4 månaders bebis, sömnlösa nätter
Hej.
Främst har jag ett behov av att höra om det är någon som har liknande erfarenheter.
Min son är nu 4 månader (ganska exakt) och har sen ett par veckor tillbaka börjat sova betydligt sämre på nätterna. Tidigare vaknade han 2-3 gånger per natt för mat (hel ammar), nu sover han max 1 timma i sträck och är orolig i kroppen, gnider sig i ansiktet, sliter ut nappen, bökar runt för att tillslut vakna och gallskrika. Jag är medveten om att han är mitt i en utvecklingsfas, läst boken "växa och upptäcka världen" men kan trots detta inte förstå vad som kan vara "fel", är det verkligen fasen som kan påverka på detta sätt? Börjar undra om det är magen, ger semper och minifom då han tidigare haft problem med magen... mjölkallergi? Ägg? Det som frustrerar är att jag inte kan få honom till ro trots att jag tar upp honom, myser och vaggar honom.. han bara skriker som att han är livrädd / ont. (Han sover i min säng)
Dessa sömnlösa nätter och en tröstlös bebis gör att jag blir så orkeslös och ledsen, jag har inga problem med att vara vaken på natten men inte HELA natten. Behöver gnälla av mig.... Finns det något man kan göra, hur länge höll detta i sig för dig/er? Tror ni att det är fasen eller magen?
Vill tillägga att han nu även sover dåligt på dagen, skriker och får inte ro så fort han är nära till sömn. Har vart så i perioder tidigare när han är överstimulerad eller trött men detta skrik är något helt annat.
Kanske någon som känner igen sig.