• Kulan10

Koagulationsutredning?

Efter vårt första misslyckade äggdonationsförsök på AVA-kliniken i Riga vill nu läkaren att jag ska ta ett blodprov för att kunna göra en mindre koagulationsutredning. Jag har pratat med flera olika läkare i Göteborg men ingen kan hjälpa oss. Någon som vet var man kan vända sig? Vi måste få en remiss skriven till ett koagulationslab, det finns bland annat på Sahlgrenska. Vet inte om de också har det på Carlanderska. Jag ska ringa till vårdcentralen i morgon och höra om de kan skriva en remiss åt oss (om vi betalar själva såklart!). Men sen är alla idéer slut.

De analyser de vill att vi ska ta är APTT, fibrinogen, protormbin och D-dimer.

• Svar på tråden Koagulationsutredning?
  • BollanB

Jag har inte ngt svar till dig dessvärre, men undrar om du vet varför de vill ha dessa prover tagna? Har du någon specifik diagnos som förklarar det?

Jag funderar för själv skall vi göra 3:e försöket på AVA Riga inom kort, och jag har inte fått några önskemål om fler tester. Vår diagnos är oförklarlig barnlöshet.

Man skulle behöva vara läkarutbildad för att veta om man får rätt behandling, suck...

• Kulan10

Ja, ditt sista påstående håller jag verkligen med om. Det är verkligen svårt att veta om man får rätt behandling och varför vi alla blir ordinerad olika tester och mediciner.

Anledning till att vi ska ta dessa tester vet jag inte riktigt, jag antar att de söker felkällor och vill öka våra chanser inför nästa försök. Jag frågade dem varför de trodde att vårt första försök misslyckades och då fick jag som svar att de kan beror på en massa olika saker och att de önskade att jag skulle ta dessa tester innan vi bestämmer hur vi ska gå vidare. Vad har dem sagt till dig efter dina misslyckade försök? Vi är också oförklarligt barnlösa. Vi ska göra ett nytt färsk försök, fick tyvärr inget till frysen.

• BollanB

Hmm,  de har inte sagt något alls om orsak eller utredning. Jag har heller inte tryckt på, tror kanske själv att det är ren otur, men man vet ju inte.
    Vi fick heller inte några till frysen¨på första försöket, visst känns det lite snopet!
    Har du haft flera MF? Kan det i så fall vara det som de vill utreda?

• Kulan10

Det kan säkert vara ren otur men man vill ju gärna utesluta alla möjliga felkällor. Det är verkligen surt att inte ha några i frysen, det känns som vi var värda det efter alla IVF-försök. Men det är bara att ta nya tag.
    Jag har inte haft ett enda MF, har aldrig ens fått plus på stickan men det trodde jag berodde på mina dåliga ägg så därför hoppades jag att det skulle fungera med donation. Men det kanske det gör till slut. Men man blir ju lite uppgiven. Jag tycker mig har läst om någon här på FL som fått blodförtunnande vid äggdonation, det kanske är det dem vill undersöka. Det enklaste är nog att jag frågor Riga. 

• Gaaaa

Jag går på Carlandeska och hade ju tusen frågor till dem efter vår första misslyckade försök hos dem.

Den ena var just om koagulering och om de tog några av dessa prover som görs vid missfallutredning.
    Svaret blev att det är så otroligt få som har detta problem så nej det gjorde de inte.

Jag håller på att kolla upp sköldkörteln istället nu. För vid dåliga värden där kan man inte bli gravid.
    men man blir ju nyfiken varför de vill att du kollar upp detta!!

Svar på tråden Koagulationsutredning?