• avocadoo

Åka hem 6 timmar efter förlossningen?

Väntar mitt tredje barn om tre veckor, och har två okomplicerade snabba förlossningar sedan tidigare.

Jag undrar hur ni som valt att åka hem direkt efter förlossningen har upplevt det och om det var rätt beslut eller om ni ångrade det?

Jag ska föda (förhoppningsvis) på BB Stockholm.

Kan man få med sig värktabletter mot eftervärkarna hem? Måste man komma tillbaka dagen efter? Hur funderar det?

Jag har ingen lust att ligga på sjukhus om jag och barnet mår bra, och trivs nog bättre hemma. Mina föräldrar kommer passa de andra två barnen första dygnet så vi får iaf vara ensamma hemma och så.

Alla erfarenheter uppskattas! 

• Svar på tråden Åka hem 6 timmar efter förlossningen?
  • Alexi

Spontant måste jag säga att det var ju grymt skönt att ligga på BB med andra barnet. Vi bodde på patienthotellet på DS och att bara kunna bo där, få all mat serverad och inte behöva fundera på världen utanför ett dygn eller så, jag har typ längtat tillbaka dit sen dess, så skönt tyckte jag det var.

• MrsMurphy

Jag var hemma 12 timmar senare med andra barnet och då tillbringade jag den tiden med att tjuta och tjata om att få åka hem. Hatar verkligen BB. Med andra ord inget jag ångrar utan helhärligt att få komma hem, slappa, glo på tv, amma och äta gott! 

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Marnet

Med tredje åkte jag hem efter 8 timmar, hade åkt hem tididgare om läkaren hade vart ledig innan =).

För mig har de vart att en läkare kollar bebisen o säger om de e ok eller inte att åka hem. Sen får man åka in igen efter tre dagar tror jag de va på en kontroll till. 

• 3 Barnsmamma 06 09 11

åkte hem ca 17h efter förlossningen. Födde kl21 på kvällen,väntade mest på läkaren från morgonen tills vi fick åka hem. Hade nog stanant 1natt till om jag haft eget rum!

• virre85

Vi åkte hem ungefär ca 7 timmar efter förlossning.. Fick inga smärtstillande men bad inte om det heller, åkte hem så fort läkaren kollat och godkänt. Åkte tillbaka efter 3 dagar för pku provet eller va det heter

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    virre85 skrev 2011-10-12 16:14:56 följande:
    Vi åkte hem ungefär ca 7 timmar efter förlossning.. Fick inga smärtstillande men bad inte om det heller, åkte hem så fort läkaren kollat och godkänt. Åkte tillbaka efter 3 dagar för pku provet eller va det heter
    Här gjordes pku och läkarkoll vid 48h,är det olika i alla län eller är det frånn 2011 de ändrat? Med dom3 första gjordes det vid 3 dygn
  • Risgrynet

Jag åkte hem så fort det gick men det blev ändå 18 timmar från det att sonen föddes. Avskydde varenda timme på BB. Längtade hem till egen säng och eget skafferi. Att dela rum var verkligen det sämsta! Med de två äldre killarna har vi haft eget rum och pappan bodde med oss. Men nä, sjukhus som nyförlöst - inget för mig! Vi fick komma tillbaka för läkarundersökning gdå de första 48 timmarna passerat.

• JuliaåRonjasmammis
    virre85 skrev 2011-10-12 16:14:56 följande:
    Likadant här. Vi var kvar på förlossningen under den tiden, och satte aldrig foten på BB ens. Hade kunnat åka tidigare också, men vi fick vänta på läkaren som skulle undersöka E. Födde på Södra BB, SöS, iofs för ett antal år sedan så rutinerna kan ju ha ändrats.

Hade inga som helst problem, utom att jag var hungrig som en varg. 
    Life's a bitch and then you die
  • stjierna

Vi åkte hem 6 timmar efter förlossning och det var en dröm att få komma hem till sin egen säng! Min sambo är kock, så han fixade all mat hemma i ett nafs när vi blev hungriga :)
    Efterkontroll efter 48 timmar på lasarettet, men vi bor 10 minuter därifrån så det kändes inte som nån big deal!

• Emma 02

Åkte hem med andra barnet efter 6 timmer.
    Det var jätte skönt att få komma hem och sova i sin egna säng och slippa vara ifrån sonen allt för länge!
    Både jag och bebisen mådde bra.

Dagen efter ringde de från BB och pratade lite och 2 eller om det var 3? dagar efter så åkte vi in och gjorde läkaundersökning + det där blodprovet.       

Svar på tråden Åka hem 6 timmar efter förlossningen?