• Diablo

Gäller 15h i veckan när man går i förskoleklass?

Jag undrar om det är 15h regel i förskoleklassen, precis som på dagis om man är mammaledig.
    Tycker det känns jättekonstigt eftersom förskoleklass är obligatoriskt.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Svar på tråden Gäller 15h i veckan när man går i förskoleklass?
  • La Lola

Hur menar du nu?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • As mamma

Men de har väl ett schema i förskoleklassen, t ex mellan 9 och 13? Resten är ju inte "skoltid" utan fritids. (Tror inte ens att förskoleklass är obligatoriskt)

• cicci85

Förskoleklass är inte obligatoriskt. Hur många timmar/vecka är olika i olika kommuner. Där jag bor får 6-åringarna gå 5 timmar om dagen. Barnen har inte rätt till fritids efter skolan när föräldrar är f-ledig.

• Carisma95

Ja, du har rätt att ha (minst) 15 timmar i förskoleklass vid t.ex. föräldraledighet med yngre syskon eller "allmän förskola".
    Men vad menar du med att förskoleklass är obligatorisk? Det är den inte. (Bara grundskolan: Från 1:a klass och framåt). 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Diablo

Jag är mammaledig, min dotter får vara i förskoleklassen fyra utav fem dagar. De säger att det är obligatoriskt, jag får ju inte ha henne hemma eller välja när hon ska vara där.

• La Lola
    Diablo skrev 2011-10-03 10:28:40 följande:
    Jag är mammaledig, min dotter får vara i förskoleklassen fyra utav fem dagar. De säger att det är obligatoriskt, jag får ju inte ha henne hemma eller välja när hon ska vara där.
    Låter helkonstigt.
    Vad står det på kommunens hemsida?
  • cloudberry79

Förskoleklass är ju inte obligatoriskt, utan frivilligt. Däremot går barnen som är inskrivna där enligt schema, oavsett vad föräldrarna gör under tiden. En del förskoleklasser har bara minimumantalet timmar per läsår, alltså 525 timmar (15 timmar per vecka, förutom under skollov), men många har också fler antal timmar. I min kommun går barnen normalt cirka 4 timmar per dag, alltså 20 timmar i veckan (följer skolans läsår). Före/efter skolan går då många barn på fritids. Jag tycker absolut att det räcker med den mängden undervisning i veckan, det är ju ganska små barn som går i förskoleklass. I årskurs ett går barnen sällan längre än 5-6 timmar per dag inklusive lunch, så det blir en lagom övergång mellan förskola och skola med 3 timmar undervisning per dag tycker jag.

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    Har de inga schemalagda aktiviteter den femte dagen? De kanske kör 4 timmar om dagen, 4 dagar i veckan, övrig tid är fritids?
    If you love me - please don't feed me!
  • cicci85

Men om hon får vara i förskoleklassen 4 av 5 dagar så har de väl bara förskoleklass 4 dagar? Den 5:e dagen är det väl bara fritids för de som behöver.
  • Diablo

De har förskoleklass fem dagar i veckan. Jag är nöjd, men inte dottern, hon vill gå alla dagarna med sina kompisar och det kan man ju förstå. Jag frågar bara för att de har gjort fel vid andra tillfällen och då har jag fått ringa komunen för att kolla så att det stämmer. Men det är så drygt att sitta i telefonkö. Tack för era svar!

• La Lola
    Diablo skrev 2011-10-03 10:53:30 följande:
    De har förskoleklass fem dagar i veckan. Jag är nöjd, men inte dottern, hon vill gå alla dagarna med sina kompisar och det kan man ju förstå. Jag frågar bara för att de har gjort fel vid andra tillfällen och då har jag fått ringa komunen för att kolla så att det stämmer. Men det är så drygt att sitta i telefonkö. Tack för era svar!
    Finns det ingen info på kommunens hemsida?
  • jordgubbe0812

Jag tycker det låter konstigt. Jag trodde det var ett rättighet att få gå i förskoleklass oavsett vad föräldrarna sysslade med. Däremot är det inte obligatorisk.  

• DevilsDaughter

Sähär är det, barnen har inte skolplikt, alltså de måste inte gå i förskoleklass. Men om de är inskrivna där så ska man ju anmäla att dem inte är där om de är sjuka lediga osv.

hur många dagar i veckan och hur många timmar om dagen förskoleklassen är, är olika i olika kommuner. I vår kommun var det förut 5 timmar om dagen 4 dagar i veckan, men från och med detta året har det ökats till 5 timmar om dagen 4 dagar i veckan och en dag 4 timmar. Resten av tiden är ju fritids och i de flesta kommuner (eller alla?) har man inte rätt att ha barnet där alls om man är föräldraledig. Men förskoleklass-tiden går ju efter schema och fungerar precis som en vanlig skolklass (förutom skolplikten då). Där har man ju rätt att ha sitt barn alla timmarna oavsett om man är ledig eller ej.

• DevilsDaughter

oj, läste nu igenom övriga svar.. Detta är iaf vad vi har fått för information här om vad som gäller.. Vad jag fattat det som så räknas förskoleklass till SKOLAN och inte till barnomsorg..

• jeeri74

vill bara tillägga att frågan om fritids för barn till förldralediga är olika i olika kommuner. i vår kommun får alla barn vara heltid på fritids fr o m denna termin -innan var det 4 timmar per dag.

Svar på tråden Gäller 15h i veckan när man går i förskoleklass?