

(tom rubrik)

Man hör folk prata om gravidkilon och att de är så svåra att bli av med medan andra glatt säger att de var nere på normalvikt efter 3v. Det har fått mig lite nyfiken på hur det ser ut bland er. Skriv gärna nån rad om ifall ni gick upp mycket, lite eller medel och ifall ni gjort något särskillt för att gå ner.

• Svar på tråden (tom rubrik)
  • bollanmollan

2 barn som det är prick 2 år mellan. Jag gick upp mycket med 1an  blev sen gravid innan mina kilon var borta och gick upp en del, speciellt på magen. Nu är den minsta 9 månader och min mage ser riktigt taskig ut. Går minst 2 timmar varje dag , äter rätt ok mat men magen vill inte bort. Resten av kroppen är bra

• Toddes mamma

Jag har alltid varit "normal-byggd" innan jag blev gravid, kunde äta vad jag ville utan att gå upp i vikt.

Blev gravid när jag var 32, gick upp 13kg, gick inte ner allt för det var så kämpigt, blev gravid med andra när jag var 34, gick upp 11kg.

Nu är den minsta ett och ett halvt år, jag kämpar med vikten, går på gym 3-4ggr i veckan och tänker på vad jag äter, dock har jag ca 4kg kvar att gå ner.

Min teori är att yngre har nog lättare att gå ner utan att anstränga sig för innan jag fyllde trettio var det så för mig, men det smög sig sakta på, plus att graviditetskilona var svårare att bli av med.

Jag tror inte att de som har lättare för att gå ner snabbt nödvändigtvis, äter mindre och rör på sig mer än vad jag gör, tror bara att allt har med hormoner och åldern, att göra...

• 071001

Gick upp 10 och gick ned 10 på några månader (kanske 4, minns ej så  noga) men kroppen blev sig inte riktigt lik igen.

• abinito

Jag gick upp 22kg, mycket var vätska. 4 dagar efter förlossningen hade jag tappat 12kg och resten försvann under de första 4 månaderna. Men när jag slutade amma efter 4 månader så gick jag snabbt upp några kg och just nu 14 månader efter förlossningen väger jag 3 kg mer än inskrivningsvikten.

• bollanmollan
    Toddes mamma skrev 2011-10-14 13:53:52 följande:

Jag har alltid varit "normal-byggd" innan jag blev gravid, kunde äta vad jag ville utan att gå upp i vikt.

Blev gravid när jag var 32, gick upp 13kg, gick inte ner allt för det var så kämpigt, blev gravid med andra när jag var 34, gick upp 11kg.

Nu är den minsta ett och ett halvt år, jag kämpar med vikten, går på gym 3-4ggr i veckan och tänker på vad jag äter, dock har jag ca 4kg kvar att gå ner.

Min teori är att yngre har nog lättare att gå ner utan att anstränga sig för innan jag fyllde trettio var det så för mig, men det smög sig sakta på, plus att graviditetskilona var svårare att bli av med.

Jag tror inte att de som har lättare för att gå ner snabbt nödvändigtvis, äter mindre och rör på sig mer än vad jag gör, tror bara att allt har med hormoner och åldern, att göra...

Kan nog stämma , jag var 30 med första och 32 med andra så jag räknas väl som gammal.
  • Alvi

Är nere på normalvikt nu, 2 månader efter tredje barnet, har varit likadant alla gångerna. Gör inget särskilt. Ammar.

• Taggen

Gick upp ca 22 kg, har nu efter nästan 11 veckor ca 5 kg kvar. Ammar inte.

• Mellanmjölkens land

Jag gick upp 14kg och vägde efter 3 mån 0,8kg mer än inskrivningsvikten vilken i sin tur var ganska låg för att vara jag. Misstänker att jag gått ner mer men har inte vägt mig sen dess (3 mån sen)

• bollanmollan

Verkar som jag är den enda som inte blir normal då.

• mammaruu

Vägra väga mig i slutet av graviditeten (vilket jag kan ångra nu). Men jag gick 19 dagar över tiden och hade rejäl mage. skulle gissa att jag gick upp mellan 12-15kg nå sånt. Sonen föddes på en lördag och på torsdagen veckan efter hade jag tappat alla kilon utom 2. Vet att jag vägde 4 kilo mindre än innan jag blev gravid när han var 5 månader. 

• Jässicää88

första gick ja upp 20 kg sep 2009, inte gått ned ett kg av dem då jag mått dåligt, förlorade vår dotter, nu ska ja ha igen om 11 dagar å gått upp 10 kg, å hoppas man kan blir av med de 30 kg :P

• Thursday
    Toddes mamma skrev 2011-10-14 13:53:52 följande:

Att det är individuellt är såklart helt riktigt, men jag har varit gravid som 30-åring och som 33-åring, gått upp ca 13 kilo med båda och tappat mer än det direkt. Min dotter föddes den 27 juni i år och den 13 juli hade jag gått ner 15 kilo. Däremot så ser ju magen inte direkt ut som förr...
Svar på tråden (tom rubrik)