• ViVäntarLois

När och hur kan man ta med sig de minsta på cykeln?

Jag cyklar väldigt mycket och längtar efter när lillan blir så stor att hon kan följa med, hon avskyr sitt babyskydd i bilen så förhoppningsvis tycker hon att cykel är lite roligare :) 

Än så länge är hon bara 4 månader så det känns lite för tidigt. Vi har en cykelvagn sedan tidigare (en sån som man fäster bakom cykelcykeln med sittplatser åt två lite större barn). Jag har läst om andra som transporterar jättesmå barn, från en månad och uppåt, i dessa cykelvagnar men att de då sätter babyskyddet i cykelvagnen. Hur säkert är det? Och ska man i så fall sätta fast babyskyddet?

Jag tror att en stol på pakethållaren är det hon kommer att uppskatta mest. Hur gamla ska de vara för att sitta där? Finns det särskilda stolar för mindre barn? Hur små hjälmar finns det?

Tack på förhand med hjälp med detta! 

• Svar på tråden När och hur kan man ta med sig de minsta på cykeln?
  • strojes

Rekomendationerna jag har hört (från bla säkerhetsbutiken i Sthlm) är 10 månader i cykelsits på pakethållaren. Det gäller att ryggen och nacken är tillräckligt starka för att kunna parera det krängande som lätt bli vid cykling hur försiktigt man än cyklar. Och de minsta cykelhjälmarna brukar passa i den åldern också.

• skånegås

MIna små har jag cyklat med i sjal då de varit som minst 2 veckor. Och äldsta tjejen i cykelsits då hon lärt sig sitta vid 4,5 mån. Oansvarigt eller ej så har det fungerat bra. Inte mer osäkert än att åka stora mängder bil enligt mig...

• Joico
    skånegås skrev 2011-10-06 11:07:46 följande:
    MIna små har jag cyklat med i sjal då de varit som minst 2 veckor. Och äldsta tjejen i cykelsits då hon lärt sig sitta vid 4,5 mån. Oansvarigt eller ej så har det fungerat bra. Inte mer osäkert än att åka stora mängder bil enligt mig...
    Alltså ursäkta, men det är det dummaste jag hört! Sätter du ditt barn i sjal på din egen kropp och cyklar!? Jag har sett fenomenet förut och blir illamående varje gång. Fruktansvärt oansvarigt.

TS: Jag håller med, 4månader är lite tidigt... det är ju ändå rätt skumpigt och svängigt i en cykelvagn. Har du tänkt cykla på vintern?
  • La Lola
    skånegås skrev 2011-10-06 11:07:46 följande:
    Du skojar inte ens nu?! Förvånad
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Krake

Det finns särskilda babyskydd till cykelvagnar som är som hängmattor. De kan man använda för mkt små barn. Fråga i en cykelbutik!

Moster, inte monster.
  • Joico
    Krake skrev 2011-10-06 12:45:21 följande:
    Det finns särskilda babyskydd till cykelvagnar som är som hängmattor. De kan man använda för mkt små barn. Fråga i en cykelbutik!
    Men de ska väl inte användas när man cyklar va?
  • ViVäntarLois
    Joico skrev 2011-10-06 12:42:49 följande:
    Alltså ursäkta, men det är det dummaste jag hört! Sätter du ditt barn i sjal på din egen kropp och cyklar!? Jag har sett fenomenet förut och blir illamående varje gång. Fruktansvärt oansvarigt.

TS: Jag håller med, 4månader är lite tidigt... det är ju ändå rätt skumpigt och svängigt i en cykelvagn. Har du tänkt cykla på vintern?
    Jag har inte riktigt börjat fundera på väderleken ännu :p Men nej, i snöslask vill jag nog inte cykla för egen del heller.

Detta med cykla + barn var bara något jag kom att tänka på sist jag var ute och cyklade själv.

Och till alla som har svarat: tack :) Jag ska ta med mig babyskyddet till cykelvagnen någon dag och se om det ser "logiskt" ut men tror ändå att jag avvaktar med cykling tills hon är stor nog att sitta själv i en stol på pakethållaren. Det känns som att det skulle vara skumpigt för det lilla huvudet även i babyskyddet om man cyklar?
  • segikolan

Är själv cykeltokig men väntade tills dom var runt 10mån så dom kan ha en hjälm ordentligt fastsatt och en bra sits. Rekomenderar dom med "en snurra" som gör att man kan få lite liggläge ifall dom somnar till. För er del är väl våren alldeles lagom att premiärtura med cykeln även om jag fattar att det kliar i benen nu (iaf för oss som cyklar HELA året i ur/skur)

• Joico
    ViVäntarLois skrev 2011-10-06 12:56:31 följande:
    Jag har inte riktigt börjat fundera på väderleken ännu :p Men nej, i snöslask vill jag nog inte cykla för egen del heller.

Detta med cykla + barn var bara något jag kom att tänka på sist jag var ute och cyklade själv.

Och till alla som har svarat: tack :) Jag ska ta med mig babyskyddet till cykelvagnen någon dag och se om det ser "logiskt" ut men tror ändå att jag avvaktar med cykling tills hon är stor nog att sitta själv i en stol på pakethållaren. Det känns som att det skulle vara skumpigt för det lilla huvudet även i babyskyddet om man cyklar?
    Jag hade inte cyklat med en 4månaders i cykelvagn (eller cykelsits heller för den delen)... jag hade nog väntat till hmm, runt 8månadet tror jag. Beroende på hur stabilt barnet är, det är ju individuellt 
  • skånegås
    Joico skrev 2011-10-06 12:42:49 följande:

La Lola skrev 2011-10-06 12:44:01 följande:
    Du skojar inte ens nu?! Förvånad
    Alltså, vad skulle hända? Lite argument tar jag gärna!
Svar på tråden När och hur kan man ta med sig de minsta på cykeln?