• Jessicaan

När ska man byta från spjälsäng till "riktig" säng?

Min dotter är endast 13 månader, och hade väl tänkt vänta litet tag till. Hon klättrar i och försig riktigt duktigt ur våran säng och soffa.  Vet inte riktigt hur man ska tänka? Själva grejen är att sängen inte är en sådan man kan ta bort ena sidan på utan man måste då byta säng. Är gravid nu igen och tänkte att vår lilla kommande skulle få ta över dotterns säng, så gärna inom 20 veckor i och med att de är då den kommer :) Några tips? När bytte ni? Hur gjorde ni? :)

• Svar på tråden När ska man byta från spjälsäng till "riktig" säng?
  • Makka Pakka

Vi bytte när sonen var 13-14 mån helt enkelt för att han blev för stor för spjälsängen.

Köpte en KURA säng från IKEA som är 90*200 cm (vuxen). Vi bara la honom där en kväll och han märkte nog ingen skillnad, tyckte nog att det var skönt att slippa fastna mellan spjälrorna.Vi pallade upp madrassen så han inte skulle ramla ur och la ett täcke på golvet. Men han lärde sig snabbt att det fanns ingen skydd där så under 2½ år som han har sovit där så har han ramlat ur 2 ggr och då fortsatt sova på golvet ehheheh..  

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Jessicaan

Okej, min dotter är väl inte den som är stor utan tror bara att de är något som skulle fungera bättre då att börja med de ganska snart,så hon hinner vänja sig vid den innan nästa bebbe kommer. tack för snabbt svar :)

• sandra79a

Jag bytte när vår lilla tjej var ett år gammal. Hon slängde sig så mycket i sin spjälsäng, slog sig i spjälorna och jag hade dubbla skydd på. Till en början la jag kuddar bredvid sängen om hon skulle trilla ur, vilket hon aldrig gjort och hon är nu  två år =). 

• Guld gossarnas Super Mamma

båda våra söner var runt 18 månader,då de fick en vanlig 90 cm säng,så fick man själv bra plats berdvid vid nattning mm. =)

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Annica71

Vi bytte när tjejerna var ca 14-15 månader. Då dekunde ta sig upp och ner själva i sängen. Vi hade då växasängar, såna med delade madrasser och som man förlänger alltefeter de växer.

Mitt tips är att göra det några månader innan  bebisen kommer så hon inte tycker att bebisen tagit hennes säng och blir avundsjuk.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Krake

Beror väl på hur stort behov man har av att "bura in" dem. Jag är rätt övertygad av att det skulle bli ett jäkla spring om sonen (15 månader) fick en vanlig säng nu, men vissa barn är ju mer "lagt kort ligger" av sig. Bara som en synvinkel på det hela, från en som inte har bytt än men planerar att göra det till tvåårsdagen. 

Moster, inte monster.
  • Makka Pakka

Jag trodde också att sonen skulle springa upp och ner och klättra på sängen, men det gjorde han aldrig.. trots att han är riktig busunge annars.. Han kanske fattade aldrig att han kunde det?

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Mina fina hjärtan

Vi ska ha en bebis i november men den kommer till en början att sova i en vagga för att senare ligga i spjälisen, vår dotter trivs väldigt bra i sin spjälsäng så att byta nu känns onödigt.... vi flyttar i dec/jan och har planer på att byta då istället.....

• hannis

Oj, era barn måste vara superlånga! Min 19-månaders son har massor av plats i sin spjälsäng och han är 84 cm lång. Jag har inte tänkt att byta till vanlig säng förrän han är 2,5-3 år. Möjligen ta bort sidan innan dess.

• Sweet life

Min bonus på 3,5 sover fortfarande i sin spjälsäng, men nu börjar den bli lite trång. När sambon försökte byta i samband med sepparationen från mamman så vart dottern helt vild! Helt hysterisk så det gick inte, men nu verkar hon vara mer intresserad av sängen som står på andra sidan rummet..

• Krake
    hannis skrev 2011-10-05 11:02:48 följande:
    Oj, era barn måste vara superlånga! Min 19-månaders son har massor av plats i sin spjälsäng och han är 84 cm lång. Jag har inte tänkt att byta till vanlig säng förrän han är 2,5-3 år. Möjligen ta bort sidan innan dess.
    Antar att sängarna är olika långa. Vi fick en chock när vi byggde ihop vår spjälsäng, den kändes typ som att den var 1 km lång. (Tror det är IKEAs enklaste modell) Vi kapade av en bit (på sängen alltså) och nu lär han nog få plats ett år till, men inte till skolstarten
    Moster, inte monster.
  • MalinV

Vår son sov i sin spjälsäng (nån IKEA-variant) tills han var 2,5 år , först då tyckte vi den började bli för liten. Sista halvåret var dock ena långsidan borttagen. Bytte till fullstor säng på en gång, har varken haft problem med att han trillat ur eller spring på nätterna.

• Jessicaan

Okej tack för allt ni skrivit. De är väl de där med att hon kanske springer fram och tillbaka då om hon skulle vakna på natten. Hon går ju och klätrar som en galning. Men på natten så sover dem ju, och bli väckt på morgonen utav lilla mini som kommer upp i sängen och  pussas när ju inte helt fel :) Nu kan hon ju bli ledsen av att hon sitter "inburad" så att säga. Denna säng går de tyvärr inte att ta bort sidan på annars hade jag testat de. De var bra sagt de om att de får bli en bit i förväg innan bebis kommer. Vill inte att min dotter ska känna sig undan knuffad. Så de blir väl ett byta inom en snar framtid. Tack så mycket för alla era svar, ni har verkligen hjälpt mig <3

• Vendelsömamma

Vi skaffade en till spjälsäng så fick de välja själva när de skulle flytta till sina sängar i sina rum. De gjorde de runt 1 1/2 och den andra lite tidigare.

• vargaa

Min dotter har aldrig sovit i spjälsäng (med undantag för ett par ggr). Hon sov i vår säng till 14 månader, då köpte vi en juniorsäng som vi har intill våran säng. Alla barn är olika när det gäller att klättra och ramla, min dotter är försiktig och gick inte själv i och ur sängen på flera veckor. Och efter som att jag ligger hos henne när hon ska sova så går hon aldrig ur sängen vid läggning eller så. Jag buffar upp llite längs kanterna för att minska risken att ramla ur, men man kan ju också lägga ngt mjukt på golvet bredvid sängen om man är rädd för det. Min dotter har aldrig ramlat ur sin säng, är 16 mån nu.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • sandvarg

Vi bytte spjälsängen mot en växasäng när dottern var ungefär 20 månader. Hon hade säkert kunnat ha spjälsängen ett tag till men jag tyckte att det skulle vara smidigare med en säng som hon kan ta sig i och ur själv. Både hon och vi trivs med nya sängen :)

Svar på tråden När ska man byta från spjälsäng till "riktig" säng?