• Rödstrumpa

Hjälp- ni med 3 barn=3 bakåtvända bilstolar- hur??

Nu behöver jag lite tips och råd här... Väntar barn nr 3 och har tidigare en 4-åring och en 1,5 åring dvs 2 bakåtvända stolar plus babyskydd till att börja med. Vill ha 4-åringen bakåtvänd ytterligare 1 år till och väljer då bil som ska passa det önskemålet. Men: vilken bil fungerar detta i?

Hur sjutton gör ni som har 3 barn som sitter bakåtvänt? Alla tre på rad bak? Men hur krånglar man in mittenbarnet då? Eller sitter en fram och två brevid varandra bak(för att en mamma el pappa ska få plats också) och så sitter dom sedan hela vägen till Sälen och kivas?

Jag antar att med rätt stol skulle den sista lösningen kunna fungera i vilken av de större kombibilarna som helst men fungerar det i praktiken med två barn brevid varandra??

Snälla, berätta hur ni har löst det! Berätta vilka bilar ni kör och vilka stolar ni har! Glad

• Svar på tråden Hjälp- ni med 3 barn=3 bakåtvända bilstolar- hur??
  • pigglet

Vi köpte en Ford Mondeo ´04 (viktigt med årsmodellen!) just för att de skulle kunna sitta bakåtvända länge - den är ENORM i baksätet!! Vi åkte runt och jämförde våra stolar i olika bilar, mondeon vann överlägset.

Alla 3 barnen sitter bak, har alltid gjort så. Jag har en fin bild på när de sitter bakåtvända alla 3 - 2 i bakåtvända bilstolar och en i babyskydd. Men jag tror inte jag brukar lyckas lägga in bilder här? Jag ska testa.

Den som behöver bäst utrymme för benen (alltså den äldsta som sitter bakåtvänd) sitter i mitten, klättrar in själv. Det gick extra smidigt när vi hade ett babyskydd, då fick mittenbarnet klättra in först och så lyfte jag in babyskyddet sedan.

De stolar vi haft var en actagraco duoflex och britax twoway. Nu är det 2 bältesstolar och en duoflex. (Det är för övrigt de framåtvända som ger mest problem, det är väldigt svårt för barnet att själv kunna komma åt att spänna fast sig när det är så trångt mellan stolarna. Enklare när de var bakåtvända, så spännet var uppe i stolen.       

• crazy mom

Jag har tre barn och föreslår att ni tittar på 7 sitsiga bilar typ Sharan. Dels är det bra med plats för stolar, dels får man plats med extra personer om man tar med barn från tex skolan.

Gott om utrymme för vagnar och bagage om man endast har 5 stolar i, samt med rails på taket så kan en takbox svälja extra packning vid resor =)

vad tror du om den typen av bil?

• tinis77

Nu har jag en Chrysler Grand Voyager med tre bakåtvända stolar. Treåringen sitter bakom passageraren, sexåringen och 1,5 åringen längst bak på varsin sida. Har även haft tre bakåt i en Volvo 855, en Volvo 740, och en Citroen XM. I 855an satt alla i bak, i de andra en fram och två bak. Minst bråk är det i nuvarande bilen, där de inte når varandra.. ;)

• Rödstrumpa

Älsklingsbarn- Hur fungerade det att ha dem brevid varandra då? Inte massa bus...? Det där med att det faktiskt är tomt på babyskydd så stora kan komma in var ju smart! Har jag inte tänkt på. Ska kolla på Forden men inte
    -04, är lite för gamal bil enl mig... ;)

Crazy mom- Lustigt att du nämner Sharanen, har en sådan hemma på prov just nu men slutsatsen blir att det inte är så stor skillnad mot en vanlig större kombi med Sharanen om man inte vill anv rad 3 permanent då iofs.... Det började med att vi tittade på minibussarna och sen fick vi tips om just Sharanen och visst, i framsätet sitter föraren och passageraren bättre än i vår nuvarande bil men jag blir inte riktigt klok på hur vi ska tänka ang placeringen av barnstolarna i en sådan bil och som jag skrev ovan, om det är ngn eg skillnad mot en större kombi... I tex multivanen har man ju en 3e rad med "riktiga" stolar men å andra sidan är det en stoooor och ganska dyr bil så vitt jag kan se...

• Rödstrumpa

Älsklingsbarn- hihi, vad många söta bilåkarungar det fanns där!! Solig

• pigglet

Med mondeon är det så att andra årsmodeller är mycket mindre i baksätet. Men kolla du.

I perioder är det livat! Men i andra perioder har det varit bra. Tex har någon kunnat stopa in tutten  imunnen på ledsen bebis, eller servat med salta pinnar eller fruktbitar osv. De leker mycket i bilen också.  

• Rödstrumpa

Tinis och omammao- Japp, den har man ju sett på dagis! Hur pass nya bilar har ni? Har hört att de äldre modellerna typ -07 och senare dras med lite verstadsbesök? Vad vet ni om det? Men helt klart, min fundering är väl kring det här med att ha dem en bit ifrån varandra...Drömmer och då hamnar man kanske i minibusskategorin?

• Rödstrumpa

älsklingsbarn- du har nog rätt där, finns säkert fördelar också med att ha dem brevid varandra också...

Svar på tråden Hjälp- ni med 3 barn=3 bakåtvända bilstolar- hur??