• Decembra

Sitta vid matbordet tills alla ätit klart?

Så, efter ett gnäbb med karln som avslutades med "men det här är ju självklart för de flesta" så vänder jag mig hit. 

Han tycker alla ska sitta kvar vid bordet tills alla ätit upp. Innan har barnen fått gå när de är klara, vilket oftast är samtidigt. Vi äter sen vidare i lugn och ro, eftersom vi hjälpt dem med maten är vi sällan färdiga när de är.
    Nu ska barnen sitta kvar medan vi äter för att han tycker det är viktigt att lära sig.

Nu undrar jag hur ni gör hemma, sitter alla kvar vid bordet tills alla ätit upp?          

٩(-̮̮̃-̃)۶ Mamma till två gossar, -06 & -08 ٩(-̮̮̃-̃)۶
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sitta vid matbordet tills alla ätit klart?
  • takingcontrol

När jag jobbade som au pair åt barnen först själva med mig sen åt föräldrarna. De är ju alltid olika. Men jag skulle låta mina barn gå från bordet när de Alla är klara. Vänta in syskonen men de ska inte behöva sitta kvar och vänta på att vi som föräldrar ska äta klart.

• 071001

Annat:

En vanlig middag hemma hos oss är vi klara långt före dottern och vi sitter då kvar tills hon är klar. Är det lördag och vår middag inmundigas med vin till så sitter vi gärna kvar länge och då får hon gå ifrån när hon är klar.

• takingcontrol

Men också så ska inte ursäkten att få lämna köksbordet vara ett försök i att komma från att duka av och hjälpa till med disken.

• Elli47

Det beror på, ibland sitter alla kvar, ibland går man ifrån om man har något att göra.

• annamariahelena72

Det beror på. Har sonen en kompis på besök så får de vänta på varandra. När bara vi i familjen äter så kan han få gå ifrån när han är klar,vi äter i ganska olika takt här i huset:) Men han måste alltid säga tack för maten och sätta in sin tallrik,bestick och glas i diskmaskinen. Har vi gäster eller äter borta så blir ju oftast barnen färdiga först så då blir det naturligt att de får gå när de är färdiga.

• Krake

Annat: Det är i sig trevligt och något jag hoppas på att vi kan uppnå en dag när sonen är något större och mer resonabel, men inte med hjälp av tvång.

Jag är själv en otroligt långsam ätare och vill ju inte att folk ska somna innan jag är klar. Det blir bara stressande för mig.

Och vår lille son på drygt 1 år har myror i brallan så han får än så länge springa till och från bordet under måltidens gång, annars skulle det bara bli gråt och skrik och inget skulle han äta, om vi krävde att han skulle sitta på rumpan och bara äta en hel måltid.

Jag tror det ger sig efter hand.

Moster, inte monster.
  • bondmoran punkt nu

Min man äter skitfort, slänger i sig maten, jag äter som en sengångare, minsta sonen också, medan dottern är rätt snabb. Så vi går när vi har lust helt enkelt. Upp till var och en. Vill man sitta kvar så varsågod, vill man gå så gör man det. 

Känns inte rätt att någon ska behöva vänta för att någon annan är långsam.

Men om lillpojken har kompis hemma får de såklart vänta på varandra.

• Aquavit

Vår 2,5-åriga son blir bara rastlös om han måste sitta kvar när han har ätit färdigt. Så för att vi ska få en liten stund i lugn och ro så får han gå, han håller sig oftast runt omkring oss ändå. Men om vi blir klara före honom väntar vi naturligtvis på honom.

När han blir större (men vet inte när, det får man väl se) så kommer han få sitta kvar...kanske...

• Decembra

Tack för svaren!

De ska alltid säga tack för maten (i sina varianter) och ställa undan tallriken. Det känner jag är lagomt för åldern (snart 3 o 5). Men att sitta och se på när mamma o pappa äter klart känns dels stressande för en själv och onödigt.

٩(-̮̮̃-̃)۶ Mamma till två gossar, -06 & -08 ٩(-̮̮̃-̃)۶
  • skånegås

Vi har barn på 6 mån, 5, 7 och 9 år. De väntar om de har en kompis annars får de gå när de är klara. Blir de klara utan att ha smakat på maten eller kastar i sig den för att se tv eller så då får de sitta ca 5 min åtminstone. Ofta blir det så att de äter lite då de ändå sitter vid bordet. Bättre att barnen kan sitta stilla och äta i lugn och ro vid matbordet än att de ska få myror i brallan och ångest inför matsituationen... Har de sedan lämnat bordet får de inte mer mat.

Svar på tråden Sitta vid matbordet tills alla ätit klart?