• mimmiv

Varmt tips för alla förlossningsrädda

Hej

När jag födde mitt första barn hade jag, utöver min man, en doula med mig. Något jag varmt kan rekommendera till alla. Hon stöttade mig genom det kaoset som kom att bli min förlossning. Idag kan jag med glädje titta tillbaka på den dagen då min älskade son kom till världen. mycket tack vare min doulas stärkande närvaro. När jag grät och sa att jag inte vågade och var rädd sa hon att det gjorde jag visst. Hon stötte mig berömde mig och peppade mig igenom all smärta och förvirring. Jag kan verkligen rekommendera en doula till alla som är lika skrajja som jag var.

Är gravid igen och ska självklart fråga samma doula om hon vill vara med igen.

kramar

• Svar på tråden Varmt tips för alla förlossningsrädda
  • doula

Får man tala "i egen sak" som doula? Det var roligt att höra att det blev så bra för dig! Jag hoppas också att ni som är förlossningsrädda tar till sig detta. Jag har själv varit med många som varit väldigt rädda, både efter förra förlossningen och inför första gången. Man träffas ju innan och pratar igenom allt, så man har med sig någon som känner till förhistorien och kan förmedla till personalen. 
    Även om rädslan varit stark innan så var den inte det under själva förlossningen. För de som haft en jobbig upplevelse innan blev det en triumf!  Just de gånger du skulle kunnat trilla neri en grop av rädsla finns det någon som håller kvar dig. 
    Nu hoppas jag ni förstår att jag inte gör reklam på detta sättet för att vi doulor vill tjäna en massa pengar på de som är rädda. Doulandet är dåligt betalt men ändå väldigt givande. Jag har själv gått från att vara rädd till en mycket positiv förlossningsupplevelse, så jag vet vad det betyder.

• Nyårsmamma

Jag hade också doula och kan tyvärr inte rekommendera det ”mycket pengar för ingenting”. Hade kunnat ta med grannens katt som stöd istället. Men det finns väl bättre doulor Tips är att kolla upp noga och begära referenser från tidigare födande och säkra att dessa har samma syn som du på förlossningen (värdelöst att få veta att doulan var jättebra från nån som önskade förlossning med all smärtlindring som finns om man själv önskar naturligt tex – inte säkert att doulan är lika bra i den ena eller andra situationen).

Jag kommer inte att satsa på doula vid ny förlossning.

• lerumstessan

Ni som är nyfikna på doulor kan kolla in ODIS hemsida, där finns mycket bra att läsa! Doula passar inte alla men det är ju valfritt, sedan om någon har haft oturen att ha en doula som inte gjorde förlossningen till den otroliga upplevelse det kan vara så är ju det synd men då tror jag faktiskt att församtalen inte varit riktigt gjorda, det gäller ju att känna att man "klickar" och att man ordentligt pratar igenom hur man ser på sin förestående förlossning. 

Från en som utbildar sig till doula och önskar SÅ att jag haft en med på mina 2 födslar! 

~¤~Ally 090617 Eddy 110205~¤~
Svar på tråden Varmt tips för alla förlossningsrädda