• caliningrad

Betyg i skolan och flytt utomlands

Hej!
    Sverige ar ett av de fa lander som infor betyg i skolan valdigt sent (arskurs 6) pga logiken som rader: Har man ingen termometer sa  har man ingen feber. 

Hur gor ni rent praktiskt nar ni flyttar utomlands dar nastan alla skolor kraver att se barnets "Progress report" ? I Asien och i de bra skolorna i USA  kraver de aven detta i forskolan. 

• Svar på tråden Betyg i skolan och flytt utomlands
  • Bellenellen09

Jag har haft flera elever som flyttat utomlands. Vi har då skrivit att vi inte har något liknande betygssystem som det de har och efterfrågar. Vi har skickat med de svenska kursplanerna på engelska och försökt att skriva hur eleven ligger till i förhållande till uppnåendemålen. Nu med de nya kursplanerna får det ev bli lite andra formuleringar. Men så vitt jag vet har alla skolor accepterat detta.

• Punkster

Jag tycker inte att högsta prio för den svenska skolan är att förbereda eleverna för en flytt utomlands. Inte heller tycker jag att det är ett starkt argument för att införa tidigare betyg. Som andra skrivit, om den blir aktuellt med en utlandsflytt så får man väl kontakta den mottagande skolan och göra en överlämning. Alltså ungefär på samma sätt som det brukar fungera när elever byter skolor i Sverige. Vi har ju i Sverige även omdömen, som säkerligen kan fungera på samma sätt som en "progress report". De visar ju hur eleverna ligger till i förhållande till målen, och det är väl det som är det viktiga?

• The Doctor
    Punkster skrev 2011-10-10 21:41:21 följande:
    Jag tycker inte att högsta prio för den svenska skolan är att förbereda eleverna för en flytt utomlands. Inte heller tycker jag att det är ett starkt argument för att införa tidigare betyg. Som andra skrivit, om den blir aktuellt med en utlandsflytt så får man väl kontakta den mottagande skolan och göra en överlämning. Alltså ungefär på samma sätt som det brukar fungera när elever byter skolor i Sverige. Vi har ju i Sverige även omdömen, som säkerligen kan fungera på samma sätt som en "progress report". De visar ju hur eleverna ligger till i förhållande till målen, och det är väl det som är det viktiga?
Svar på tråden Betyg i skolan och flytt utomlands