• Anonym

andra med dystymi?

Hej!
    Jag har nyligen fått diagnosen dystymi och vill jätte gärna komma i kontakt med andra som har det. Det skulle vara intressant att få höra hur ni upplever det och vilken hjälp ni får.

Jag har varit nedstämd större delen av mitt vuxna liv, det är få dagar då jag känner att allt känns bra och är roligt. Jag har väldigt svårt att få saker gjorda, kan nog uppfattas "lat" i andras ögon. Jag är ofta väldigt trött och har ingen energi till något, knappt till saker jag brukar tycka är roligt att göra. Det har blivit värre, då jag sjönk djupare i min depression sommaren 2010. Fick utmattningssyndrom under sen hösten 2010 p.g.a. en hel del som hände i mitt liv, allt på en gång. Jag började då medicinera och blev bättre från stess, ångest och oro. Men nedstämdheten och orkeslösheten finns där fortfarande trots medicin. (äter just nu venlafaxin 150 mg).
      Jag känner mig ofta irriterad och kan hugga på små saker, jag är känslig för (o)ljud som barnskrik och andra ljud som barn gör i från sig av leksaker och vid lek. Jätte jobbigt när jag har två barn. Sömnsvårigheter har jag till och från, för tillfället drömmer jag väldigt mkt och vaknar många ggr på nätterna. Har svårt att komma till ro innan jag ska somna en del kvällar, medans jag andra kvällar hinner somna innan jag lagt ner huvudet på kudden. Går jag inte upp på morgonen tillsammans med min familj och får sova ostört så kan jag sova långt in på eftermiddan trots att jag kom i säng i tid. Jag sover ofta middag eft jobbet och somnar lätt framför tv, ofta direkt i en reklampaus.

Jag har alltid haft det ganska svårt att ta kontakt med andra människor, jag går inte fram till ngn jag inte känner i första taget. Visar de inget intresse och pratar med mig så har jag redan bestämt mig för att de inte vill prata med mig. Däremot släpper det och går lätt att prata med ngn som komer fram och pratar med mig (oftast) och inga problem när jag lärt känna en människa. Dock är jag konflikrädd och säger ofta inte emot människor öga mot öga. Det kan fortfarande kännas jobbigt att få en fråga av ngn på jobbet när vi sitter i lite större grupp och jag tappar ofta ord, säger fel osv. Blir även problem när jag och min man har konflikter då jag ofta säger saker jag inte menar eftersom jag har så svårt att förklara och 1 minut senare kommer jag inte ens i håg vad jag sa. Det gör min man rasande, och det kan jag förstå. Men nu finns det kanske en förklarning till varför det har varit så här i alla år. Han förstår naturligtvis inte mig. Men jag hoppas att han inom en snar framtid kan göra det. Jag har även svårt att fatta beslut. Under de senare åren har jag nästan inte alls haft ngt socialt umgänge utan mest umgåtts med min familj. Jag bokar många ggr med folk men drar mig ur i sista stund för jag tänker att jag har ändå inget där att göra. Av olika anledningar främst av dåligt självförtroende, jag är mkt fetare än dem och de har snyggare kläder osv. Ändå upplever jag att jag har bättre självförtroende nu än när jag var yngre. Jag har ofta muskelvärk och huvudvärk.

Min sinnesstämning höjs när jag dricker alkohol så tyvärr gör jag det ganska ofta, men inte i jätte mängder och inte så att jag på något sätt förstör för de andra familjemedlemmarna. Jag planerar när jag kan dricka och inte dricka och jag dricker inte varje dag och känner inget behov utav att dricka de dagar jag inte dricker. Jag gör det för att jag känner mig lyckligare och känner mig självsäkrare. Väldigt ofta dricker jag ett glas till matlagningen för det känns roligare att laga mat då el. t.ex. när jag ska städa.  

Jag går nu i samtalsterapi hos psykolog.  Och ska börja med kognitiv beteendeterapi. 

• Svar på tråden andra med dystymi?
  • Anonym

puffar upp tråden

• Anonym

Verkar vara väldigt ovanligt.

• giftgrodan

jag tror inte det är så ovanligt... däremot tror jag att det är såhär för många: 

"Många personer med dystymi - särskilt de, där sjukdomen debuterat tidigt - uppfattar inte att de har en sjukdom utan tror att deras låga stämningsläge tillhör deras personlighet. De söker därför inte behandling utan lever i en värld, där de saknar förmåga att engagera sig eller känna glädje och lycka."

Personligen är jag rätt övertygad om att jag har dystymi men har inte sökt för det. Eller så är det faktiskt bara sån jag är...

• Anonym

Hej!

Jag har diagnos Dystemi (som ungefär betyder konstant nedstämdhet). På det har jag även PMD (värre form av PMS) och ångest. Diagnosen sedan mer än 7 år tillbaka. Är en bit över 30.

Jag känner igen typ allt du skrev. Jag känner också att mkt utåt sett kan se ut som lathet. Men det är verkligen inte det. Visst jag kan vara lat som vem som helst, men jag har lärt mig att se skillnaden. Utåt sett så tycker en del "besser wisser" att jag är lat o inte kämpar. Det är bland det värsta jag vet när folk säger att man måste kämpa!! Är det ett skämt eller? De är som att säga till ngn med diabetes att det bara är att äta socker. Men dom vet minsann. Att jag sedan kämpar med hela min existens det spelar ingen roll. Talar för tillfället om en för övrigt trevlig kompis till min kille som har fått för sig att pika mig på sistoen.

Jag känner inte igen mig med alkoholen. Jag blir glad av lite grann, men inte för mkt. Sprit mår jag direkt dåligt av.

Idag känns allt så tungt. Grubblar hela tiden över min yrkesframtid, får ångest över att inte hinna med min familj (har inga barn) Utbildningen tar all tid. Jag har dessutom gjort fel val. Min sambo är bortrest i arbete så jag är själv hemma. Han är min stöttepelare. Och jag hans.

Jag har testat kognitiv terapi när jag mådde som sämst o klarade inte av "förhören" o "läxorna". Jag testade 2 terapepter i psykodynamisk terapi o jag fick prata i en timme om min barndom vilket jag bara inte orkade. Det var itne så mkt smärtan utan mest min orkeslöshet som ter sig i att jag inte orkar prata så mkt. När jag är som tröttast tyker jag att jag kan slumra o klarar inte av att prata. 

Jag ska dock försöka hitta en lucka i denna hektiska vardag som jag nu har då jag inte är sjukskriven längre att gå i terapi. Står i kö o dom har inte hört av sig på månader så jag ska ta o ringa dom.

Vi kan prata med i denna tråd..                

• Anonym
    giftgrodan skrev 2011-10-17 08:28:56 följande:
    jag tror inte det är så ovanligt... däremot tror jag att det är såhär för många: 

"Många personer med dystymi - särskilt de, där sjukdomen debuterat tidigt - uppfattar inte att de har en sjukdom utan tror att deras låga stämningsläge tillhör deras personlighet. De söker därför inte behandling utan lever i en värld, där de saknar förmåga att engagera sig eller känna glädje och lycka."

Personligen är jag rätt övertygad om att jag har dystymi men har inte sökt för det. Eller så är det faktiskt bara sån jag är...

Jag troddde att man grät kanske 4 ggr i v. ända upp till jag kanske var 26 år. Som du säger man tror att livet är så här. Gud vad jag har lidit. OCh lider men kämpar nu för jag vet att det inte ska behöva vara så. Jag försökte få hjälp dock. Jag var kanske runt 20 o mamma följde med mig o tog blodprov hos husläkare o berättade symtomen. Svaret fr läkaren? Blodprovet såg normal ut!

Inte så konstigt att jag började skära mig i armarna. Ingen såg ju!! Ingen i familjen, ingen på jobbet, ingren undera alla dessa år. Jag var lat o blyg kanske dom såg. Hörde dom aldrig mina tårar? Jag har varit helt ensam. Vågade inte med killar för jag klarade inte att släppa ngn in på min själ. Den gjorde så ont, jag hade riddarrustning på mig. Min första kille träffade jag för sju år sedan. Den bästa människan i världen. Nu är han borta i jobbet o jag saknar honom när han är borta fastän jag klarar mig själv.

Jag får lätt nostalig o förskönar vissa tillfällen då jag varit vacker o orkat o dansat o känt lyckorus. Jag har problem med vikten också som trådskaparen.

Jag har haft en jobbig uppväxt med en väldigt sjuk syster, hade inte mkt kompisar. Och så denna dystemi på detta. En kamp helt enkelt, o jag fortsätter kämpa. Kämpa, kämpa, kämpa. Nu kämpar jag med min utbildning på heltid. Ingen ork till annat. Men livet verkar vara att springa i ett ekorrehjul.    
  • Anonym (Dysterkvisten)

Har inte orkat försöka få en diagnos, men är rätt säker på att jag har dystymi. Var kraftigt deprimerad under hela tonåren, men var rätt låg i sinnesstämningen redan innan dess. Nu verkar jag välfungerande, klarar min utbildning, är gift, har vänner, anses nog av somliga andra vara rolig- men jag känner ingenting! Allt är bara tröttsamt och jobbigt. Jag skiter egentligen i mina vänner och de flesta i min familj, men jag vågar inte berätta för någon hur jag känner. Försöker hålla mig ständigt sysselsatt för jag orkar inte känna tomheten och meningslösheten. Sover dåligt och är alltid trött.

Är det någon annan än TS som provat medicin?

• Anonym

Jag har testat säker uppemot tio mediciner. Den enda som jag kunde äta i flera år var anafranil/klomipramin. Hjälpte en del mot nedstämndheten, sorgsenhetn o gråten. Men jag var fortfarande galet trött o låg tro på framtiden. Dystra tankar o låg motivation.

• Anonym

Härligt med ett par svar i tråden! Återkommer...

• Anonym (vårsol)

Man ska aldrig försöka sätta diagnos på sig själv men ack så jag känner igen mig i det ni skriver. Jag går hos psykolog och KBT just nu och klarar inte av "läxförhören och uppgifterna". Jag känner mig nedstämd och hade (för längre sen när remissen skickades in) mer ångest och oro inför sociala möten och platser. Men när min psykolog frågar vad jag känner i dessa situationer: -känner du dej värdelös, misslyckad eller vad tänker du? Svaret är ingenting. Jag vill inte göra uppgifterna i min ångesthierarki eftersom jag hellre är hemma, jag vill helt enkelt ingenting. Har inga intressen, inga hobbys, inget jag brinner för. Om jag skulle få en ledig dag kan jag sitta och planlöst surfa i timmar eller bara sova bort dagen. När min man reste bort gick jag inte utanför dörren på en vecka. Jag kan glömma att äta eller äta ex godis för att jag inte orkar laga mat eller mikra en matlåda. Det vore en slags lättnad om det fanns en diagnos för detta... Jag minns att jag var glad förr. Att jag cyklade med vinden i mitt hår och skrattade mot solen bara för att det var vår. Jag tänkte väl att trauman och åldern hade förändrat det, men detta kanske är svaret för mig?

Svar på tråden andra med dystymi?