Glutenintolerant-ärftligt?
Jag är glutenintolerant. Jag undrar om det är ärftligt o i så fall hur gammal min dotter måste bli innan man kan veta om hon också är det?
Kan man göra något för att minska risken att hon också blir glutenintolerant?
Jag är glutenintolerant. Jag undrar om det är ärftligt o i så fall hur gammal min dotter måste bli innan man kan veta om hon också är det?
Kan man göra något för att minska risken att hon också blir glutenintolerant?
Hej! Glutenintolerans är till viss del ärftligt men många barn som är glutenintoleranta har inte föräldrar som är det. Man kan inte säga att det är en viss ålder som glutenintolerans visar sig, diagnos kan man få när som helst i livet.
Det viktiga är att man tar barnets symtom på allvar och får bedömning av läkare. Symtomen kan vara avstannande viktutveckling, kräkningar, diarré och gaser men också förstoppning, orolig och bullig mage, blekhet, trötthet, sjukdomskänsla. Ett eller flera sådana symtom kan visa sig men det kan också vara betydligt mer diffusa symtom än så.
Kort sagt: mår inte barnet bra så kan man behöva en läkarbedömning av orsaken till detta.
Man kan inte göra något för att minska risken för glutenintolerans. Det är inte till exempel inte att rekommendera att införa glutenfri kost för att undvika att glutenintolerans eventuellt kan utveckla sig.
vänliga hälsningar Anitha