• Dormil

Hur potträna sonen?

Han blir snart 3år. Såg super nanny idag, men hann inte se slutet, men där var pojken iaf exakt som min (när det gäller potträning). 

Min son vägrar sitta på pottan! Har infört belöningssystem som fungerar, jag uppmuntrar honom till att lära sig (han har varit sen med tal fram tills nu). Tänkte då att pottan kan bli en del av detta, men icke!

Han säger: Stora pojkar sitta pottan! Läser boken vi köpt till honom och alltihop.
    Men han vägrar sätta sig på den! Har även köpt en toasits med stege, men den vägrar han också. Har provat kallingarna och dem kissar han i. Han går däremot och håller sig med blöjan på! (Är torr länge länge innan den blir blöt på en gång). När jag tar av blöjan ibland så ber han mig sätta på den när han ska bajsa. Känns som vägen är jättelång till att bli blöjfri?

Vad har ni för tips att ge mig?

Tack för svar! 

• Svar på tråden Hur potträna sonen?
  • gammeltacka

Eftersom han är i en ålder där man gärna vill bestämma, om det mesta , så tycker jag att ni skall lägga det på is under en tid eftersom han är så bestämd över att han inte vill nu. Mat, kiss och bajs är populära trotsområden där man bör undvika att ta strid - det slår typ aldrig rätt. Vänta ett par månader med att aktivt locka honom till pottan/toa men låt den stå kvar. Rätt vad det är kommer han att vilja själv om ni låter det vara, han verkar ju veta vad det handlar om.

• Amazina

Min dotter ville inte heller... Så jag köpte klistermärken till henne. Sådana där kartor med stickers på. Fina glittriga grejer och Nalle Puh och hästar. Jag var STENHÅRD med att hon fick ett klistermärke för varje pottsittning oavsett resultat, i början grät hon för att hon ville ha fler men sedan accepterade hon det och då blev de ännu mer attraktiva. När hon satte sig på pottan satt vi tillsammans och kollade på klistermärkena jag klippt till i lådan och vi diskuterade länge och väl vilket hon skulle välja var gång. Sedan fick hon klistra det på ett färgglatt papper på insidan av badrumsskåpet. Efter ett tag var ju papperet fullt av fina märken och hon var mycket stolt. En dag (efter typ 12 minuter klistermärkesletande) kissade hon av en slump. Då plötsligt fattade hon av någon anledning hur det kändes att kissa utan blöja och efter det började hon kissa medvetet. Vi tränar fortfarande med klistermärken och totalt har vi väl kört 3 veckor nu. Jag tycker det funkar jättebra!

Svar på tråden Hur potträna sonen?