• Hanah

Sluta amma efter 8 dagar - tips o råd tack!

Slutar amma efter 8 dagars mardröm, o går över till ersättning.
    Någon som har gjort liknande?
    För att undvika mjölkstockning antar jag att jag måste pumpa ur mjölk i början, men hur mkt?

• Svar på tråden Sluta amma efter 8 dagar - tips o råd tack!
  • laref

slutade för ngn vecka sedan efter 11 dagars mardröm...

nej pumpa inte..det stimulerar prod. ha på dig sportbh typ och tajt tröja över..när du känner att d spänner ordentligt ställer du dig över vasken eller i duschen och stryker försiktigt med handen över bröstet från botten o ut mot vårtan..känner du knutor maserar du lite extra där

andra barnet nu som jag fått sluta amma rakt av och d har funkat väldigt bra båda gångerna.. spänt i brösten ca 3 dagar o läckt i ca 1 v..

lycka till

• Hanah

Jaha, du behövde inte pumpa ur alls? Jag trodde att man var tvungen för att undvika mjölkstockning, men jag prövar då att låta bli. Har dock ingen BH som är stor nog just nu. :/

Varför slutade du?
    Jag har stora sår och blåsor och lilleman pressar ihop bröstvårtan sådant att det blir bara värre o värre...

• laref

med första: sår men använde amningsnapp så d blev lite bättre men fick svamp o ngn annan bakterie så gick på två olika kurer men gav inte med sig han ammade jag i 3mån med smärtor.. brännande känsla i hela bröstet som höll i sig ca 30 min efter varje amning

nu fick jag sår igen o när d började bränna inne i brösten sä kände jag bara att nej ska inte stå ut lika länge denna gången för d förtog så mycket av glädjen..var ständigt trött o fick ångest varje gång jag hörde att han vaknade till för jag visste  att d skulle göra ont

• ania

Jag slutade efter 7 dagar. Pumpade lite varje dag och 14 dagar senare fick jag inte ut en droppe och hade inte heller ont någon gång.

• Bamboon

Jag fick trappade ned, provade ersättning efter 2 veckor, det är underbart!
    Det rinner massa mjölk efteråt men ammade lite o gör det en gång om dagen men i går ingenting. Så men det rinner massa så ha liberos kupinlägg de är bäst!  Pumpade inte eftersom det gör ju att det fortfarande kommer mjölk. Utan kör ersättning o trappa ned rejält. 

• Hanah

Ja, alltså nu kör jag bara på ersättning. Mina bröstvårtor var så såriga och onda att jag pallade inte med en enda amning till! Slutade igår eftermiddag. Har pumpat ut lite, lite igår kväll o en gång idag, bara för att få bort knutorna.
    Nu läcker det som bara den, igenom BH o tröja. Vågar inte ha amningsinlägg eftersom de tidigare har fastnat i såren, o det har gjort grymt ont att ta loss.

• Bamboon

Lägg på lite xyolacain det bedövar. Lovar dig. Det hade jag. Men innan man ammar ska man tvätta bort det bara så det inte bedövar bebis mun. Hade natusan inlägg innan då fastnade de, men inte liberos inlägg de är superbra!!

• Maariiia

Stackare, vet precis hur du har det då exakt samma sak hände mig efter 10 dagars lidande med amning. Att sluta amma var inte kul men det bästa jag kunde göra och min dotter har inte tagit skada av det!
    Jag pumpade i 2 månader och gav undefär 50/50 ersättning/bröstmjölk. Sen efter 2 mån sinade mjölken och hon får nu bara ersättning.

• Trident5678

Jag slutade amma efter en månad. Jag slutade amma rakt av men i tre dagar pumpade jag för att lätta på trycket. Det var inte mycket jag pumpade ur och det gick längre och längre tid mellan de små urpumpningarna.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • laref
    Hanah skrev 2011-10-03 15:10:02 följande:
    Ja, alltså nu kör jag bara på ersättning. Mina bröstvårtor var så såriga och onda att jag pallade inte med en enda amning till! Slutade igår eftermiddag. Har pumpat ut lite, lite igår kväll o en gång idag, bara för att få bort knutorna.
    Nu läcker det som bara den, igenom BH o tröja. Vågar inte ha amningsinlägg eftersom de tidigare har fastnat i såren, o det har gjort grymt ont att ta loss.
    jag hade en vanlig handduk innanför bh.n på nätterna då jag läckte som mest då, den fastnade inte de såriga bröstvårtorna
  • Mille11

Ammade i 4 dagar och det funkade inte alls!

Hade väldigt mycket mjölk så i början fick lillen bara bröstmjölk, sen när han åt typ 100 ml så blandade jag hälften/hälften typ osv.
    Jag pumpade eftersom jag hade så mycket, först kanske var 4:e timma sen minskade jag ner efterhand till typ 3ggr/dag sen 2ggr/dag osv.

Har ALDRIG ångrat att jag inte ammade!
    För varje dag som gick utan att vi försökte med bröstet mådde jag (och lillen) bättre o bättre, mitt bästa val ever! :)

• attflaskmata

Mjölka ur så lite så möjligt så sällan som möjligt! Det kan ta upp till 14 dagar innan mjölkproduktionen är nere. Alternativt om du kan pumpa och inte har för ont, pumpa ur och ha i frysen och trappa ner pumpandet om du inte vill fortsätta. Bröstmjölken är bra för barnet i början så det är synd om den går till spillo - men har du ont av pumpandet också så låt bli! 

Svar på tråden Sluta amma efter 8 dagar - tips o råd tack!