• underverket 06

Vilken konsekvens ska det få för en 3- åring om han kastar mat, kastar maten på golvet etc?

Vår son är enormt trotsig just nu o idag åt han knappt något middag, geggade bara med den. Han kastade en massa saker i köket på govlet etc. Ville inte städa sina leksaker etc. Vi sade till honom att du får inget lördagsgodis om du bara geggar med maten o inte äter upp. Jag vet dock inte om en 3- åring förstår den konsekvensen? Äter man ingen mat tycker jag inte man ska få lördagsgodis, men frågan är om en 3- åring förstår det? För en 6- åring kan det ju vara en konsekvens av att han inte äter upp maten, men en 3- åring? Gjorde vi fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vilken konsekvens ska det få för en 3- åring om han kastar mat, kastar maten på golvet etc?
  • Sanne 86

Vi gör så med, äter han inte maten får han inget lördagsmys... Dels som "straff" och dels för att han kräks om han äter gott på tom mage.....
    Tror absolut att han förstår innebörden av det..
    Och sitter han och bara velar eller som idag, skulle bara äta moset och inte köttet fast han äter de annars, så fick han gå in på sitt rum tills han tänkte äta de som serverades.. Han va på sitt rum högst 5 min sen kom han ut och åt upp maten...

Så gör vi iaf.. Funkar här!! =)

• Vickan I

Usch får lite rysningar när jag hör om "straff" runt mat och att äta. Kanske för att vår son är en matvägrare som har svårt för att äta och skulle aldrig tvinga honom, det kan aldrig leda till ett bra förhållande till mat. Var sådan själv och har fortfarande skräckminnen från när jag var liten och tvingades äta mat på dagis/skola.

Vår kille är 2 år pch 10 mån, nu äter han iofs inte godis eller fredagsmys så, men här skulle konsekvensen bli att han fick plocka upp maten han kastat på golvet och vill han inte äta blir konsekvensen att han blir "utan mat" det målet.  

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Barbabok

Vi använder inte mat/godis som straff/belöning, anser inte att det ger ett sunt förhållande till mat då. Som att bädda för ätstörningar.

Vi säger till att man inte beter sig så, slutar hon inte kladda får hon tacka för sig och lämna bordet. Kommer hon tillbaka och vill äta får hon försöka igen. Detta kan upprepas.  

• Queenie70

Låter helt fel i mina öron. Om maten kladdas och kastas med trots tillsägelser så utgår jag ifrån att ungen inte är hungrig och tar bort maten helt enkelt. En mycket rimligare "konsekvens" enligt mig.

• Flickan och kråkan

Men snälla nån, han är 3 år. Jag har en snart 4-åring och en 2½-åring. Leks det eller kastas med maten så tar jag bara undan den raskt. Logiska eller naturliga konsekvenser kör vi på. Om någon av dem inte vill äta så skulle det självklart aldrig falla oss in att tvinga dem. Jag ställer mig inte och lagar något annat, men vill de inte äta så är det självklart upp till dem och de får gärna lämna bordet också. Städar undan leksaker etc gör vi tillsammans, vilket oftast innebär att jag plockar cirka hälften, storebror rätt mycket av resten och lillebror lite här och där. Ofta är det jag som börjar efter att ha påpekat att det är för mycket grejor och att jag blir glad om vi hjälps åt tillsammans, sedan så kommer de spontant och hjälper till. Tvång leder mycket sällan till något positivt. Självklart testar de var vi står, men det hör ju till utvecklingen. Har generellt väldigt svårt för just tvång kring mat. Vi som vuxna väljer själva vad och när vi äter. Jag skulle för egen del känna mig oerhört kränkt av att bli tvingad att äta vissa saker eller vid en viss tidpunkt.....eller att bli straffad för det......vari finns logiken i det?

• Rödnäbba

Ja, det är helt fel att koppla ihop mat med straff och hot. Det bäddar verkligen för ätstörningar.

Konsekvensen av att inte äta är att man får vara hungrig. Konsekvensen av att kasta saker på golvet är att man blir ombedd att plocka upp efter sig och att man inte får mer saker att kasta.

Alla människor har en fri vilja vare sig vi vill eller inte
  • morotsland

Jag tycker dels att en treåring är för liten för att förstå den typen av straff (för det är ett straff och ingen konsekvens, en konsekvens av att kasta mat på golvet är att hjälpa till att torka upp) och att det oavsett ålder är olämpligt att hota och straffa när det gäller mat. Mat måste vara något trevlig och avdramatiserat om man vill fostra sitt barn till en avslappnad och sund matkultur. Ett hungrigt barn äter, gillar barnet absolut inte maten tycker jag att man kan vara flexibel med en treåring och ta fram nåt annat (macka, fil, gröt). Vill det sig inte ändå kan man duka undan och låta maten stå kvar så får barnet äta senare när hungern tränger sig på. Inget att göra en stor grej av. Gör du en stor grej av det gör barnet det också.

• Litet My
    Barbabok skrev 2011-10-08 21:34:59 följande:
    Vi använder inte mat/godis som straff/belöning, anser inte att det ger ett sunt förhållande till mat då. Som att bädda för ätstörningar.

Vi säger till att man inte beter sig så, slutar hon inte kladda får hon tacka för sig och lämna bordet. Kommer hon tillbaka och vill äta får hon försöka igen. Detta kan upprepas.  
  • Guld gossarnas Super Mamma

Mina 2 3,5 år och 5,5år tvingas aldrig att åta upp,men tramsas det eller kastas mat,så får de allt torka upp med min hjälp och sen sätta sig vid bordet och äta om dom tänkt göra det eller så gå ifrån,blir inget annat att äta efter det tills nästa mål erbjuds. 

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • underverket 06

Men hur gör man med lördagsgodiset? Ska sonen få det trots han inte äter maten? Då lär han ju sig att han kan äta sig mätt av godiset istället?

Svar på tråden Vilken konsekvens ska det få för en 3- åring om han kastar mat, kastar maten på golvet etc?