• Sweetmanda

Vad säger jag till förskollärarna?

Hade inskolning igår för min lilla son men efter de jag såg där vill jag verkligen INTE lämna honom där! 
    Känns varken tryggt för mig eller min son..

Någon som har förslag på vad jag kan säga? Är ganska dålig på att vara ärlig face to face.. vill inte såra folk. 
  • Svar på tråden Vad säger jag till förskollärarna?
  • shelby

prata med chefen, eller ring honom om det känns lättare. förklara varför du känner som du gör, det är viktigaste av allt. De mesta går att lösa 

• Sweetmanda
    shelby skrev 2011-10-04 09:05:07 följande:
    prata med chefen, eller ring honom om det känns lättare. förklara varför du känner som du gör, det är viktigaste av allt. De mesta går att lösa 
    Klart de mesta går att lösa, men de är ju deras "sätt". Deras rutiner och pedagogik jag reagerade på, och tvivlar på att de är bered på att ändra allt bara för att jag tycker de har olämpliga krav på så små barn. 

Men ja, jag ska nog ringa chefen och fråga om till och med hon vet vad som pågår där!
    (ett ex är att de stänger in småbarnen 20 min före lunch i ett rum så de ska kunna duka o ta fram maten osv. Och sen förväntar sig att de ska kunna sitta still!? )  
  • Annie02

Men de stänger väl inte in dem ensamma!

Jag antar att de har ngn typ av samling med sånger och ramsor osv. Det brukar barnen tycka är roligt sen att de inte sitter stilla nån längre stund vet man som pedagog.Jag antar att de inte tvingar barnen att sitta still uan att det blir lite som det blir om de är i 1-2 årsåldern.En samling i inskolningstid med så små barn är oftast inte någon lånvarig historia sen lär de sej eftersom.Andra saker du reageradepå?

• Sweetmanda
    Annie02 skrev 2011-10-04 11:29:40 följande:
    Men de stänger väl inte in dem ensamma!

Jag antar att de har ngn typ av samling med sånger och ramsor osv. Det brukar barnen tycka är roligt sen att de inte sitter stilla nån längre stund vet man som pedagog.Jag antar att de inte tvingar barnen att sitta still uan att det blir lite som det blir om de är i 1-2 årsåldern.En samling i inskolningstid med så små barn är oftast inte någon lånvarig historia sen lär de sej eftersom.Andra saker du reageradepå?
    Nej en lärare är med, men eftersom de små barnen inte vill/kan sitta still så tyckte hon att de var onödigt att sjunga sånger och blev irriterad istället. Så de blev inget. 
    Dom har smutsigt på golven, stora damtussar över allt, barnen är smutsiga och får sitta med snor rinnandes (inte undra på att barnen blir sjuka?) De har inge barnlås på skåp och sånt, så istället skriker de på barnen att gå därifrån eller jagar dom hela tiden (eftersom de mindre inte förstår).
    De är ingen som hjälper dom att äta, utan de får sitta sitt o "äta" själv, vilket inte funkar med min son då han istället bara leker med maten och glömmer bort att både dricka o äta! Man måste sitta med och hjälpa honom.  
    De ska dessutom kunna bära en tallrik med mat själva o sätta sig vid borden, min son har nyss lärt sig gå och kommer även då börja leka med tallriken o maten (redan prövat). 
  • 071001

Det där med skrikandet och smutsen låter inget vidare och de inte har nån samling låter ovanligt, men i övrig vet jag inte om jag höjer på bryna. Att äta själv är vanligt, snor hänger på varenda unge på fsk under hösten (äckligt men sant), barnlås på skåp och dyl har jag aldrig sett heller.

• Sweetmanda
    071001 skrev 2011-10-04 12:27:19 följande:
    Det där med skrikandet och smutsen låter inget vidare och de inte har nån samling låter ovanligt, men i övrig vet jag inte om jag höjer på bryna. Att äta själv är vanligt, snor hänger på varenda unge på fsk under hösten (äckligt men sant), barnlås på skåp och dyl har jag aldrig sett heller.
    Finns studier som visar att dagis som har sprit för händerna, och är noga med att torka barnens näsa osv har mindre sjuka barn! 
    Och har hittat ett sånt dagis här i närheten, som passar mig :).

Både personalen och barnen spritar händerna och de torkar ungarna om näsan regelbundet, barnen får lära sig att göra saker i sin egen takt MEN de hjälper till vid behov.

Har inskolat min son på ett dagis hemma i luleå innan vi flyttade och då var de inte alls så där.
    Då hade de barnspärrar, någon som satt med barnen när de åt och hjälpte till, var noga med hygien osv. 

Sen tycker jag de är konstigt att ungarna ska äta själv och ta mat själv, men de får inte vara med och duka fram osv?  
  • 071001

Nej, det låter inte som en höjdar-fsk, det håller jag med om, men som sagt, jämför jag med den dottern går på är det inte nåt konstigt. Vi har klagat ang städning tex, men det är fsk-chefen som säger att de inte har råd att ha städare mer än 3 ggr/veckan. Det luktar verkligen bajs ibland när jag hämtar dottern. Urk.

• Annie02

Men så små barn sitter sällan stilla någon längre stund.En kort samling med några få sånger/ramsor räcker.Måste de ha tid för dukning osv så kan man faktiskt ordna det innan man går ut på fm så är det ordnat.De kanske behöver se över sina rutiner.

ur barnsäkerhetssynpunkt så ska det finnas säkerhetsspärrar så det är säkert, ingen bra situation att peersonalen ska springa runt och jaga och skrika på barnen.En sån sak är ju lätt att ordna! 

Visst är det så ett de behöver hjälp med stöd matning sen går det fortare än många tror att de lär sig äta själva men så länge det behövs så ska man finnas där. Bära en tallrik när man just lärt sig gå är nog att ta till i överkant men så snart han är stadigare så visst kan han försöka, barn kan ofta mer än man tror både som förälder och personal.
    Och tappas tallriken så är det bara att städa upp och ordna med ny mat.
    071001 skrev 2011-10-04 12:39:22 följande:
    Nej, det låter inte som en höjdar-fsk, det håller jag med om, men som sagt, jämför jag med den dottern går på är det inte nåt konstigt. Vi har klagat ang städning tex, men det är fsk-chefen som säger att de inte har råd att ha städare mer än 3 ggr/veckan. Det luktar verkligen bajs ibland när jag hämtar dottern. Urk.

Att det luktar bajs på en småbarns avdelning är inte konstigt, de leverar ju  i tid och otid ;)Har nog inte med städningen att göra töms bara blöjhinken oftare  så blir det bättre.Men städning 3 ggr veckan är under all kritik!
  • Sweetmanda
    071001 skrev 2011-10-04 12:39:22 följande:
    Ojdå, illa om de inte finns pengar! :O 
    Tycker de är sjukt hur vissa skolor/förskolor bara kan få förfalla.
    Finns ett dagis här i närheten som var tvungen att stänga pga mögel som  tagit över hela förskolan. Att man ens låter de gå så långt! Vattenskador var de också..  
  • 071001

Annie02, min dotter går inte på småbarns längre, men hur som, hela lokalen (4 avd) ska väl inte behöva stinka bajs. Smusigt över lag på hela fsk som sagt.
    Men nu var det ts fsk det gällde här, ursäkta ts.

• Sweetmanda
    071001 skrev 2011-10-04 13:12:57 följande:
    Annie02, min dotter går inte på småbarns längre, men hur som, hela lokalen (4 avd) ska väl inte behöva stinka bajs. Smusigt över lag på hela fsk som sagt.
    Men nu var det ts fsk det gällde här, ursäkta ts.
    Gör absolut inget. Jag håller med dig, det ska INTE stinka bajs bara för att de är ett dagis? Klart man tar ut de stinkiga blöjorna direkt, även om de blir 6-8 gånger på rad. 
Svar på tråden Vad säger jag till förskollärarna?