• Lolloooo

3 åring som vägrar sitta på pottan

hej!

har en nyss fyllda 3 åring, som vägrar sitta på pottan eller på toaletten (med barnsits)

det är så frustrerarnde för hon kan gå utan blöja hemma och hon säger till när hon är kissnödig, men hon vill bara ha blöja på sig när det är dax!
    försöker göra det kul med klistermärken eller läsa bok eller liknande, men hon totalvägrar.
    nämner man potta eller toalett blir hon hysterisk.

hur får man henne att tycka det är okej att kissa på pottan/toaletten ist för blöjan? :)
    när hon säger till att hon är kissnödig och jag ber henne sätta sig på pottan kissar hon hellre på sig än att sätta sig på pottan,, och gråter efter blöjan

• Svar på tråden 3 åring som vägrar sitta på pottan
  • Tinnys

Kanske låta henne följa med till affären och välja en potta eller toa sitts. På biltema har de en vaderad sits med fint mönster tex. Har för mig att det finns pottor som sjunger när det kommer något i dem också, kanske kan vara kul. Annars så tror jag att det kommer komma en dag då hon själv kommer välja toaletten om man inte tjatar och försöker tvinga henne.

• mammas4killar

Jag har exakt samma problem! Jag anser att barnen börjar gå själv på pottan/toasitsen när dom känner att dom är redo, jag har fyra barn och mina 3 äldsta började när dom själv var redo dvs vid 3-4 års ålder. Min 3 1/2 åring är totalt ointresserad av toaringen, men jag tar det lugnt, brukar fråga emellanåt om han vill. Men var lugn Ts, det kommer, hon kommer börja när hon känner att hon är redo.

• puman0507

Kanske är hon rädd för toan/pottan?

Kanske kan ni leka att nallar går på pottan el dylikt. 

Låt henne följ med när du går på toa, låta henne spola.

Min son hade också vissa problem...man får ge det lite tid.

(En klen tröst just nu:
    Det är som många säger ett problem, som inte brukar finnas när de fyllt 18!Skrattande )

Hoppas du får bra tips, lycka till! 

• cosinus

Min dotter tyckte också det var läskigt med toan/pottan och bad om blöja. Jag tog ett antal saker som jag visste att hon ville ha och hängde i snören i taket på toaletten och sa att de hänger där tills du vill kissa på pottan/toan. De väntar på dig tills du känner att du vill kissa och när du väl gjort det så får du plocka ner en för varje gång. Småsaker, ballonger, någon godis, klistermärken o s v. Hon såg alltså dessa saker hänga där varje gång hon gick in på toa.

Det tog några veckor har jag för mig innan hon provade men sen gick det fort att hon plockade ner alla saker och sen lät jag henne inte backa, då visste jag ju att hon kunde så då var det slut på blöjor.

• Princess1982

Min dotter var exakt likadan. När hon var 3 ville hon absolut inte sitta på pottan eller toaring, men det kommer när de känner sig redo. Nu idag är hon 3 1/2 och är blöjfri på dagen. ja det händer ju olyckor men är väldigt duktig!

• Hey you

Ähh gör inte så stor sak av det. Det kommer en dag då hon vill gå på toan...Ni kan ju provsitta toan/pottan ibland även om hon inte behöver gå.

Alla är ju olika, men vi har aldrig tränat lilleman( 3½ nu) att gå på toan. Han valde det själv för ca 1 år sen, några månader senare så valde han bort blöjan på natten me, helt själv där me. Jag tror att om man bara ger dem tid och inte stressar upp sig själv eller barnet så kommer sånt av sig själv.

Svar på tråden 3 åring som vägrar sitta på pottan