• trettioplus

Hur mycket saker får ditt barn?

Hur mycket prylar får ditt barn?
    Varför/varför inte?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket saker får ditt barn?
  • trettioplus

Det vore roligt med lite motiveringar!

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • MattssonE

har inte röstat. Ehm, min dotter får prylar (eller glass, osv) när jag tycker att hon har förtjänat det. Så enkelt är det för mig.

• MattssonE

vill tillägga att om det är behövliga saker som dottern MÅSTE ha så köper jag dem givetvis direkt.

• Shirin85
    Mina barn får inte prylar när de förtjänat dem.
    De bara får, och de ger också till varann och jag hoppas de lär sig att man ska vara omtänksam och givmild.
    Röstade på alternativ nr 3 iallafall.
  • Themis

Vår son har "köpdag" var 5-6 vecka (ibland fibbar vi med veckorna och hoppar över när det har varit födelsedag och sånt), när han får handla en grej för 75-100 kr.

Detta är lite för att han ska lära sig att man måste välja noga, förstå hur dyrt det är med leksaker (stora legobyggsatser mm) och få ett begrepp om vad han själv tycker är värt nåt.

En vattenpistol för 29 kr KAN vara roligare än legopaket nr 67 för 100 kr, faktiskt.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • lövet2

Det har hänt enstaka gånger, när de t ex varit sjuka eller fått en spruta eller något, men annars är det jul och födelsedag som gäller ...

• ThePointOfItAll

Alt. 4 Vid jul och födelsedag får man presenter i vår familj, någon enstaka gång får barnen något litet utöver det. Helt enkelt för att jag inte förstår varför man måste ha en massa saker hela tiden, grejerna leks ändå inte med. Vi har dessutom inte så höga inkomster. Däremot får de saker de behöver när de behöver det, och ex. sommarleksaker räknar jag ofta in där.
     De får heller inte så mycket vid jul och födelsedagar, jag tycker det är viktigare att presenterna är önskade och genomtänkta än att de får många paket, 40-50 paket var som många barn fick i julklappstrådarna förra året är ju galet.

• As mamma

Mest på jul och födelsedagar, men då och då kan jag köpa något litet, t ex en tidning eller om jag hittar något på REA på BR till exempel.. fast jag försöker undvika det för om jag köper nåt litet EN gång så börjar han tjata som bara den. Sen får han aldrig något om han tjatar, då föredrar jag att överraska honom med något när han inte förväntar sig det och när han har betett sig bra, då blir han dessutom gladare och mer tacksam :)

• SOL123

köper lite småsaker då och då men sedan får hen köpa själv om hen sparat pengar från t ex födelsedagar mm o då köper hen ofta större saker.

• As mamma
    ThePointOfItAll skrev 2011-10-07 19:07:57 följande:
    Alt. 4 Vid jul och födelsedag får man presenter i vår familj, någon enstaka gång får barnen något litet utöver det. Helt enkelt för att jag inte förstår varför man måste ha en massa saker hela tiden, grejerna leks ändå inte med. Vi har dessutom inte så höga inkomster. Däremot får de saker de behöver när de behöver det, och ex. sommarleksaker räknar jag ofta in där.
     De får heller inte så mycket vid jul och födelsedagar, jag tycker det är viktigare att presenterna är önskade och genomtänkta än att de får många paket, 40-50 paket var som många barn fick i julklappstrådarna förra året är ju galet.
    Håller med, jag blir verkligen irriterad när barn öppnar en present, slänger den åt sidan, öppnar nästa, slänger den åt sidan osv. och sen frågar om det inte finns mer. Bättre med några genomtänkta presenter som barnet kan hålla på med och glädjas åt :) Dessutom orkar jag inte med fler små onödiga saker hemma som sonen leker med en gång per år och sen bara ligger och skräpar.
Svar på tråden Hur mycket saker får ditt barn?