Går det till så i alla klasser
Jag var på besök i sonens klass i går. Jag blev oerhört berörd under det besöket.
Nu undrar jag om det är så här i alla klasser.
Sonen går i en renodlad 1:a, första passet hade de matematik och svenska. Halva gruppen fick sitta på golvet
nedanför whiteboarden och ha matte och övriga fick sitta kvar på sina platser (De sitter i ett U) och arbeta med en korsordsstencil
och uggleboken samt veckans bokstav. Läraren tog hand om de barnen som satt på golvet och hade matte och förskolläraren
satt i ett rum brevid och tog in en elev åt gången som fick redovisa sin läsläxa.
Eleverna som satt med läraren på golvet satt ganska lugnt och lyssnade på hur man kunde fördela 5-kamraterna och hitta
jämvikten på båda sidor om = tecknet.
Nu till det jag förundras över...eleverna som skulle sitta på sina platser och ha svenska började efter bara max 10 minuter
röra sig runt i klassrummet, de sa att de inte hade nåt att göra och började leka/bygga med plusplus och gå runt och
prata med sina kamrater i stället för att sitta tysta och arbeta på sina platser.
Jag förundrades även över hur mycket rörelse det var i klassrummet mitt under en lektion och dessutom samtidigt som läraren stod vid tavlan och hade genomgång.
En elev fick en fråga samtidigt går en annan rakt fram till läraren och börjar prata med den...
Jag ser det som respektlöst att inte kunna lyssna på sina kamrater och visa hänsyn till att de vill ha arbetsro.
De kommer försent in från raster och det tar hela 10 minuter att avsluta en lektion och ställa sig upp bakom sina stolar när det är dags att gå hem.
Det är typ ingen som arbetar i samma bok och de har ännu inte fått någon mattebok med hänvisning till att det inte finns någon bra mattebok för 1:a klassare?!?