• Sessy

Please, någon som har något råd?

Alltså, är det någon snälla som har något råd till mig om vad jag ska göra? Det är så att jag har bråck på magmunnen, och hade stora problem med detta redan innan jag blev gravid. I samband med graviditeten har det blivit betydligt mycket värre. Jag har ett stillasittande jobb i kundtjänst, där jag sitter ner i 8 timmar. Har bett att få ett höj/sänk bart bord men det har inte kommit på 2 veckor nu. Har fått små pauser oftare på jobbet, så att jag ska röra på mig mer, men det hjälper inte. Jag fick tabletter utskrivna av min läkare, varpå följande dag jag fick ett brev av henne om att hon rekomenderade att jag inte skulle ta dessa då man ej vet vad det har för effek tpå barnet, men att jag kunde ta det vid svåra svåra dagar. (men det tänker jag inte göra), för dom hjälper inte. De hälpte inte innan jag blev gravid heller. Gick till en annan läkare och fick andra tabletter utskrivna, men jag vill inte ta en massa tabletter för det hjälper inte.
    Jag vill bli sjukskriven! Jag har inte ont i magen en enda gång på lördagar o söndagar, men direkt på måndag börjar det igen. Så hiiiiiiiiimla jobbigt. Jag har inte hämtat ut tabletterna så jag vet inte om jag vågar säga till läkaren att jag har provat och de inte funkar. Jag förstår inte varför allt ska vara så jävla svååårt. Man ska väl må bra när man bär på ett barn .. herregud...Gråter
    Någon som vet, har något förslag/tips? 

Ska tillägga att jag är i vecka 22.   

• Svar på tråden Please, någon som har något råd?
  • Lady without tattoo

Ssjukskriven kan du kanske bli.Men det är ju FK som bestämmer om du får ersättning under tiden.

Yrke: Leg pratkvarn
  • Sessy
    Lady without tattoo skrev 2011-10-03 14:25:57 följande:
    Ssjukskriven kan du kanske bli.Men det är ju FK som bestämmer om du får ersättning under tiden.

Ja, och frågan är om dom ens godkänner havandeskapspenning, som jag tänker ansöka om ...
  • Lady without tattoo
    Sessy skrev 2011-10-03 15:02:32 följande:
    Ja, och frågan är om dom ens godkänner havandeskapspenning, som jag tänker ansöka om ...
    Prova går alltid el hur?
    Yrke: Leg pratkvarn
  • Sessy
    Lady without tattoo skrev 2011-10-03 15:17:35 följande:
    Prova går alltid el hur?

Ja absolut, jag ska söka, och hoppas på att det blir beviljat ...
  • Barbabok

Hp(gravidpenning) får man för att jobbet inte funkar (tunga lyft osv), inte för att man själv mår kasst. Då är det sjukskrivning som gäller.
    Det är rätt svårt gissar jag att få igenom en sjukskrivning hos FK när du inte provar tabletterna, och ett bord kan hjälpa, det kan vara värt att prova de lösningar som ev. finns först. 

• Sessy
    Barbabok skrev 2011-10-03 16:08:43 följande:
    Hp(gravidpenning) får man för att jobbet inte funkar (tunga lyft osv), inte för att man själv mår kasst. Då är det sjukskrivning som gäller.
    Det är rätt svårt gissar jag att få igenom en sjukskrivning hos FK när du inte provar tabletterna, och ett bord kan hjälpa, det kan vara värt att prova de lösningar som ev. finns först. 

Ja jag vet, men jag läste på deras hemsida och där skriver dom att det även gäller "enformiga jobb", vilket mitt är, och om min arbetsgivare skriver ett intyg på att jag ej kan bli omplacerad. men vet inte... tror också det kommer bli svårt...
    Jag tror också att ett bord kan hjälpa.. frågade efter det idag, men dom vet inte vad det är som tar tid ....är liksom beställt för 2 veckor sedan...
    Vi får se hur det går... =( 
    Tänkte beställa en ny tid hos läkaren nästa vecka, så får vi se vad han säger då....   
  • Barbabok

Hoppas det känns bättre snart.Enformiga jobb tror jag syftar på att stå vid monteringsband, städning (rörelser med moppen) och sånt. Inte stilla sittandes. Det är nog rätt omöjligt att få pga kontorsjobb gissar jag.

Svar på tråden Please, någon som har något råd?