• LinaJo83

Fint citat om barn?

Någon som vet att fint citat om barn från bibeln? Ska skriva något på tackkort o tycker att det kanske kan vara fint med något sånt...

• Svar på tråden Fint citat om barn?
  • MaaxMaax

Kanske något av följande: 

Matt 18:2-5
    Han kallade till sig ett barn och ställde det framför dem och sade: "Sannerligen, om ni inte omvänder er och blir som barnen kommer ni aldrig in i himmelriket. De som gör sig själva små som det här barnet är störst i himmelriket. Och den som i mitt namn tar emot ett sådant barn tar emot mig. 

Matt 18:10
    Se till att ni inte föraktar någon enda av dessa små. Jag säger er att deras änglar i himlen alltid ser min himmelske faders ansikte.

Sen den text man ofta läser på barndop: Mark 10:13-16
    Folk kom till honom med barn för att han skulle röra vid dem. Men lärjungarna visade bort dem.När Jesus såg det blev han förargad och sade: "Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de. Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in." Och han tog dem i famnen, lade händerna på dem och välsignade dem. 

Joh 16:21
    När en kvinna skall föda har hon det svårt, för hennes stund har kommit. Men när hon har fött sitt barn minns hon inte längre sina plågor i glädjen över att en människa har fötts till världen. 

Ef 6:1-4
    Ni barn, lyd era föräldrar för Herrens skull, det är er skyldighet. Visa aktning för din far och din mor; det är det första bud som följs av ett löfte: så att det går dig väl och du får leva länge på jorden. Och ni fäder, reta inte upp era barn, utan fostra och vägled dem efter Herrens vilja. 

Tänk på att alla texterna är hämtade ur ett sammanhang, kanske är det bra att läsa det först. Om du vill kan du ju ta delar av citatet om det är för långt.

• ErikaJ

Man kan ta en del ur en barnvisa, googla barnvisor så finns det massa fina förslag :)

• MaaxMaax

Om du vill ha något dop-relaterat eller bibliskt/religiöst så är ju sv. psalmboken en riktig skatt också.

• Bragdoll

Allt bibliskt är ju så förbaskat krystat och oftast inte det  minsta fint. Ta texten från Det gåtfulla folket istället. Min åsikt.

• MaaxMaax
    Bragdoll skrev 2011-10-08 18:40:42 följande:
    Allt bibliskt är ju så förbaskat krystat och oftast inte det  minsta fint. Ta texten från Det gåtfulla folket istället. Min åsikt.
    Hur menar du med krystat, och vad menar du med "allt bibliskt"?
  • Bragdoll

Med allt bibliskt menar jag allt det som står i bibeln. Med krystat menar jag att det låter tråkigt och högtravande.

• MaaxMaax
    Bragdoll skrev 2011-10-08 19:10:19 följande:
    Med allt bibliskt menar jag allt det som står i bibeln. Med krystat menar jag att det låter tråkigt och högtravande.
    ..Fast i bibeln hittar man ju massor av olika textexempel, allt från avkargat och stolpigt, till långdragen poesi och actionskildringar.
  • Bragdoll
    MaaxMaax skrev 2011-10-08 23:50:25 följande:
    ..Fast i bibeln hittar man ju massor av olika textexempel, allt från avkargat och stolpigt, till långdragen poesi och actionskildringar.
    Jag tycker allt är avkargat och stolpigt.
    Ser inget vackert med de förslag du gav ovan exempelvis, därför gav jag ett förslag som inte var bibliskt. 
  • MaaxMaax

Har du läst hela Bibeln? Aja, strunt samma, det är ju lite OT.
    Alla tycker  olika.

Svar på tråden Fint citat om barn?