• EtKm5

Är det rätt att satsa så mycket på de duktiga barnen?

En tanke som slagit mig nu sedan mina egna barn gått i skolan ett tag. 

Jag hade som liten väldigt lätt för mig, och tur var väl det för mina föräldrar hade stora krav på mig. Jag och mina syskon var alltid bland de absolut bästa i klassen, detta från 1:an till vi slutade gymnasiet. Vi var 4 syskon som all gick ut med toppbetyg.  

Såhär efteråt kan jag se att det från skolans sida lades en hel del resurser på oss, lärarna var väldigt engagerade i vår skolgång och gav oss extra uppgifter och utmaningar. Det var förvisso många gånger bra, för det gjorde att vi höll motivationen uppe. Det var roligt att lära, man kände sig sporrad och på något vis även tagen på allvar och förstådd. 

Nu har jag själv 4 barn. 2 av dem går i skolan. De är normalbegåvade, den äldsta har lätt för sig, den yngre något svårare. Men båda är helt med och normala för sin ålder. jag skulle säga att den yngre är precis medel och den äldre något över medel. 

När den yngre gick i förskoleklass var det en handfull barn som var väldigt väldigt duktiga. Därav plockades sedda barn ut ur gruppen några dagar i veckan för att tränas extra. Det är såklart jättebra, det är viktigt att fånga upp barnen där de är. Men frågan är vad man gör med dem som bara är medel, eller kanske tom under medel? 

Idag berättade en mamma till ett av de här väldigt duktiga barnen att man fortfarande gör lika dant (nu i årskurs 1) man plockar ut de här duktiga barnen, de får gå iväg och ha lektioner med andra klasser. Tydligen både svenska men även engelska, vilket de annars normalt börjar med i 3:an. Jag tycker inte på något vis att detta i sig är fel. Om de här barnen är så duktiga, så är det bra att man tar till vara på dem. Men det som retar mig är att man inte alls verkar satsa på de medelmåttiga barnen.  

Tex har barnen 2 läxor i veckan, det är matteläxa och läsläxa. läsläxan består av 2 läskort som vardera innehåller 10 fristående ord. Tanken med detta är att barnen ska lära sig avkodning. Däremot har man ingen "vanlig" läsläxa dvs en text som barnet läser. Jag och min man bad tidigt om att få hem även en läsebok till våra barn, för vi tror att de behöver träna även traditionell läsning. Det fick vi givetvis, men jag tycker dte är anmärkningsvärt att vi måste be om det, det behövde tex inte de här duktiga barnen. 

Borde inte skolan vara intresserad av att ta tillvara alla barns resurser och förmågor och ge dem läxor och utmaningar utifrån deras nivå och förutsättningar? 

Jag har aldrig stött på det här innan och tycker det är ett ganska intressant fenomen. När nyfiken på hur det är i era barns skolor och hur ni tänker om det hela?

Vore särskilt roligt om någon lärare som är inne i branschen ville ge sin syn på det hela.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-13 11:44
    Beklagar alla stavfel, skyller på hala tangenter ;)

• Svar på tråden Är det rätt att satsa så mycket på de duktiga barnen?
  • Hannah76

Min upplevelse är att det även satsas åt andra hållet. Jag var duktig i skolan och fick gå iväg så som du beskriver. Min dotter har det svårt i skolan, hon går i 5.an. Hon får väldigt mycket stöd och resurser,helt utan att ha fått en diagnos (men antagligen har hon add). Så jag ser inte ett problem? Snarare så att man är bättre idag på att se individen och dess förmåga.

• mamma till tre busungar

Upplevelsen frn min egen skolgång är att det absolut inte satsades extra på de elever som hade lätt för sig! Jag hoppas innerligen att detta har blivit bättre idag! Det ligger inte en motsättning i att stötta både starka och svaga.

• EtKm5
    Hannah76 skrev 2011-10-13 11:48:10 följande:
    Min upplevelse är att det även satsas åt andra hållet. Jag var duktig i skolan och fick gå iväg så som du beskriver. Min dotter har det svårt i skolan, hon går i 5.an. Hon får väldigt mycket stöd och resurser,helt utan att ha fått en diagnos (men antagligen har hon add). Så jag ser inte ett problem? Snarare så att man är bättre idag på att se individen och dess förmåga.
    Härligt att höra att hon får stöd. Jag tror också att det idag satsas mer på de som har det svårt i skolan och att de får mer stöd och resurser. men medelmåttorna, vad gör man för att sporra och tagga dem? 
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-13 11:51:19 följande:
    Upplevelsen frn min egen skolgång är att det absolut inte satsades extra på de elever som hade lätt för sig! Jag hoppas innerligen att detta har blivit bättre idag! Det ligger inte en motsättning i att stötta både starka och svaga.
    Självklart ligger det ingen motsättning i att stötta både starka och svaga. Men frågan var, gör man det? 

• Hannah76
    EtKm5 skrev 2011-10-13 11:55:28 följande:
    Härligt att höra att hon får stöd. Jag tror också att det idag satsas mer på de som har det svårt i skolan och att de får mer stöd och resurser. men medelmåttorna, vad gör man för att sporra och tagga dem? 
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-13 11:51:19 följande:
    Självklart ligger det ingen motsättning i att stötta både starka och svaga. Men frågan var, gör man det? 

Ja de riskeras ju att "komma bort", de som inte sticker ut åt något håll.
  • Sum quod sum

HUr det är idag vet jag inte än då min son bara är 9 månader. Men när jag gick i skolan så var jag en oupptäckt dyslektiker och dyskalulektiker som ingen satte in resuser för. Man var enbart korkad och kunde räcka upp handen en hel lektion. Vissa gånger kunde jag mer än läraren men då nedvärderade hon det trots att jag hade underlag för vad jag sade.Jag tappade intresset och sket i skolan. Slutklämmen kom i nian då läraren i matte förklarade att jag skulle få en 2:a då en klasskamrat skulle läsa på teknisk linje och behövde 3:an mer.
    Jag lämnade skolan 2 veckor innan avslutning och gick inte tillbaks förrän dagen då betygen skulle hämtas.

Idag är jag universitetstudent i Molekylärbiologi med ett snitt  från naturkunskap på 19.2. ( inläst)
    Ser jag minsta problem som min son får så tar jag honom ur skolan och undervisar själv. Han ska inte få utstå vad jag gjorde. 

• EtKm5
    Hannah76 skrev 2011-10-13 11:59:33 följande:
    Ja de riskeras ju att "komma bort", de som inte sticker ut åt något håll.
    Ja, precis, lite så känner jag också. Men framför allt känner jag nu närjag tittar tillbaka på min egen skolgång och ser till hur det är för mina barn, så känns det som att om barnen är väldigt duktiga så tycker skolan att det är så roligt att man ger järnet för de här barnen. Och de som har väldigt svårt för sig måste man hjälpa extra, men vad gör man med de som är i mitten, som varken ligger före eller efter. Hur fångar man upp dem, motiverar och inspirerar dem. Jag kan nästan tycka att det är lite diskriminerande mot de här barnen att inte ge dem lika många läxor (på deras nivå) som de duktiga barnen. 

Är lite nyfiken på hur man från skolans sida tänker om det hela.  
  • EtKm5
    Sum quod sum skrev 2011-10-13 12:04:00 följande:
    HUr det är idag vet jag inte än då min son bara är 9 månader. Men när jag gick i skolan så var jag en oupptäckt dyslektiker och dyskalulektiker som ingen satte in resuser för. Man var enbart korkad och kunde räcka upp handen en hel lektion. Vissa gånger kunde jag mer än läraren men då nedvärderade hon det trots att jag hade underlag för vad jag sade.Jag tappade intresset och sket i skolan. Slutklämmen kom i nian då läraren i matte förklarade att jag skulle få en 2:a då en klasskamrat skulle läsa på teknisk linje och behövde 3:an mer.
    Jag lämnade skolan 2 veckor innan avslutning och gick inte tillbaks förrän dagen då betygen skulle hämtas.

Idag är jag universitetstudent i Molekylärbiologi med ett snitt  från naturkunskap på 19.2. ( inläst)
    Ser jag minsta problem som min son får så tar jag honom ur skolan och undervisar själv. Han ska inte få utstå vad jag gjorde. 
    Verkligen tråkigt att höra! Förhoppningsvis så är det bättre idag. Både att man är mer observant på saker som dyslexi dyskalkuli, men även att man är mer lyhörd för olika sätt att lära in och fånga upp eleven. 
  • Sum quod sum
    EtKm5 skrev 2011-10-13 12:06:40 följande:
    Verkligen tråkigt att höra! Förhoppningsvis så är det bättre idag. Både att man är mer observant på saker som dyslexi dyskalkuli, men även att man är mer lyhörd för olika sätt att lära in och fånga upp eleven. 
    Det tråkiga var att min mamma slog larm från 2:klass då hon själv är dyslektiker. jag hör varje dag från bekanta att deras barn inte får hjälp pga att det kostar. Regeringens nya regler är också att det är inte en skolas skylidhet längre att hjälpa till vid sådana situationer om skolan inte har råd. Innan var det en laglig rättighet man kunde kräva om man hade underlag. Så jag skulle säga att det har gått bakåt. Dyscalculi får man inte sänkt studietakt för då csn ej godkänner tillståndet.
  • Sum quod sum

Jag tycker vi borde ha en mer anpassad skola. De som är duktiga ska få läsa på sin nivå och de andra ska sporras och få hjälp i det de har svårt med. Ingen borde lämnas utanför eller efter. Duktiga ska inte heller hållas tillbaka. Mer individuell skolgång helt enkelt..alla är inte stöpta i samma form.

• Hannah76

Jag tror det kan handla en hel del vilken skola man har sina barn i, och till viss del violken kommun. Tyvärr.

Svar på tråden Är det rätt att satsa så mycket på de duktiga barnen?